Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Final de curs agitat, amb la vista posada en el 5 de setembre

    Víctor Saurajuny 9, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Inici de la manifestació unitària d'aquest matí a la plaça Universitat | Foto: Aspepc-SPS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com era d’esperar, la darrera jornada de vaga a l’ensenyament públic ha tingut un escàs seguiment, del 3,44% segons el Departament d’Educació, molt allunyat del 33% que es va registrar la primera, el 15 de març, segons el còmput oficial (els sindicats van elevar el seguiment fins al 70%). Des d’aleshores, les posicions s’han acostat molt poc, i cada part acusa l’altra d’immobilisme. El seguiment ha estat baix, però els sindicats estan convençuts de la seva estratègia, ja que consideren, a partir de les enquestes que passen als centres, que el malestar continua sent alt, i que una majoria de docents no entendria un acord sense un guany palpable i immediat.

    El darrer intent d’acostar postures va tenir lloc dimarts passat, en una reunió entre les dues parts amb el Departament de Treball exercint de mediador. En aquesta reunió el Departament va oferir el retorn als estadis als 6 anys a partir del curs vinent (és a dir, que el primer sexenni es cobri als sis anys i no als nou), i que el retorn de l’hora lectiva tant per primària com per secundària es faci efectiu a partir del curs 2023/24. Segons diverses fonts, malgrat no arribar a bon port, va ser una mediació molt seriosa, amb intents de trobar el punt que permeti desencallar el conflicte.

    Des del Departament, la perspectiva d’un setembre laboralment conflictiu es veu amb preocupació, perquè ja serà prou agitat arran de tots els imprevistos que està generant i generarà el canvi de calendari. També hi ha preocupació al partit. De moment, però, s’estan fent les passes per anticipar la confecció de les plantilles del curs vinent. Avui s’han publicat les adjudicacions d’estiu provisionals i en pocs dies sortirà la llista definitiva, de tal manera que l’1 de juliol tots els centres tinguin configurades i operatives les plantilles del curs que comença el 5 de setembre en el cas de primària i el 7 en el de secundària.

    Mediació fallida

    Ahir, els sindicats, en una resposta conjunta, van considerar “insuficient” la proposta presentada pel mediador, i van seguir demanant que el retorn de l’hora lectiva sigui per tothom el curs 2022/23, una petició que des del Departament d’Educació fa mesos que es diu que és inviable fer-la tan ràpidament en els instituts. A banda del cost econòmic, el retorn de l’hora lectiva a la secundària obliga a una reorganització molt més complexa que en el cas de primària. Amb tot, aquesta possibilitat, que garantiria un setembre tranquil, no està encara tancada al 100%. Malgrat que la resposta oficial ha estat que és impossible, algunes fonts asseguren que encara s’està analitzant la seva viabilitat.

    D’altra banda, els sindicats també lamentaven en el comunicat que “les opcions que no representen un impacte econòmic (pla estabilitat, currículum, calendari, blindatge del juliol, decret de plantilles) ni hi són ni s’han posat en cap moment sobre el paper”. I ratificaven l’avís a navegants que ja van llençar el mes de març: “un inici de curs sense cap normalitat”. Aquest matí els líders sindicals concentrats a la plaça de Sant Jaume, on ha conclòs la manifestació dels ensenyants, ho han tornat a reiterar. De fet, la portaveu d’USTEC ha anat un pas més enllà i ha afirmat que “no començarem el curs que ve”.

    L’avançament del calendari encara és el principal punt de desacord entre Via Augusta i bona part de la comunitat educativa, més encara des que fa uns dies La Vanguardia va informar que Educació s’estava plantejant donar llibertat als centres perquè comencin les classes el dia 5, amb jornada intensiva, i que a partir del 12 facin l’horari habitual, de matí i tarda. Aquest gir de guió -encara no està confirmat-, va enfurismar especialment l’Affac, que ja es va sentir menystinguda perquè el Departament va decidir que les activitats de tarda del setembre les organitzarien les direccions i no les AFA. La federació de famílies sosté que “és imprescindible garantir la jornada sencera des de l’inici de curs”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    sindicats vaga
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    València es reafirma en l’organització per àmbits a 1r d’ESO, malgrat les crítiques
    Next Article
    Opinió
    El moment dels àpats a l’escola bressol
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}