Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El proper curs serà nou o vell?

    Joan M. Gironajuliol 7, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Octavio Paz | Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ADVERTENCIA
    Se prohíbe pisar la palabra mañana,
    escupir en las metas que aún no se han cumplido

    Unes qüestions prèvies:

    Què o qui decideix l’anomenat èxit escolar, que no sempre es correspon amb l’èxit a la vida? Factors que realment decideixen són, entre altres, temps que les famílies poden dedicar a ajudar a les seves criatures, la classe social, el nivell de formació del nucli familiar, l’ètnia o el lloc de naixement, el sexe… Cada dia que passa s’aprèn més fora de l’escola. Gairebé sempre ha estat així. Per frenar l’analfabetisme a inici del segle XX van ser més decisius els ateneus populars que les escoles.

    El sistema d’ensenyament que regeix a la majoria de països està pensat per mantenir la reproducció social, per això l’escola ja no serveix d’ascensor social. Ho havia estat quan feia falta mà d’obra més preparada per al treball. Avui ja no cal. Totes les lleis, incloses les d’ensenyament, es redacten d’acord amb la situació econòmica del moment i de les necessitats dels diversos mercats de treball.

    Què millora els aprenentatges i evita les desigualtats? L’alumnat en risc d’exclusió repeteix sistemàticament. Es calcula que només el 10% està al curs que li pertany per edat[1]. Què passarà amb l’alumnat gitano i no gitano que ha assistit pocs dies a escola aquest curs que hem acabat? Les segregacions escolars frenen les possibilitats d’èxit. Als centres guetificats es fa difícil ajudar als nois i noies que s’hi apleguen. L’alumnat que viu a un nucli familiar sense problemes socials o econòmics, estudia amb una tranquil·litat que no té aquell altre que viu en un entorn on es fa difícil arribar a finals de mes, pagar la calefacció o tenir connexió a les xarxes telemàtiques. I encara hi ha polítics i algun professional de l’ensenyament que parlen de la cultura de l’esforç! Com si fos determinant en els resultats. No tothom que vol, pot. Fins i tot per trobar feina hi ha molts factors, ètnia, edat, sexe, nacionalitat, capacitats relacionals, energies vitals, contactes, coneixements del món del treball… que determinen més que la formació acadèmica. L’anomenat capital cultural no depèn només del nivell d’instrucció o formació de cada persona.

    Tots patim les conseqüències dels mals governs, de les desigualtats, del domini dels poderosos, però aquells i aquelles que viuen en els marges de la societat per la seva ètnia o la seva situació econòmica les pateixen molt més

    Les catalogacions d’escoles de diferents graus de complexitat –motiu de polèmiques recents– ajuden als aprenentatges? Estigmatitzen l’alumnat que s’hi aplega? Afavoreixen la lluita contra les segregacions? Potser caldria pensar que tots els centres escolars tinguessin el recursos humans i materials necessaris per a la seva tasca i que tots estiguessin al mateix nivell de qualitat i les famílies poguessin escollir el centre més proper al seu domicili.

    I unes propostes per avançar:

    Davant aquestes realitats que es mantenen malgrat els projectes i plans institucionals, no hi podem fer res més? Si no podem confiar gaire o gens amb els governs, haurem de comptar amb nosaltres mateixos. Haurem d’intentar, amb les lluites, evitar que els objectius pretesos pels que manen els aconsegueixen. I aquí rau la tasca de les persones que es dediquen a educar, dins i fora de les escoles. Tenim la responsabilitat de fer front al poder, d’ajudar les noves generacions a transformar els sistemes escolars i/o educatius per ajudar-nos a prendre en les nostres mans les decisions de futur. La tasca que fem quan volem ajudar a l’educació implica tot allò que pensem i sentim, implica i expressa alhora com som i quina actitud prenem davant el que passa a la societat i al món sencer: què fem, com actuem davant el gran dilema del canvi climàtic que posa en qüestió el futur de tothom.

    L’escola no pot ser neutral, estarà a favor o en contra del model social i econòmic dominant, ajudarà o no el seu alumnat a prendre consciència de la realitat, donarà o no eines que l’ajudin i l’animin a transformar-la. Una gran eina és l’empatia envers les persones del nostre voltant, una empatia que ens farà ser col·laboratius, no competitius, i ens animarà a lluitar. Si som conseqüents, ensenyant i educant tindrem en compte tota la persona sencera. No ens podem dividir i ens hem d’educar abraçant tots els aspectes de la humanitat, biològics, emocionals, relacionals… Sense oblidar que tot allò que renovem, que fem, que millorem ha de ser per a tothom, no per unes elits que hi poden accedir. Hi ha innovacions que no ho tenen en compte i sense voler (o expressament) limiten l’accés a sectors socials. Cal criticar i evitar les privatitzacions dels serveis per als ciutadans, començant pels sanitaris i els d’ensenyament, cal lluitar i fer front al neoliberalisme que ens oprimeix. Tothom patim les conseqüències dels mals governs, de les desigualtats, del domini dels poderosos, però aquells i aquelles que viuen als marges de la societat, al llindar de l’exclusió social; que són marginats per la seva ètnia o la seva situació econòmica, ho pateixen molt més, a un nivell exponencial.

    No podem defallir: malgrat no veiem un demà que es pugui arribar a la meta, no deixem de lluitar, de la mateixa manera que ho fan els moviments socials crítics, la PAH, les diverses marees… No podem abandonar companys i companyes que lluiten, no podem oblidar i desaprofitar qui va lluitar abans que nosaltres.

    Som fills i filles de la història amb tot allò de bo i no tan bo que portem darrera i damunt nostre. Les generacions joves ens necessiten. Intentem no defraudar-les. Intentem que el nou curs no sigui vell tot just començar-lo.

    Ens toca assumir responsabilitats, escoltar, animar el pensament crític, facilitar la capacitat de prendre decisions, de transformar la relació amb el món i amb els altres. I viure millor.

     

    ADVERTENCIA 
    Se prohíbe pisar la palabra mañana,
     escupir en las metas que aún no se han cumplido
     y también contra el cielo que nos han regalado,
     dejar a la intemperie
     el corazón, manchado por la ira,
     vomitar la saliva del beso que nos dieron anteayer
     y cruzar los museos sin preguntar qué muertos
     forjaron nuestra historia.
     Katy Parra (1964, Murcia)

     


    [1] Només un de cada deu joves en risc d’exclusió està en el curs que li correspon als 16 anys, davant 69,5% dels estudiants en general, segons l’informe “La carrera de la desigualtat” de l’ONG Joves i Inclusió que alerta que un 92,4% han repetit curs i un 16,2% no ha acabat Primària.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Sobre el compromís ètic del professorat
    Next Article
    Anàlisi
    Vint anys de ‘la Xarxa’, un projecte pioner d’aprenentatge docent entre iguals del Departament d’Educació
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}