Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Consciència fonològica a educació infantil?

    Sílvia Majoral

    Caçadors de bruixes disciplinats

    Mar Hurtado

    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    Julián García Vélez

    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Manel Perelló Beau

    Les llars d’infants privades alerten que cada 15 dies tanca un centre a Catalunya

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Museu de pedagogia o museu d’educació?

    Opinió
    Museu de pedagogia o museu d’educació?

    Martí Teixidóoctubre 29, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Preentació del Museu de l'Educació de Catalunya | M.T.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els dies 23 i 24 d’octubre del 2025 s’ha presentat el projecte de Museu de l’Educació de Catalunya promogut per dues societats filials de l’Institut d’Estudis Catalans: Pedagogia i Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana. Una presentació molt completa i participada amb intervencions de responsables de museus d’educació/pedagogia ja instituïts arreu i de professionals de diversos àmbits aportant una visió multidisciplinària. Unes sessions amb continguts ben interessants i raonats. En la sessió final, la presidenta i el president de les dues societats filials promotores han descrit el projecte amb precisió i el procés d’actuacions a seguir. Excel·lent.

    Temps abans ja s’havia presentat el dilema: ¿Museu de pedagogia o museu d’educació? A la jornada encara s’han reflectit les dues posicions en la denominació sense discrepància del contingut i finalitat. Pel que fa al cas, en la presentació del projecte ha quedat clar que ja estava decidit: Museu de l’Educació de Catalunya, amb article i especificació de l’àmbit, Catalunya. Per part meva, aporto consideracions prèvies fetes fa temps, que reafirmo havent escoltat, sense voluntat de mostrar una posició contrària.

    Justament massa sovint s’identifica educació amb pedagogia com a sinònims i molts opinadors públics parlen de fer pedagogia com qui diu, explicar o convèncer i això ha reduït el terme específic pedagogia a significat comú, imprecís. Començo per pedagogia atès que així s’identificaven els primers museus pedagògics que vaig conèixer. El Narodni Pedagogicke Muzeum i Biblioteca J. A. Komenský (Comenius) de Praga que vaig poder visitar el 1997. El Museo Pedagógico Nacional de la Institución Libre de Enseñanza de Madrid, destruït per la dictadura, que sols he conegut per estudi. Ambdós fundats el mateix any 1882, temps de la configuració de la pedagogia com a ciència autònoma. Són dos museus pedagògics amb perspectiva complementària. El museu de Praga vol aplegar els mètodes, procediments i recursos acumulats des que Comenius formalitzà mètodes i recursos per a l’ensenyament (1635). Al museu de la Institución, M.B. Cossío vol aplegar els nous mètodes i sistemes d’ensenyament d’Europa i Amèrica per il·lustrar la nova formació dels mestres a la Escuela Superior del Magisterio.

    Museu pedagògic

    Un museu pedagògic pot organitzar-se en els següents àmbits. 1 Alumnes, infants i joves. 2 Mestres i professors. La relació educativa entre ells ja determina el model pedagògic que en tot cas ha d’atènyer la cultura. Avui falta arreu la pedagogia familiar i s’hauria de projectar. 3 Escoles i aules, escenografia, organització escolar i d’equipament tècnic. 4 Didàctica, instruments, recursos pedagògics, llibres escolars i de cultura i quaderns d’alumnes. 5 Pedagogia i política, sistema escolar i sistema educatiu. Educació moral i educació social. En cada cas, amb plafons de textos molt ajustats, s’ha d’explicar el fonament pedagògic i la intenció educativa o finalitat.

    Museu de l’educació

    Un museu de l’educació abasta una altra realitat, més extensa que la pedagogia. Cal tenir present que l’educació és un universal social encara que es concreti en diferents cultures. L’educació és la societat, tota, en tant que educable, una possibilitat, però en realitat és necessitat. Els àmbits de l’educació seran diferents i de fet més amplis. 1 Educació escolar. 2 Educació familiar. 3 Educació religiosa. 4 Educació cívica o política. 5 Educació social (escoltisme, esplais, colònies). 6 Educació ambiental, urbanitat i centres d’interpretació de natura. 7 Educació com a formació laboral. 8 Educació en matèria de comunicació: mitjans i xarxes de comunicació. 9 Departaments d’educació dels museus. Es pot mostrar l’educació descriptivament, però si es vol explicar, interpretar, s’haurà d’incorporar coneixement pedagògic.

