La recent aprovació de la LOMLOE ha generat molt bones expectatives pel que fa a l’FP. Per citar un exemple, destaquem la racionalització del cicle formatiu de Grau Bàsic, on en comptes del concepte de via morta que tenia amb la LOMCE l’FP Bàsica, ara, a més de certificar professionalment l’alumnat, li atorga la possibilitat de treure’s el graduat en ESO.
Es tracta d’un disseny de l’FP amb una visió de carrera professional i formativa (formació al llarg i ample de tota la vida), on s’amplien les passarel·les entre cicles, on s’aposta per la integració dels dos sistemes de formació professional. A més en la llei aprovada al desembre, el Govern s’emplaça a crear una llei d’FP en el termini d’un any.
L’enunciat d’aquest article apunta, però, a una cara positiva, la descrita anteriorment, i a una creu: l’extinció del professorat tècnic d’FP.
Aquesta pretensió del govern ha creat controvèrsia i rebuig entre el professorat tècnic (PT) que no pot passar a ser professorat de secundària segons l’articulat de la llei. Aquest col·lectiu es quedarà, si no es canvia, com a cos a extingir en uns casos o com a professorat especialista si són interins o substituts.
Breu resum de la problemàtica
L’aprovació de la Lomloe exigeix l’obertura de negociacions en la Mesa Sectorial del Personal Docent del MEIFP per abordar el desenvolupament normatiu que ha de regular aquest procés, amb especial atenció a les condicions del professorat tècnic d’FP, funcionari de carrera o interí que no tingui titulació universitària, bé sigui perquè aquesta titulació no existeix o perquè aquesta s’ha exigit com a requisit amb posterioritat a l’inici de la seva tasca docent.
Que el ministeri declari el professorat tècnic d’FP un cos a extingir, més que solucionar un problema, el de l’equiparació de cossos amb la mateixa titulació, ens genera un interrogant: què passa amb totes aquelles titulacions que no tenen grau universitari i que a efectes de docència estan habilitades?
S’ha volgut minimitzar l’impacte de la mesura, hem de dir que d’entrada qüestionem les xifres de professorat PT sense titulació universitària afectat que ha donat el ministeri. Ells diuen que d’un col·lectiu que supera els 30.000 professors tècnics només afectaria un 10% dels docents, quan en realitat mai ens han facilitat dades reals del col·lectiu, on el nombre d’interins seria del 48%. Per tant, sostenim que no és una xifra real.
En les taules de negociació estatals s’ha de vetllar per aconseguir una equiparació i integració de tot el professorat tècnic d’FP en igualtat de condicions amb el professorat d’Ensenyament Secundari. Per què no en un cos únic de professorat d’FP?
En l’autonòmica, amb la Generalitat, la negociació s’ha de fonamentar en aconseguir els acords de les condicions laborals i retributius que calguin per garantir la continuïtat del professorat interí i substitut en les seves borses de treball, amb les seves titulacions i requisits actuals, que els permetin continuar treballant i presentar-se a les oposicions docents de les seves especialitats.
S’ha de vetllar per aconseguir una equiparació de tot el professorat tècnic d’FP en igualtat de condicions amb el professorat de secundària. Per què no en un cos únic de professorat d’FP?
Cal que el Ministeri d’Educació i FP i el d’Universitats arbitrin els procediments necessaris per possibilitar que el professorat tècnic d’FP que manqui de la titulació universitària pugui acreditar-la, tenint en compte la seva experiència docent.
Entenem des d’UGT que part dels crèdits necessaris han de ser validats per la demostrada experiència docent del col·lectiu per tal que pugui incorporar-se al Subgrup A1, en les mateixes condicions que s’estableixin per als qui, en aquests moments, tenen el requisit de titulació.
Arrenquem el compromís del Ministeri d’Educació i FP de negociar l’Estatut Docent i així queda plasmat en el text legal, però si el Ministeri tenia la intenció de modificar les condicions d’un cos docent no hauria estat de més abordar també el procediment d’adscripció del Cos de Mestres i del Cos de Mestres de Taller d’Arts Plàstiques i Disseny al Subgrup A1, que també són reivindicacions llargament demandades per la UGT.
El nostre professorat d’FP té una àmplia i acreditada experiència professional en el sector productiu o família professional en la qual s’ha especialitzat i inserit, que ha de ser reconeguda i integrada en el nostre sistema educatiu. I així ho haurem de fer si volem oferir a la ciutadania, als treballadors i les treballadores i a les empreses, i a la societat en general, una formació professional de qualitat i directament vinculada amb el món del treball.[i]
Des de la UGT demanem que el professorat interí i substitut es pugui presentar a tots els processos selectius i d’oposició en les mateixes condicions que fins ara, gràcies a la moratòria acordada en negociacions anteriors i que volem sigui consolidada.
[i] Curtmetratge explicatiu d’un minut i escaig