Les 5 claus de les proves de Sisè de Primària: mala expressió escrita, menys fracàs…

La consellera Rigau ha destacat que s'han reduït el nombre d'alumnes que obtenien mals resultats, però no tot són bones notícies: l'expressió en llengua escrita segueix sent una creu per als escolars catalans.

Pau Rodríguez
 
 
 

La Bea fa activitats a classe amb la vetlladora / ENRIC CATALÀ

Foto: ENRIC CATALÀ

El departament d’Ensenyament, un curs més, ha publicat els resultats de les proves externes de Sisè de Primària, que serveixen per diagnosticar el nivell en matemàtiques i llengües de la fornada que encara l’any següent l’etapa de l’ESO. La puntació mitjana de les competències consolida un estancament en els resultats, tot i que per sobre dels 70 punts -sobre 100-, xifres que la Generalitat considera entre “correctes” i “òptimes”. La consellera Rigau ha destacat que s’han reduït el nombre d’alumnes que obtenien mals resultats, però no tot són bones notícies: l’expressió en llengua escrita segueix sent una creu per als escolars catalans.

A continuació sintetitzem els resultats de les proves de Sisè en set titulars clau.

1. Menys alumnes suspenen. “La lluita contra el fracàs és la lluita contra les desigualtats”, proclamava Rigau, satisfeta perquè en els darrers anys s’ha aconseguit reduir significativament el nombre d’alumnes que, en acabar la Primària, no assoleixen les competències bàsiques. En català, castellà i matemàtiques, els que suspenen són menys del 15%, la xifra que la Unió Europea recomana que no se sobrepassi -en anglès suspenen el 16,4%-. Aquests percentatges s’elevaven molt per sobre del 20% l’any 2009.

2. Les auditories pedagògiques donen els seus fruits. L’any passat ja va quedar clar que les escoles que havien estat objecte d’auditories pedagògiques -és a dir, que la Generalitat les havia col·locat sota observació pels seus mals resultats- han millorat. Aquest curs consoliden l’augment, que en dos anys ha estat d’uns 10 punts (de 53 a 63 en català; 58 a 66 en castellà; 52 a 63 en anglès, i 59 a 72 en matemàtiques), tot i que en la majoria de casos encara no arriben als 70 marcats per la Generalitat. És curiós, però, que el principal augment l’experimentessin el curs passat, quan els centres van ser posats sota observació, i no en l’actual, quan se’ls ha aplicat les mesures.

3. Expressió escrita, l’assignatura pendent. Ja en les proves de Quart d’ESO quedava clar que l’expressió escrita, en aquest cas en anglès, era una assignatura pendent. Doncs bé, a Primària no només en anglès s’obtenen mals resultats -un 65 de puntuació mitjana-, sinó que també en català i castellà -67,9 i 66,4, respectivament-. Per solucionar aquest dèficit, que es concentra principalment en l’àmbit de la morfosintaxi, Ensenyament ha anunciat un programa, Ara escric, que es posarà en marxa el curs vinent.

4. La geometria remonta. És l’altra llacuna en acabar l’ESO, quan el 43% dels alumnes presenten un nivell baix en geometria. Però sembla que a Primària es recondueixen els resultats. D’una puntació de 76,5 l’any 2013 s’ha arribat en l’actualitat a 79,9.

5. L’anglès, la matèria més desigual. És una constant. A grans trets, els alumnes catalans obtenen un resultat mitjà de 74,5 punts en anglès, gens menyspreable. Però un cop d’ull als resultats en funció de la tipologia dels centres revela que, en escoles d’entorns pobres, són quasi un de cada tres els alumnes que suspenen i un 13% els de nivell alt, mentre que en els entorns riscs, un 40% obté un nivell alt. És una diferència molt més pronunciada que en la resta d’assignatures.

Bonus: En la roda de premsa per donar compte dels resultats, Rigau també s’ha pronunciat sobre el futur de les proves de Sisè, amenaçades l’any vinent per la implantació dels tests externs que preveu la LOMCE en aquest mateix curs. Per frenar-ho, la Generalitat demanarà una reunió amb els nous governs autonòmics que ja no estan en mans del PP.