Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    L’escola de l’obediència, el silenci i la reproducció

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » És possible crear una escola petita?

    Opinió
    És possible crear una escola petita?

    Jordi Mateufebrer 28, 20227 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Ca l'Aulet | Foto cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Imagina una escola petita, on es respira un clima familiar, on els educadors i educadores coneixen tots els infants i on hi ha un contacte quotidià amb les famílies. Imagina una ràtio petita, d’una educadora per a cada set o vuit infants, que permet acompanyar l’afectivitat i els processos relacionals dels nens i nenes. Imagina un aprenentatge vivencial i actiu a través de materials manipulatius, en una diversitat de formats –tallers, ambients, projectes, etc.–, que assegura un equilibri entre els moviments de dintre i de fora, i afavoreix alhora el desenvolupament de certs codis culturals bàsics. Imagina un espai educatiu envoltat de natura amb el qual els infants aprenen a conviure-hi i a respectar-la. Imagina un centre que acompanya també les famílies en els seus processos de criança per tal de cuidar l’alegria infantil.

    Imagina, ara, que tens fills i que per a tu l’entorn col·lectiu en què puguin participar és important. Imagina que creus en l’escola pública, sostinguda pels recursos col·lectius, però que no trobes cap centre amb aquestes característiques al teu voltant. Què fas?

    Pots implicar-te en moviments de renovació pedagògica i pots promoure la reflexió i el canvi a dins les escoles, però aquests processos acostumen a ser superficials i lents, així que segurament els teus fills ja no gaudiran d’ells o, si ho fan, serà de manera molt aigualida.

    Entres en contradicció, t’atrau la idea d’una escolarització gratuïta, participativa, de qualitat i accessible per a tothom, però també tens una necessitat immediata de proporcionar una educació que tu consideres de qualitat als teus fills. No pots triar, així que decideixes fer totes dues coses: crees una associació per a la innovació educativa per tal de fer difusió, formació i implicació política, i a més decideixes crear una escola petita. La Constitució del teu país et reconeix aquest dret, de manera que vols fer-lo efectiu. Imagina, per últim, que has estat mestre i assessor durant més de trenta anys i et sents amb la capacitació inicial suficient com per fer realitat aquest projecte pedagògic.

    En fer els primers passos descobreixes, però, que el dret a crear una escola és poc realitzable. La normativa de creació d’escoles, d’abast estatal, estableix unes condicions arquitectòniques pensades per a centres molt grans, d’uns 450 infants, i no permet cap modificació. És a dir, s’aplica la mateixa normativa per a centres de, per exemple, seixanta infants, que de quatre cents cinquanta: cal una aula per nivell, una biblioteca de 45 metres quadrats, una sala polivalent de 100 metres (normativa autonòmica), aules de desdoblament i reforços, etc.

    Hi ha escoles públiques rurals unitàries, amb unes instal·lacions adequades al nombre d’infants, però a la iniciativa popular no se li permet aquesta possibilitat. Al Reial Decret que regula els requisits per a la creació de centres hi ha una disposició addicional que contempla la possibilitat de flexibilitzar aquesta normativa, però en parlar amb les persones competents reps per resposta que ‘no s’aplica’.

    Davant d’aquesta situació, o bé disposes d’aproximadament mig milió d’euros per edificar aquestes instal·lacions pensades per a macro centres o bé has de renunciar al teu dret constitucional.

    Si els infants tenen menys de sis anys, atès que l’escolarització no és obligatòria encara, pots optar per crear un esplai de dia, un centre familiar, una aula de natura o fins i tot un grup de criança entre famílies. Però si són majors d’aquesta edat, hi ha una llei orgànica que obliga a portar-los a espais reconeguts oficialment com a escoles i, si no ho fas, estàs en la il·legalitat i podries fins i tot perdre’n la custòdia.

    Algunes persones opten per intentar homologar una escola sota normativa estrangera a través d’entitats reguladores d’altres països, com els Estats Units, Anglaterra o Panamà. En aquestes circumstàncies, la normativa d’espais que s’aplica és la del país estranger, sovint molt més laxa i flexible que la nostra. És una drecera un pèl estranya, provocada per una legislació injusta i incomprensible, però molt més assequible a nivell econòmic i burocràtic.

    Espais educatius alternatius com Ojo de Agua, El Roure o el Pesta van servir d’inspiració a escoles públiques com Martinet, Encants o Congrés-Indians, que alhora van ser referència d’altres centres públics i privats aglutinats per EN21

    Tanmateix, atès que aquests processos són força lents –i el creixement dels fills no s’atura– hi ha persones i col·lectius que opten per llançar-se a caminar i atendre les necessitats educatives del present. Així, s’aventuren a obrir espais de criança que amb el temps acaben acollint infants en edat d’escolarització obligatòria, sense tenir el reconeixement com a escola homologada.