    Justament, el museu com a institució de cultura i formació dels ciutadans, avui, hauria de contribuir a fer entendre la relació i diferència entre educació i pedagogia. Tanmateix convé considerar les dues dimensions, d’una banda preservar i interpretar les formes tradicionals d’educació i de l’altra projectar innovacions necessàries per respondre a les necessitats socials actuals. El cas més rellevant és el de la pedagogia familiar. Sí, els pares i mares d’avui no poden educar com ells van ser educats (tradició) perquè s’han de prendre decisions que abans no calien i, sens dubte, de fa ja quaranta anys els fills no van ser guiats amb uns patrons de conducta clars que avui els donin seguretat per a ser pares. Això justifica un museu de l’educació que contribueixi a la formació dels ciutadans amb escenografia i falques pedagògiques. Tots eduquem, no ho ha d’oblidar ningú.

    Museu Pedagògic de l’Educació

    El projecte presentat a la jornada ha estat ben caracteritzat.

    • Criteri. Organitzatiu, ha de ser pedagògic, basat en coneixement de l’acció educativa, que ajudi a interpretar pràctiques anteriors que ja no són adequades i a entendre la renovació, que orienti les pràctiques actuals, necessàries i consensuades en el marc polític de cada societat.
    • Finalitat. Mostrar la complexitat de l’educació i veure com les finalitats ideals es concreten en pràctiques alhora que les pràctiques realitzen l’orientació educativa.
    • Cultura. El referent de l’educació, de la llengua catalana amb l’imaginari i significació que configura. Museu de Catalunya? Museu de la societat de llengua catalana? Certament es construeix des de Catalunya que ha fet seva la projecció universal: Decroly, centres d’interès. Montessori, educació desenvolupament. Ferrière, Escola Activa. Dewey, currículum escolar. Kilpatrick, mètode de projectes. Kerschensteiner, escola del treball. Spranger, pedagogia cultural. Unesco, ciutat educativa / ciutat educadora. Projecció reflectida en els nostres pedagogs: Eladi Homs, Rosa Sensat, Alexandre Galí, Artur Martorell, Pere Vergés, Josep Estalella, Concepció Vandellós, Josep Costa-Pau, M. Antònia Canals… Potser no cal que la denominació restringeixi a Catalunya; la llengua catalana abasta més; tanmateix l’educació no es pot limitar, és un universal humà.
    • Museu de museus. Encertada l’orientació per suscitar iniciatives locals i comarcals ,es configura com una constel·lació. Vinculat a biblioteques i amb vocació de lloc de formació de mestres i professors. Actualitza la iniciativa primigènia de Catalunya quan va recuperar les competències en educació (1981). Impuls a la renovació pedagògica amb la creació d’una xarxa de Centres de Recursos Pedagògics i Camps d’Aprenentatge, recursos materials i bibliogràfics però sempre lloc de trobada de mestres per a intercanvi d’experiències i espais d’aprenentatge integral per a modelatge amb centres d’interès del país.
    • Museu, patrimoni material i immaterial. S’ha projectat amb tres vectors molt clars: recuperar, divulgar, reflexionar. Són: criteri, intenció, pedagogia. El museu acompleix una doble funció: recercar tot allò que pugui il·lustrar l’educació i comunicar les bones maneres i pràctiques d’educació. Tanmateix, avui la divulgació assoleix la màxima divulgació amb dipòsit digital obert i accessible. Els enregistraments verboicònics d’experiències docents evidencien amb el relat d’imatges, aporten modelatge. Reflexionen amb relat verbal, aporten pensament. Aquesta projecció de gran interès perquè mares i pares i ciutadans en general puguin veure i comprendre com es desenvolupa avui l’educació escolar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació museu museus opinió pedagogia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Alfabetització mediàtica a les aules, l’escut contra la desinformació a les xarxes
    Next Article
    Opinió
    Ensenyar també és resistir 
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Anàlisi
    La segregació escolar perjudica la transmissió del català

    octubre 29, 2025

    Opinió
    Ensenyar també és resistir 

    octubre 29, 2025

    Opinió
    Ramon Cemeli

    octubre 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}