Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Els ninots també cuinen

    Actualitat
    Els ninots també cuinen

    Patricia Burgo Muñoz - diarionorte.esoctubre 28, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Madelmans i barbies.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a diarionorte.es

    Barbies per a elles i Madelmans per a ells. S’acosta la campanya de Nadal i els anuncis de joguines sembla que s’han quedat a l’època en què las muñecas de Famosa es dirigien al portal, allà pels anys 60 i en blanc i negre. Un estudi encarregat per Emakunde, el Servei Basc de la Dona, revela que la publicitat perpetua els models tradicionals de feminitat i masculinitat, ensenyant a les nenes a ser princeses i els nens a ser campions.

    L’informe ha analitzat la campanya 2013-2014 a partir de 45 dies de gravació de 10 canals de televisió, cinc mitjans radiofònics, i 10 mitjans de premsa escrita i digitals. La conclusió és que els avenços socials no es reflecteixen en la publicitat dirigida a la infància en una edat en la qual estan aprenent què volen ser.

    D’aquesta manera, si se segueixen els preceptes publicitaris, les nenes identifiquen el seu món amb la bellesa, la fantasia, la llar i les cures -així els reflecteix el 45% dels noms de productes dirigits a aquest sexe-. Mentre que als nens se’ls vincula amb arquetips vinculats a la dominació i el control: l’heroi, el guerrer i l’aventurer són els més comuns.

    Seguint aquest esquema les figures d’acció i els vehicles a escala són els productes amb més presència en els anuncis protagonitzats per nens, el 50% del total. En el cas de les nenes destaquen les nines, que constitueixen el 62,7% del total.

    Rosa per a elles i colors vius per a ells

    L’estètica dels anuncis és també molt siginificativa. El color rosa predomina en els anuncis dirigits a nenes, mentre que en els productes utilitzats per nens predominen les tonalitats vives i neutres. A més la llar se segueix associant amb la dona, i el 70% dels anuncis protagonitzats per nenes es presenten en entorns interiors, mentre que en el cas dels nens amb prou feines constitueixen el 55%.

    La veu en off tampoc és casual, el to és majoritàriament suau si està dirigit a nenes, i en el cas dels nens adopta un to més seriós i formal.

    Tots aquests punts contribueixen a mantenir els estereotips associats a homes i dones, i segons adverteix Emakunde com a resultat d’aquest aprenentatge en la infància, els estudis sobre adolescents i gènere revelen que en l’imaginari de la joventut, la feminitat es continua relacionant amb passivitat, emocionalitat, dependència, comprensió i cura dels altres, mentre que associen la identitat masculina amb autosuficiència, racionalitat, control emocional, competitivitat i domini de la violència.

    Comissió Begira contra la publicitat sexista

    Per tot això Emakunde va posar en marxa fa uns mesos la Comissió Begira amb la qual busca impulsar un procés de col·laboració amb mitjans de comunicació i agències de publicitat basques per treballar conjuntament cap a una comunicació i una publicitat no sexista.

    Segons ha explicat Izaskun Landaida, presidenta del Servei Basc de la Dona, Begira ha realitzat diferents estudis i ha posat en marxa aquest “procés de col·laboració” amb mitjans de comunicació i agències de publicitat per “impulsar la formació i la sensibilització en aquest camp i construir una comunicació més connectada amb la societat dels nostres dies, més igualitària i més integradora”.

    En el mateix, està prevista la participació d’empreses representatives d’ambdós sectors i es pretén elaborar conjuntament un codi deontològic o unes pautes que serveixin com a referència en el tractament d’una informació i publicitat no sexista.

    A més, es busca sensibilitzar i formar el personal directiu i professional dels mitjans de comunicació, agències de publicitat i altres agents d’interès, dissenyar i executar una estratègia de comunicació i difusió que permeti avançar cap a una comunicació més igualitària, dissenyar les eines que estimulin la implantació d’una mirada comunicativa amb perspectiva de gènere i facilitar l’adopció del principi d’igualtat de dones i homes en les activitats de comunicació i publicitat a través de directrius clares i senzilles

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere joguines
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La guerra no és la resposta: resisteix la militarització de la joventut!
    Next Article
    Actualitat
    El benestar de les famílies amb fills retrocedeix una dècada
    Patricia Burgo Muñoz - diarionorte.es

    Related Posts

    Opinió
    El 20N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    novembre 27, 2025

    Anàlisi
    A les clarianes del bosc: el saber que sosté la vida

    novembre 25, 2025

    Opinió
    El jo en escena. Joves, pressió social i identitat

    novembre 24, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.