Ho va anunciar ahir el president del Govern central, Pedro Sánchez, en la reunió del partit a Corunya. Fonts de l’executiu van fixar la xifra en 500 milions, així com l’abast de la mesura: 4,7 milions d’estudiants entre 3r de primària i 4t d’ESO. També s’espera una reunió amb el Consell Escolar de l’Estat que la setmana passada va publicar el seu informe sobre el curs actual, amb més de 700 pàgines.
Les mesures anunciades posen el focus a reduir les ràtios a les aules, la qual cosa implicarà la contractació de més docents. També s’espera augmentar la contractació per reforçar nois i noies amb dificultats fora de les hores lectives. Finalment, el president aposta per millorar la formació docent en relació a l’ensenyament de les matemàtiques.
Fonts del Ministeri d’Educació, FP i Esport asseguren que al llarg de la setmana es realitzaran nous anuncis per concretar les mesures anunciades. Ara mateix es troben en plena negociació dels Pressupostos Generals de l’Estat, on han d’entrar aquests 500 milions.
L’anunci de Sánchez es produeix com un revulsiu davant els resultats que Espanya, al costat d’una enorme quantitat de països de l’OCDE i la UE, en el passat informe PISA. Uns resultats que, encara que venen influenciats per la pandèmia, mantenen una corba cap avall des de fa anys.
De moment, des de la federació d’Ensenyament de CCOO, Francisco García, el seu secretari general, ha fet una valoració de l’anunci. Espera que atès que es pretén canviar les condicions de treball del professorat, hi hagi una negociació prèvia amb els sindicats d’ensenyament.
Francisco García exigeix que es garanteixi “taxativament que els fons vagin exclusivament a les mesures contemplades en el pla perquè estem acostumats al fet que algunes CCAA facin de la seva capa una casaca”.
A això, afegeix el secretari general de FECCOO, “cal fer èmfasi en l’atenció a la diversitat; prioritzar la introducció de mesures que li afavoreixin prioritzant l’assignació de recursos per centres o zones on hi hagi més percentatge d’aquest alumnat, garantir desdoblaments i reforços per a aquest alumnat incrementant la plantilla de PT i AL, entre altres, i cal parlar de la reducció de l’horari lectiu del professorat per reforçar les tutories i l’atenció a la diversitat”.
Maribel Loranca, des de FeSP-UGT, assegura que “els fons compromesos han de ser finalistes per garantir que es dediquen a les mesures proposades i no s’hauria de descartar anar fent-les extensives a altres matèries, garantint desdoblaments i professorat de suport”.
La dirigent, com Francisco García, reclama que es posi l’accent principalment en l’atenció a la diversitat, “amb especial atenció a l’alumnat més vulnerable per les seves necessitats educatives o el seu entorn socioeconòmic”.
En la línia d’ampliar a altres matèries també s’ha pronunciat el president de CSIF, Mario Gutiérrez. En un comunicat fet públic avui, el sindicat assegurava que “aquestes mesures no sols han de centrar-se en dues assignatures, sinó en totes les àrees del coneixement. L’Executiu ha perdut una gran oportunitat amb la nova llei orgànica per introduir les modificacions necessàries que solucionin el greu problema que travessa l’Educació a Espanya: baix nivell educatiu, fracàs escolar i atur juvenil, entre altres”.
El sindicat també demana que la reducció de les ràtios suposi un augment de les plantilles i lamenta que els reforços que es van crear després del confinament, s’hagin perdut.