Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    No saben llegir i no cal que sàpiguen

    Jaume Funes

    Gaza: educació i compromís social

    Associació Convives

    Prevenir l’addicció a l’univers digital

    Carme Escales

    Arriba Sennia, la plataforma d’IA per a docents i equips directius

    Eden Educa

    Per una avaluació que ajudi a aprendre

    Meritxell Monguillot
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Quan hem deixat que la Universitat sigui una perpetuadora del neoliberalisme?

    Opinió
    Quan hem deixat que la Universitat sigui una perpetuadora del neoliberalisme?

    Marta Ponssetembre 19, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Avui dia, ser un jove interessat amb ganes d’aprendre i conèixer, pel simple fet de voler adquirir coneixement, mereix l’etiqueta de “pringat”. Quan la universitat era, malauradament, l’espai d’uns pocs dins la societat, aquesta institució esdevenia un lloc clau de pensament, de fer funcionar la màquina. Un espai on el jovent lluitava pels seus drets. La universitat era, doncs, el lloc dels intel·lectuals, dels crítics. Els inicis de la universitat (a mitjan segle XII i segle XIII) els trobem en la necessitat de crear un organisme conjunt d’alumnes i professors per poder defensar els seus interessos davant les autoritats de la ciutat. I ara que, sortosament, som molts els que tenim accés a aquesta institució resulta que ja no li donem aquell meravellós ús que temps endarrere tenia.

    En l’actualitat, per contra, la universitat es ven com una continuació de l’institut, aquest cop sense les limitacions i els controls de les famílies. Les festes han esdevingut el principal atractiu per molts joves, els quals empesos per la pressió social i dels mitjans, gasten les seves primeres nòmines en locals festius. No cal dir que els “dijous universitaris” no eren precisament dins la ment dels creadors de la universitat durant l’edat mitjana. Amb tot això, no em posiciono en contra de la festivitat universitària. De fet, he estat també protagonista d’aquestes celebracions. Ara bé, el que s’hauria de promoure són més trobades a la universitat. Esdeveniments en els quals els estudiants puguem compartir, discutir i celebrar, però sense haver de ser víctimes d’un sector econòmic, que allunyat del pensament universitari, busca únicament beneficiar-se de les butxaques dels estudiants setmana rere setmana.

    En l’actualitat, trobem una mentalitat universitària capitalista i poc reflexiva, basada a buscar l’aprovat per no haver de tornar a pagar els crèdits

    És d’aquestes trobades universitàries, de fet, que varen sorgir molts moviments revolucionaris amb ganes de canvi. Un exemple clar el trobem durant la transició democràtica, quan els moviments estudiantils van protagonitzar les primeres mobilitzacions opositores al règim franquista. Ara, encara trobem moviments similars com les mobilitzacions, per exemple, contra el genocidi de Gaza. Tot i això, cal ser conscients que cada vegada són menys els joves que es reivindiquen, sobretot per la ineficàcia que aquests actes suposen. De la mateixa manera, però, podem establir una connexió directa amb el descens de les matrícules en graus humanistes, els quals generen un pensament crític propi de la reivindicació i la lluita. Així, ens trobem en un context en el qual la majoria de les carreres amb més demanda van lligades a la perpetuació del neoliberalisme i el capitalisme consumidor. Per què sí, ara es veu que les humanitats no ajuden a la productivitat futura del país, però amb això on queda el pensament crític del jovent?

    En l’actualitat, doncs, trobem una mentalitat universitària capitalista i poc reflexiva, basada a buscar l’aprovat per no haver de tornar a pagar els crèdits. Estem davant d’una universitat que també és sotmesa a la trampa neoliberal i que, en conseqüència, hi evoca la resta del sistema educatiu. Potser, doncs, que calgui recuperar la idea inicial de la universitat? Podrem, després, recuperar l’essència reflexiva i crítica que qualsevol alumne de qualsevol edat hauria de potenciar durant qualsevol procés d’aprenentatge? Com defensa el filòsof Josep Maria Esquirol “l’escola és el lloc on es cultiva l’ànima mitjançant l’atenció a les coses del món”, i és aquesta escola, la qual ha de fomentar llocs de resistència revolucionària contra el pensament fix actual.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat aprendre aprenentatge Debat educatiu opinió pensament crític universitaris Universitats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El 57% de les escoles de l’AMB presenten entorns crítics per a la salut dels infants
    Marta Pons

    Estudiant d'Educació Primària a la Universitat de Girona

    Related Posts

    Opinió
    IA i cervell: una simbiosi que ens pot passar factura

    setembre 18, 2025

    Entrevista
    Xenia Guadalupe: “No tothom cuida prou als seus avis, i no s’adonen fins que ja no hi són”

    setembre 17, 2025

    Opinió
    Que tremoli el patriarcat!

    setembre 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}