Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Participació per a la transformació: perspectives educatives

    Redacciójuny 2, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    II Jornades d'Educació i Transformació Social
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    II Jornades d'Educació i Transformació Social
    II Jornades d’Educació i Transformació Social

    Els darrers 15 i 16 de maig es van dur a terme les II Jornades d’Educació i Transformació Social anomenades Participació per a la transformació: Perspectives educatives. S’ha dut a terme al Centre Cultural 3 Forques a València ciutat, i han estat centrades en aquesta ocasió en la Participació. Aquest esdeveniment ha culminat el treball desenvolupat durant aquest curs pel col·lectiu Pensar la Pràctica compromès amb l’educació crítica i transformadora des de la llibertat, l’autogestió i la construcció horitzontal. Durant els dos dies hem viscut diferents espais d’intercanvi i debat, tant assemblees, tallers i experiències de gran referència que ens han fet replantejar i enriquir les nostres percepcions i aprenentatges entorn a la participació i l’educació en els diferents escenaris socials. Com afirma un participant: «Una alternativa militant i de qualitat a la formació sense mediar els diners o les acreditacions. Espais i relacions horitzontals per regalar-nos sabers d’experiència.»

    El col·lectiu Pensar la Pràctica està format per persones que participem de l’educació, tant professorat de diferents àmbits com estudiantat, en el qual, a partir del descontentament del sistema educatiu actual hem decidit organitzar-se autogestionadament. D’aquesta manera hem tingut com a finalitat formar-nos i compartir al voltant de multitud d’inquietuds educatives socials i laborals que es desenvolupen al nostre entorn.

    Enguany des del col·lectiu Pensar la Pràctica, i arrel de l’èxit de les primeres Jornades de l’any passat, ha sorgit un Seminari (obert a tota persona interessada) que ens hem estat reunint periòdicament per aprendre i discutir sobre la Participació vinclada a l’educació. La finalitat del seminari ha estat crear un espai de reflexió i construcció col·lectiva en vers la participació, transformació i educació, degut a la seua rellevància social actual. Aquest procés dut a terme durant diversos mesos, ha tractat de respondre a les següents preguntes obertes: què significa per a nosaltres la participació? Quins camins despertem o s’estan despertant al respecte? De manera que ens ha permés indagar en conceptes, relacions i conflictes que han anat apareixent en el diàleg.

    Com s’han desenvolupat?

    Fruit d’aquesta experiència ha sigut les II Jornades d’Educació i Transformació Social, les quals han tingut com a eix la participació des d’una mirada educativa i crítica. L’organització de les quals ha sigut autogestionada, d’entrada gratuïta i horitzontals. Com a primer plat, la conferència inaugural del divendres ha consistit en una ponència coral feta per les diverses veus de les persones que hem estat assistint al Seminari. Posant en l’aire qüestions tan importants com: Què passa quan no passa res?, vull la participació de la resta, malgrat siga contrària la meua?, la burocràcia ens mecanitza i ens fa perdre el control?, hi ha un model de participació?, com ens eduquem per a la participació des del gènere? cal una mirada des de la pedagogia crítica, popular i emancipadora què qüestione el poder?, entre altres. D’aquesta manera hem posat de manifest, conjuntament, les principals reflexions, conflictes i possibilitats que hem anat compartint i desenvolupant. Un espai meravellós, on el protagonisme, més enllà de la vinguda d’una ponent de fora que no coneix el procés, l’hem donat al treball fet durant aquests temps, creient profundament que tenim moltes coses a dir des de les nostres realitats. Aquesta iniciativa ha tingut una meravellosa acollida i ha sigut l’espurna que ha promogut una atmosfera de motivació, confiança i compromís. En paraules d’una participant i citant a Comenius: «Nada entra en la inteligencia sin pasar antes por los sentidos”. I remarca: «Ojalá aprendamos, y me incluyo la primera, en ser conscientes de aprovechar esta verdad en nuestro quehacer del día a día.»

    El dissabte ha estat protagonitzat per tallers i experiències molt potents d’arreu del País Valencià. Al primer torn de tallers simultanis, hem reflexionat al voltant d’Estratègies de participació per a una educació compromesa amb la llibertat des de l’experiència de Jaume Martínez Bonafé, tanmateix hem Pensat la participació a través del joc de la mà del Seminari d’Educació Física Crítica. Al mateix temps hem conegut, des de la praxis de Batiste Malonda Grau, la Participació de l’alumnat en la construcció del currículum, i hem conegut com Practicar la participació: des de l’Associació Cultural 3 Forques, Amesti Educació i Reggio Emilia, compartit per Conxa Delgado Amo Güin) i Pau Aleixandre Barreda.

    Després de l’esmorzar s’han dut a terme tres conjunts d’experiències molt significatives. En el primer s’ha parlat d’iniciatives participatives des del moviment ciutadà des de la veu de participants de l’Assemblea Oberta de Dones, de la Plataforma d’Afectades per les Hipoteques (PAH), de les Marxes per la Dignitat, i de l’Associació Veïnal i Cultural de Tres Forques. Contiguament, s’han compartit les experiències relacionades amb l’acció i participació als centres educatius, aportant l’experiència de lluita, esforç i persistència del CEIP Cremona (Alaquàs), el projecte pedagògic comunitari de l’Escoleta del Carme (València) i la participació democràtica des de dins l’escola del CEIP El Castell (Almoines). I a una altra banda s’ha mostrat espais i contextos per a la participació de joves, comptant amb testimonis tan transformadors com els de La Maranya (Benicàssim), Atzur (València) i l’Associació de joves de Benimaclet. Han sorgit moltes conclusions necessàries, entre aquestes, un participant comenta «N’hi ha tantes… es que n’hi ha tantes…» i aporta una conclusió compartida: «Eduquem perquè la terra lliurement don els seus fruits i no la molestem gaire».

    Després d’un dinar acollidor a les instal·lacions de l’Associació Veïnal i Cultural Tres Forques, simultàniament s’han dut a terme el segon torn de tallers amb un gran èxit. Sota els títols de Viure la democràcia a l’aula i al centre per Àngel Martínez Bonafé, És possible una escola sense llibres de text? Per Vicent Climent Ortiz, Anna Gil-Mascarell, Pablo Marín Liébana, i finalment, Pedagogías emancipadoras del sur. Prácticas y saberes del proyecto “Biblioteca Itinerante y Arte Comunitario” per CreArte EducAcción.

    L’assemblea de cloenda ha estat marcada per un emotiu recorregut de la nostra experiència sota la pregunta: com hem arribat fins ací? Ha tingut la finalitat de ser conscients del procés, apropiar-nos d’ell i definir el futur. D’aquesta manera, les propostes futures s’han plantejat plenes d’il·lusió, apel·lant a la necessitat de compartir aquestes jornades. Però sobretot, empoderar-nos de manera col·lectiva d’espais periòdics per seguir participant i construint educació crítica i transformadora. En aquest sentit s’ha convidat a la crítica de l’esdeveniment, a la felicitació i a fer propostes conjuntes. En paraules d’una participant i citant a Machado «Caminante, no hay camino, se hace camino al andar“. I afegeix que: «ya nos uniremos a otros-as por esos caminos y abriendo otros nuevos que podamos compartir y explorar, no?»

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    I ara què?
    Next Article
    Actualitat
    Wert, responsable de la llei antipirateig, s’apropia de continguts fets per professors
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.