Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’art d’escriure, pensar i comunicar

    Jordi Satorragener 16, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Què ens fa humans? Què ens fa cultes? No vull encetar un debat epistemològic en un text breu però potser com ens comuniquem, com traslladem allò heretat culturalment (en sentit ampli) i ho transformem / adaptem, és un factor determinant. Des de fa 6 anys imparteixo una assignatura autocreada a 1r de batxillerat, Comunicació Digital, que posa l’accent en aquest bonic viatge des del gen FOXP2 a la lletra i la imatge. Intento traslladar com l’aire, cable i ones hertzianes són uns instruments que enllacen tecnologia i comunicació amb l’ús d’enginys diversos. Quan arribo a la imatge en moviment i al mòbil (xarxes, continguts i publicitat) pretenc fer veure que és una metàfora de tota l’herència cultural i mediàtica que tenim, literalment, a la mà; una mena d’enginy que viu del passat, navega pel present i apunta al futur.

    Escriure és un acte cultural i cognitiu complet. Implica tenir coneixements i una habilitat comunicativa que pivota sobre la lletra (l’expressió mínima de la comunicació humana). “Saber de lletra” o “ser un analfabet” són expressions que situen l’escriure en un pla superior a l’estricta grafia. La història de l’escriptura ens demostra que a l’antiguitat clàssica tenir un esclau que ensenyés els hereus a llegir o escriure era un mèrit (la lectura es feia en veu alta), però si ho feia als altres esclaus tenia un càstig. A les guerres del segle XX hi havia soldats que escrivien les cartes als altres companys. La força de la paraula (escrita) fa que sigui objecte de limitació en les dictadures, en les religions, etc. una massa analfabeta és més fàcil de dirigir.

    Quan llegim atentament prenem apunts; el gest de la lectura és escriure. Quan reescrivim un text, prestant atenció, el fem nostre i els mecanismes de fixació mental dels continguts augmenten. Ara que toca analitzar la comprensió lectora dels alumnes ens adonem que una part dels alumnes caminen, sovint, empesos per una digitalització malentesa -que detesta la lletra escrita a mà- cap a l’analfabetisme.

    Quan reescrivim un text, prestant atenció, el fem nostre i els mecanismes de fixació mental dels continguts augmenten

    Unes poques famílies que ja no poden/volen/saben acompanyar els seus fills en en complex procés educatiu ens posen al davant d’una societat que fa de l’esforç i la responsabilitat uns dimonis a extingir (llegir comprensivament i escriure és un esforç!). Hi ha voluntaris per ser incompetents en escriure perquè les sirenes socials de vernís digital -influenciadores, innovadores i immediates- els xiuxiuegen que ja no cal “saber de lletra” i que tot és a internet i instantani. Com sempre, els docents som responsabilitzats de tanta desídia social i se’ns insta a fer -a l’aula- teatre, jocs de gomets o post-it o Kahoots, etc. per revertir una decisió presa o induïda per qui són els subjectes de l’aprenentatge (una feina de redreçament especialment complexa a l’ESO).

    Com deia Baudelaire “França travessa una fase de vulgaritat. París és el centre d’on s’irradia l’estupidesa universal. Malgrat Molière i Béranger, ningú no hauria cregut mai que França s’encaminés d’una manera tan fulgurant per la via del progrés. Tot el que fa referència a l’art és terra incognita. Els grans homes són estúpids.” Doncs això, caminen (potser ja corren) cap a l’abisme els nous analfabets del món digital i individualista.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació digital escriptura Lectoescriptura opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’enfocament restauratiu: camí per a una convivència positiva
    Next Article
    Anàlisi
    El professorat no se sent valorat, però els avantatges de la professió els compensen
    Jordi Satorra

    Director de l'Institut Antoni de Martí i Franquès

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.