Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Cara i creu de la Lomloe amb la formació professional

    Jesús Martin Riverafebrer 25, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un estudiant d'FP en un taller de soldadura
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La recent aprovació de la LOMLOE ha generat molt bones expectatives pel que fa a l’FP. Per citar un exemple, destaquem la racionalització del cicle formatiu de Grau Bàsic, on en comptes del concepte de via morta  que tenia amb la LOMCE l’FP Bàsica, ara, a més de certificar professionalment l’alumnat, li atorga la possibilitat de treure’s el graduat en ESO.

    Es tracta d’un disseny de l’FP amb una visió de carrera professional i formativa (formació al llarg i ample de tota la vida), on s’amplien les passarel·les entre cicles, on  s’aposta per la integració dels dos sistemes de formació professional. A més en la llei aprovada al desembre, el Govern s’emplaça a crear una llei d’FP en el termini d’un any.

    L’enunciat d’aquest article apunta, però, a una cara positiva, la descrita anteriorment, i a una creu: l’extinció del professorat tècnic d’FP.

    Aquesta pretensió del govern ha creat controvèrsia i rebuig entre el professorat tècnic (PT) que no pot passar a ser professorat de secundària segons l’articulat de la llei. Aquest col·lectiu es quedarà, si no es canvia, com a cos a extingir en uns casos o com a professorat especialista si són interins o substituts.

    Breu resum de la problemàtica

    L’aprovació de la Lomloe exigeix l’obertura de negociacions en la Mesa Sectorial del Personal Docent del MEIFP per abordar el desenvolupament normatiu que ha de regular aquest procés, amb especial atenció a les condicions del professorat tècnic d’FP, funcionari de carrera o interí que no tingui titulació universitària, bé sigui perquè aquesta titulació no existeix o perquè aquesta s’ha exigit com a requisit amb posterioritat a l’inici de la seva tasca docent.

    Que el ministeri declari el professorat tècnic d’FP un cos a extingir, més que solucionar un problema, el de l’equiparació de cossos amb la mateixa titulació, ens genera un interrogant: què passa amb totes aquelles titulacions que no tenen grau universitari i que a efectes de docència estan habilitades?

    S’ha volgut minimitzar l’impacte de la mesura, hem de dir que d’entrada qüestionem les xifres de professorat PT sense titulació universitària afectat que  ha donat el ministeri. Ells diuen que d’un col·lectiu que supera els 30.000 professors tècnics només afectaria un 10% dels docents, quan en realitat mai ens han facilitat dades reals del col·lectiu, on el nombre d’interins seria del 48%. Per tant, sostenim que no és una xifra real.

    En les taules de negociació estatals s’ha de vetllar per aconseguir una equiparació i integració de tot el professorat tècnic d’FP en igualtat de condicions amb el professorat d’Ensenyament Secundari. Per què no en un cos únic de professorat d’FP?

    En l’autonòmica, amb la Generalitat, la negociació s’ha de fonamentar en aconseguir els acords de les condicions laborals i retributius que calguin per garantir la continuïtat del professorat interí i substitut en les seves borses de treball, amb les seves titulacions i requisits actuals, que els permetin continuar treballant i presentar-se a les oposicions docents de les seves especialitats.

    S’ha de vetllar per aconseguir una equiparació de tot el professorat tècnic d’FP en igualtat de condicions amb el professorat de secundària. Per què no en un cos únic de professorat d’FP?

    Cal que el Ministeri d’Educació i FP i el d’Universitats arbitrin els procediments necessaris per possibilitar que el professorat tècnic d’FP que manqui de la titulació universitària pugui acreditar-la, tenint en compte la seva experiència docent.

    Entenem des d’UGT que part dels crèdits necessaris han de ser validats per la  demostrada experiència docent del col·lectiu per tal que pugui incorporar-se al Subgrup A1, en les mateixes condicions que s’estableixin per als qui, en aquests moments, tenen el requisit de titulació.

    Arrenquem el compromís del Ministeri d’Educació i FP de negociar l’Estatut Docent i així queda plasmat en el text legal, però si el Ministeri tenia la intenció de modificar les condicions d’un cos docent no hauria estat de més abordar també el procediment d’adscripció del Cos de Mestres i del Cos de Mestres de Taller d’Arts Plàstiques i Disseny al Subgrup A1, que també són reivindicacions llargament demandades per la UGT.

    El nostre professorat d’FP té una àmplia i acreditada experiència professional en el sector productiu o família professional en la qual s’ha especialitzat i inserit, que ha de ser reconeguda i integrada en el nostre sistema educatiu. I així ho haurem de fer si volem oferir a la ciutadania, als treballadors i les treballadores i a les empreses, i a la societat en general, una formació professional de qualitat i directament vinculada amb el món del treball.[i]

    Des de la UGT demanem que el professorat interí i substitut es pugui presentar a tots els processos selectius i d’oposició en les mateixes condicions que fins ara, gràcies a la moratòria acordada en negociacions anteriors i que volem sigui consolidada.


    [i] Curtmetratge explicatiu d’un minut i escaig

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Lomloe opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Desesperació en el món del lleure: som segurs però seguim tancats
    Next Article
    Actualitat|Reportatge
    Escola Casas, possiblement el centre més castigat per la contaminació atmosfèrica i acústica
    Jesús Martin Rivera

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}