Ada Colau: “Cal pedagogia per construir sentit crític”

L'activista social participa en l'escola d'estiu de Rosa Sensat i comparteix amb els i les mestres els seus aprenentatges a la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca.

João França
 
 
 

Ada Colau durant la seva intervenció a l'Escola d'Estiu de Rosa Sensat

Ada Colau durant la seva intervenció a l’Escola d’Estiu de Rosa Sensat

“Una de les primeres manifestacions a què em va portar la meva mare va ser precisament en defensa de l’escola pública”. Qui parla és Ada Colau, coneguda activista social que durant cinc anys ha estat la cara visible de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, que aquest dimecres ha estat convidada a l’Escola d’Estiu de Rosa Sensat.

Va estudiar a l’escola Àngels Garriga –que precisament porta el nom de la mare de Marta Mata, fundadora de l’Associació de Mestres Rosa Sensat– i recorda com van manifestar-se per reclamar que el centre, que era una cooperativa, es fes públic. “Sens dubtes les nostres escoles són un dels tresors més grans que tenim en la nostra democràcia i un dels espais que més hem de protegir, alimentar, cuidar i defensar dels atacs i les retallades”, apunta Colau.

L’activista prefereix no parlar d’escoles davant un auditori de mestres i en canvi parla de l’aprenentatge a través de la lluita social. “Una cosa és que t’ho expliquin, però com més aprenem és amb l’experiència en primera persona”, apunta. Per això destaca la seva experiència a la PAH, “un aprenentatge molt vivencial i encarnat de que més que una crisi econòmica o política ens trobem en una crisi de valors”.

Una societat desarmada

“Vam veure que l’enemic ens travessava, que eren aquests valors individualistes”, assegura Colau. “El més difícil de tot va ser trobar aquesta societat desarmada que no sabia què li estava passant o quins drets tenia, i això és una tasca que tenim pendent”, afegeix. Es refereix especialment al que veu en la gent que arriba per primer cop a la PAH i està massa afectada com per donar cap resposta a la seva problemàtica.

“La gran victòria de la PAH, que no es veu tant, ha estat que persones que es consideraven perdedores, per les que ningú donava res, hagin descobert que poden ajudar altres persones”, apunta Colau. Per això convida els i les mestres a apropar-se a una de les assemblees obertes de la PAH. “No són només per a gent amb problemes d’hipoteca, sinó que hi aprenem tots i totes; jo després de cinc anys encara hi aprenc cada dia”, remarca.

Ensenyar sentit crític

“Hi ha grans culpables d’aquest desastre que estem vivint i és molt perillós caure en el discurs de que ho som tots, i aquí hi ha un repte important de la pedagogia per construir sentit crític en el sentit de qüestionar el discurs únic i oficial”, diu l’activista.

En aquesta línia de crítica al model individualista, troba especialment preocupant la situació del jovent. “Em produeix horror el que se li ha fet a la gent jove, que se li ha exigit una formació i una preparació molt grans i després se’ls ha dit que no ens serveixen i que són una molèstia”, lamenta.

“Cal donar totes les eines a aquesta gent jove perquè es qüestioni aquesta versió oficial, encara que sigui des de l’arrogància i la mala educació, que és preferible a caure en el desànim i el nihilisme”, conclou Colau.

Al final de la seva xerrada, una de les veteranes de Rosa Sensat li agraeix la intervenció, i veu en el seu inconformisme la marca de la casa: “No deu ser casualitat l’escola a la que vas anar, a la que et va portar la teva mare, perquè aquestes escoles tenien una manera de veure el món”.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*