Escoles que materialitzen les innovacions educatives: set exemples

El projecte Debats d'Educació en Acció, impulsat per la Fundació Bofill i la UOC, difon iniciatives novedoses de més d'una setantena d'escoles catalanes. En aquest article en destaquem set.

João França
 
 
 

Els responsables del projecte "A les places!" de l'Ajuntament de Granollers a la presentació de Debats d'Educació en Acció / @ismaelpalacin

Els responsables del projecte “A les places!” de l’Ajuntament de Granollers a la presentació de Debats d’Educació en Acció / @ismaelpalacin

Per celebrar els 10 anys del projecte Debats d’Educació, impulsat per la Fundació Jaume Bofill i la UOC, els organitzadors han decidit donar-li la volta i no convidar experts internacionals en la matèria, com fins ara en el seu acte. “Volem ara donar la veu als experts que tenim al nostre voltant. Les persones que en el seu dia a dia, volent-ho o sovint sense saber-ho, treballen pel canvi educatiu, i sobretot, que ho fan col·laborativament”, expliquen.

Així, van fer una crida d’experiències d’innovació per al canvi educatiu amb la que han recollit més de setanta projectes en centres educatius. Una petita mostra s’ha presentat aquest dimarts a l’auditori del MACBA i la recollim a continuació. Ismael Peña-López, responsable de coordinar el projecte, proposa prendre-se-les com un punt de partida: “Us convidem a explicar les coses que feu, a compartir aquestes experiències i enriquir-vos entre vosaltres”, ha dit.

Companys que fan de guies a noves cultures

En un entorn amb estudiants d’orígens diversos, qui millor que ells mateixos per promoure la multiculturalitat? A l’institut La Garrotxa d’Olot alguns estudiants de 3r d’ESO participen en un projecte en el que visiten el país d’origen dels seus companys –que es retroben amb familiars anys després d’immigrar– i elaboren un documental sobre l’experiència. “Així desenvolupen capacitats audiovisuals alhora que comprenen el fet migratori i es converteixen en multiplicadors dels valors que treballen”, explica una professora.

L’escola al servei de les entitats

“Les entitats culturals tenen una oferta d’activitats educatives, però això no ens serveix, el que fem és anar allà i preguntar què necessiten. Ells, sí”, explica Jordi Calvet, de l’Institut Quatre Cantons del Poblenou. El seu projecte de Treball Globalitzat de Proposta Externa consisteix en que els estudiants duguin a terme projectes que es puguin materialitzar amb col·lectius culturals.

Estudiants que assessoren en tecnologia

“Quan deies que obrissin l’ordinador i anessin al llibre digital s’aixecaven més mans que quan explicaves una equació de segon grau”, comenta Maribel Benito, de l’escola Joan XXIII de L’Hospitalet. Els professors demanaven un tècnic informàtic a l’aula per resoldre els problemes i dubtes diversos que apareixien a l’aula. La solució que van trobar? Crear el rol d’experts TIC perquè els estudiants amb més habilitats informàtiques poguessin assessorar els docents i els seus companys.

Educar a l’espai públic

“No saps perquè l’arquitecte estava orgullós, l’urbanista ho veia clar, però després aquella plaça és grisa i no compleix la seva funció”, lamenta Senén Roy, de l’Ajuntament de Granollers. Amb el projecte A les places han volgut educar diversos agents educatius de la ciutat i finalment han treballat amb un institut on els estudiants de batxillerat artístic han ideat un artefacte perquè hi interactuessin els nens en una plaça.

Aplicar la tecnologia al canvi social

Com evitar l’èxode de les famílies autòctones de les escoles amb alta densitat d’estudiants nouvinguts? A la UdG proposen portar-hi propostes educatives engrescadores a través de la tecnologia. “Ensenyant-los a programar, els estudiants aprenen a ser creatius, treballar en equip i a ser crítics amb el que passa al seu voltant per esdevenir agents del canvi”, explica Eduard Muntaner, que replica a una escola de Salt i una de Girona un projecte d’integració que va iniciar a l’Índia.

Aprendre creant una empresa

A l’Escola Pia de Granollers els estudiants de l’assignatura d’empresa al batxillerat aprenen amb la pràctica: han creat Sweet Sefed, una empresa (simulada), que es dedica a l’elaboració de xocolates, pastissos, galetes i magdalenes. Amb aquest projecte han pogut submergir-se en tots els àmbits d’una empresa i fer nòmines, gestionar stocks, treballar el màrqueting, …

Una fira educativa

“Intentem que el coneixement sigui el màxim d’innovador però també ha d’encaixar la teoria amb la pràctica”, diu Montserrat Pedreira, professora d’educació infantil a la Fundació Universitària del Bages. Per això fa tres anys que les estudiants de l’assignatura de coneixement del medi organitzen una fira per a infants de 0 a 6 anys en la que poden adquirir coneixements i solucionar problemes experimentant.

El web dels Debats d’Educació en Acció recull desenes d’experiències educatives més que també es poden consultar en vídeo.