    Ens els darrers vint anys hem vist una proliferació d’aquests espais educatius al nostre territori, la majoria tan sols per a l’etapa d’infantil però alguns també per a la de primària.  Tard o d’hora l’Administració reclama a aquests espais que legalitzin la seva situació i esdevinguin una escola privada.

    Si el projecte té possibilitats arquitectòniques i les administracions locals no s’hi oposen, el Departament d’Educació acostuma a permetre el seu funcionament mentre es van acomplint les obres i totes les regulacions, però la rigidesa d’aquestes normatives sol generar moltes tensions, i fins i tot pot arribar a provocar el tancament de projectes cabdals en la innovació educativa.

    És important constatar que la tercera primavera pedagògica que vam viure abans de la pandèmia en aquest país va ser en part originada en espais educatius alternatius com ara Ojo de Agua, El Roure o el Pesta, que van servir d’inspiració a escoles públiques com Martinet, Encants, Congrés-Indians, etc., que alhora van ser una referència per a altres escoles públiques i privades, com una taca d’oli que finalment va ser aglutinada pel moviment de l’Escola Nova 21.

    En els darrers anys, la proliferació d’espais educatius alternatius, la baixada de la natalitat, les denúncies de llars d’infants i escoles homologades, i un cert corrent de desescolarització d’algunes famílies davant de les regulacions de la pandèmia han aixecat l’alarma en l’Administració educativa, que actualment està accelerant la seva funció de control i denúncia.

    Sens dubte vetllar pel compliment de les normes és una funció necessària, des del nostre punt de vista. Tot dret ha d’anar acompanyat del seguiment del seu exercici per part de les administracions responsables de fer-ho. Però cal alhora tenir una perspectiva àmplia de les raons per les quals algunes persones o col·lectius opten per trobar camins en els marges perquè, si no és així, més que vetllar pel bon compliment dels drets, les normatives poden generar exclusions i discriminacions que vulneren drets fonamentals.

    No facilitar l’homologació d’un espai educatiu perquè la seva sala de biblioteca fa 43 metres quadrats en comptes dels 45 estipulats és un autèntic disbarat

    Si no hi ha escoles públiques amb projectes educatius com el que hem tractat de presentar, hi haurà famílies que optaran per crear escoles ‘privades’. Si la normativa de creació d’escoles privades no permet l’exercici del dret constitucional, hi haurà col·lectius que crearan espais educatius no homologats. Si l’Administració no té una funció d’ajudar a trobar solucions humanes a aquestes situacions i acaba aplicant la llei del centímetre quadrat, hi haurà persones que desescolaritzaran. Si l’educació en l’àmbit familiar no és reconeguda legalment, con ho és a la majoria d’estats europeus, hi haurà famílies i infants en situació d’il·legalitat.

    No facilitar l’homologació d’un espai educatiu perquè la seva sala de biblioteca fa 43 metres quadrats en comptes dels 45 estipulats –pensats per a una escola model de 450 infants– és un autèntic disbarat, i no estic plantejant un exemple demagògic ni aïllat del què està passant.

    La vida és un equilibri dinàmic entre estabilitat i canvi. Algunes persones senten amb força la necessitat de crear i altres la de cuidar i proporcionar estabilitat. Totes dues forces són necessàries en qualsevol sistema viu. Tant de bo siguem capaços de trobar un equilibri just i dinàmic entre aquestes dues forces de vida, per tal de moure’ns des del que uneix i no des del que separa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escola viva opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ryanairització dels serveis públics
    Next Article
    Entrevista
    Manel Garcia: «Tenim un gran sistema educatiu, però no sabem fer autocrítica»
    Jordi Mateu

    Related Posts

    Opinió
    La crisi de la professió docent

    juny 17, 2025

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    1 comentari

    1. Àlex Novials on febrer 28, 2022 4:51 pm

      Certament, és un escàndol que el dret fonamental a la llibertat d’ensenyament quedi en suspens per la manca de dos metres quadrats —o de dos-cents!— en un espai educatiu. I resulta encara molt més incomprensible si la llei recull explícitament la possibilitat de flexibilitzar la normativa en casos concrets. Esperem que les autoritats competents s’adonin que, en aquest temps de desafiaments extraordinaris que ens toquen viure, no ens podem permetre el luxe de prescindir d’iniciatives que exploren noves maneres d’entendre l’educació de petits i grans. Llarga vida a les escoles petites!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}