Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Wert, responsable de la llei antipirateig, s’apropia de continguts fets per professors

    Raquel Pérez Ejeriquejuny 3, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El ministre José Ignacio Wert atén els mitjans de comunicació durant un acte a la UIMP / MECD
    El ministre José Ignacio Wert atén els mitjans de comunicació durant un acte a la UIMP / MECD

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    El ministre que va tirar endavant al febrer de 2014 la Llei de Propietat Intel·lectual que castiga la pirateria s’ha aprofitat del treball de docents de centres públics de tot Espanya utilitzant dubtosament la Llei de Subvencions.

    José Ignacio Wert va convocar al juliol de 2014 unes ajudes perquè professors de l’escola pública de tot Espanya desenvolupessin materials didàctics. L’objectiu era “motivar al professorat en el desenvolupament de recursos innovadors (…) i dotar el professorat d’un banc de recursos accessible com a suport i ajuda per a la seva planificació i labor docent”.

    Tot bé, si no fos perquè aquests materials els va usar sense pagar-los -ni contracte, ni factura, ni IVA-, es va fer amb els drets i es va reservar la possibilitat de modificar-los, distribuir-los o transformar-los. El problema és que el Ministeri fa aquesta convocatòria a través de la Llei de Subvencions que especifica en el seu article 2.1.a que perquè sigui una subvenció, el ​​lliurament de diners ha de fer-se “sense contraprestació directa dels beneficiaris”. És a dir, és una ajuda que no pot demanar al receptor res a canvi.

    La disfressa de la subvenció

    Com explica l’advocat expert en Dret Administratiu Ignasi de Luis, “la doctrina del Tribunal Suprem s’inclina per un criteri restrictiu del concepte de subvenció (concepte molt més estricte que el general d’ajuda). La confecció de material didàctic es podria considerar-se com un contracte per a la prestació de servei concret que queda disfressat com a subvenció directa, després podria considerar-se un ús fraudulent de la norma”.

    La convocatòria estava dotada amb quatre milions d’euros, que s’haurien d’haver donat als professors com ajuda sense contraprestació. No obstant això, aquesta resolució “té per objecte (…) l’elaboració de recursos didàctics que seran incorporats a les plataformes d’accés públic del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport”. És a dir, la plataforma de publicacions. Aquí es poden trobar materials gratuïts i també de pagament, com un sobre Finlàndia de més de 17 euros o sobre WordPress per 5,08 euros.

    És més, Educació -concretament la exnúmero dos, Montserrat Gomendio, que és qui signa la convocatòria- posa una condició relativa a l’autoria: “L’autor cedirà a títol gratuït a favor del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport els drets d’explotació de la propietat intel·lectual, i en especial els drets de reproducció, transformació, distribució i comunicació pública dels recursos didàctics lliurats”.

    Lògic quant a propietat intel·lectual

    Tant l’advocat de Propietat Intel·lectual Carlos Sánchez Almeida com la professora de Dret a la UNED Carmen Fernández Rodríguez assenyalen que aquest procediment de demanar drets és habitual en l’Administració pública. “Des de la perspectiva de propietat intel·lectual no hi ha res estrany en que hi hagi un retorn a la pública ja que es recolza des d’allò públic”, interpreta Almeida. “Encara que sigui una resolució en matèria de subvencions, és un clàssic en productes culturals. Això sí, el que ha estat objecte de subvenció no es pot vendre ni comercialitzar”, apunta l’experta en Dret Administratiu.

    No obstant això, el Tribunal de Comptes ja va cridar l’atenció al Ministeri per utilitzar la Llei de Subvencions per maquillar prestacions de serveis. Va ser en el cas de les revistes culturals. A canvi d’una subvenció pública, les revistes lliuraven exemplars gratis a Educació. El mateix Wert ho va admetre en una sessió al Congrés en 2012: “Estem buscant una fórmula d’encaix legal, (…) però ho hem de fer des del compliment de la legalitat i no utilitzant fórmules que han estat posades en qüestió pel Tribunal de Comptes”.

    Dos anys després d’aquesta declaració, el 2014 el Ministeri ha seguit sense trobar aquest “encaix legal” i ha seguit utilitzant aquesta fórmula. El Ministeri d’Educació no ha contestat a les preguntes d’aquest diari sobre aquesta convocatòria de subvencions, per què va usar aquesta fórmula o què fer amb els materials que van elaborar els docents de tot Espanya

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Participació per a la transformació: perspectives educatives
    Next Article
    Opinió
    Derives genètiques
    Raquel Pérez Ejerique

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    març 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}