Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    Un director d'escola

    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”

    Ana Basanta

    El 84% dels docents catalans es mostra insatisfet amb la burocràcia

    Ana Basanta

    Cal ensenyar a valorar la diversitat

    Rosa Cañadell

    De debò l’aprenentatge actiu és una moda? Cent anys després, seguim amb els mateixos debats

    Mª del Mar Sánchez Vera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    Opinió
    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    M. Victòria Gómez Serésnovembre 14, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com tenim el nostre alumnat, ara mateix?

    Cada setembre, desenes de nois i noies travessen la porta d’un nou centre amb la motxilla carregada… però no només de llibres. També hi duen angoixa, incertesa i por. El pas a la secundària, que hauria de ser una nova aventura, sovint es converteix en un tràngol silenciós que viuen tant alumnes com famílies.

    És colpidor veure un fill o filla plorar, aclaparat per la pressió, per l’exigència o simplement per la sensació de no saber on pertany.

    Aquest canvi no és només un salt físic de centre. És molt més profund: és el pas de la infantesa a l’adolescència, un moment clau que marcarà el seu desenvolupament personal, emocional i acadèmic.

    Què passa dins d’aquest alumnat?

    Seguint la teoria del desenvolupament cognitiu de Jean Piaget, els infants d’uns onze o dotze anys entren en la fase de les operacions formals. Comencen a pensar d’una manera més abstracta, a qüestionar, a voler comprendre el món… però també s’enfronten a canvis que sacsegen el seu equilibri.

    Entre els canvis més destacats trobem:

    • Canvis socials: passen de ser els grans de l’escola a ser els petits del nou centre. Perden referents coneguts, professors de confiança i espais segurs. De sobte, han de conviure amb adolescents més grans, trobar nous amics i adaptar-se a una nova cultura escolar.
    • Canvis acadèmics: desapareix la figura única del mestre/a de referència. Ara cada assignatura té un professorat diferent, amb maneres d’ensenyar i d’avaluar pròpies. L’alumnat ha de convertir-se, gairebé d’un dia per l’altre, en responsable del seu propi aprenentatge. Els exàmens s’acumulen, el volum de matèria creix, i molts nois i noies —sobretot aquells que provenen d’escoles amb metodologies actives o treball per projectes— se senten desbordats i desorientats.
    • Canvis personals: l’interès pels estudis sovint disminueix i creix el pes de la vida social. El grup d’iguals, l’acceptació i la imatge personal esdevenen prioritaris.

    Què percep l ‘alumnat de primer d’ESO?

    Fins ara dominaven el seu món: sabien on anaven, qui els escoltava, com s’organitzaven. De sobte, tot canvia. Perden el seu estatus, el seu lloc, i amb això també una part del seu autoconcepte i benestar emocional (Midgley i Maehr, 2000).

    Segons Ruiz, Castro i León (2010), aquest canvi provoca una caiguda en la satisfacció personal i en les expectatives.

    Els motius són clars:

    • Un sistema organitzatiu molt diferent.
    • Manca d’hàbits d’autogestió.
    • Dificultat per controlar el temps.
    • Més nivell d’exigència i de càrrega acadèmica.
    • Més quantitat d’exàmens.
    • Diferències notables en els estils pedagògics.

    El resultat? Desmotivació, estrès, frustració, ansietat… i en alguns casos, desconnexió emocional amb l’aprenentatge.

    Com podem evitar-ho?

    Diversos autors, com Graham i Hill (2003) o Mizelle i Irvin (2000), destaquen la necessitat urgent de programes de transició entre primària i secundària. Aquest pont pedagògic no només redueix l’estrès de l’alumnat, sinó que garanteix una entrada més suau, humana i coherent entre etapes.

    Aquesta coordinació hauria d’incloure:

    • Coneixement previ de l’alumnat. La presència del tutor/a i de l’orientador/a del centre de Secundària és clau per fer un traspàs significatiu.
    • Atenció a la diversitat. Cal continuar el treball fet a primària, respectant ritmes i necessitats. No podem permetre que es perdi el talent dels alumnes amb altes capacitats, el talent pot esvair-se si no es cuida.
    • Prevenció de dificultats d’adaptació. No només curriculars, sinó també personals i emocionals.
    • Unificació de criteris pedagògics. Evitar el trencament entre metodologies i maneres d’avaluar.
    • Acompanyament constant. L’avaluació ha de servir per orientar, no per jutjar. Forma pas del procés de millora i d’aprenentatge.
    • Impuls de l’autonomia i l’autoregulació. Cal ensenyar-los a aprendre, a organitzar-se, a gestionar emocions i a desenvolupar competències per a la vida.
    • Formació i suport a les famílies. Cal oferir-los espais per entendre els canvis evolutius, emocionals i socials dels seus fills, així com la cultura i l’organització de la secundària.

    El paper clau del pedagog/a: un pont entre mons

    Des del COPEC, reivindiquem la importància del pedagog/a com a figura clau en aquest procés: assessorant, coordinant i orientant el Projecte Educatiu tant de primària com de secundària. Perquè és ell/a qui pot ajudar a dissenyar aquest pont segur entre dues etapes vitals, assegurant que cap alumne/a se senti perdut, invisible o desbordat, potenciant el talent i l’autoestima tan necessària per al benestar emocional.

    Només amb una mirada global, empàtica i professional podrem assegurar que aquesta transició sigui una etapa d’oportunitats i no de patiment.

    Cada alumne/a mereix començar la Secundària amb il·lusió, seguretat i confiança. No podem permetre que la por o l’angoixa els facin perdre el gust d’aprendre. Acompanyem-los. Donem-los ales.

    Referències bibliogràfiques

    • Graham, C., & Hill, M. (2003). Negotiating the transition to secondary school. University of Glasgow, Glasgow Centre for the Child and Societ
    • Piaget, J. (1969). Psicología y pedagogía. Ariel
    • Ruiz Guevara, L. S., Castro Pérez, M. y León Sáenz, A. T. (2010). Transición a la secundaria: los temores y preocupaciones que experimentan los estudiantes de primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 52(3), 1–13. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    copec educació primària Educació secundària opinió pedagogia primària Secundària
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Manca de formació pràctica i canvi de mirada per prevenir la violència a l’escola
    M. Victòria Gómez Serés

    Doctora en Pedagogia i presidenta del Collegi Oficial de Pedagogia de Catalunya

    Related Posts

    Actualitat
    Manca de formació pràctica i canvi de mirada per prevenir la violència a l’escola

    novembre 14, 2025

    Opinió
    Innovar sense sentit: la trampa del canvi educatiu

    novembre 13, 2025

    Opinió
    Cal ensenyar a valorar la diversitat

    novembre 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}