Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Si no planifiques no saps on vas (ni tampoc d’on vens)

    Hi ha desconeixement no només de la importància de planificar l’acció educativa a escala local, sinó del fet que aquesta planificació és obligatòria. Contrasta l’immens esforç en recursos tècnics i econòmics dels ens locals en educació i la poca planificació de les polítiques que gestionen aquests recursos.
    Alba Caballé i Riveraabril 28, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’article 3.1.g de la Llei 40/2015 del Règim jurídic de les administracions públiques estableix l’obligatorietat de planificar, dirigir per objectius, així com controlar la gestió i l’avaluació dels resultats de les polítiques públiques. Així mateix, la Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació pública i bon govern, també les obliga a facilitar de manera proactiva la informació de dades i continguts de diversa naturalesa que siguin referencials respecte a la seva organització, funcionament, presa de decisions i gestió dels recursos públics.

    Aterrant a les polítiques d’educació dels municipis, el que diu la legislació és que aquests, si tenen una acció de govern rellevant tot i no tenir competències, estan obligats a planificar-la, a fer públics el full de ruta, a avaluar-ne els resultats i a fer retiment de comptes. I està clar que l’acció de govern dels ens locals en matèria educativa és important. A la província de Barcelona, els ajuntaments destinen una mitjana del 6,9% del pressupost a polítiques educatives (139,1 euros de despesa per habitant (1) ), hi ha 54 Oficines Municipals d’Escolarització, i les escoles de titularitat municipal es compten per centenars. De fet, pràcticament tots els municipis tenen una regidoria, una regidoria delegada o un servei d’educació.

    Tanmateix, ningú diria que és preceptiu planificar en educació, si tenim en compte el nombre de plans d’educació vigents que estan publicats a les pàgines web dels ajuntaments de la província de Barcelona: 9 plans. Si afegim els plans d’educació que van finalitzar la vigència el 2024, ens anem a 12 plans publicats. Tampoc és una xifra per tirar coets, tenint en compte que la província hi ha 311 municipis.

    Podríem ser encara més generosos i estimar que possiblement hi ha uns altres 12 municipis que disposen d’un pla, tot i que no hi ha cap evidència en el seu web (és a dir, ni una notícia, ni una referència a les actes de la Junta de Govern o del Ple). Comptaríem llavors un total de 24 municipis d’un total de 173, si limitem els municipis potencials a tenir política educativa als que tenen més de 2.400 habitants. En tot cas, estem estimant que només el 14% dels municipis amb una acció en polítiques educatives disposen d’un pla.

    Els 12 plans localitzats -per cert, només 10 d’aquests són consultables als webs dels ajuntaments- corresponen a municipis d’entre 2.400 i 20.000 habitants (2). Destaca, per tant, l’absència de planificació educativa en els municipis de més de 20.000 habitants, precisament aquells que pràcticament segur implementen polítiques educatives i tenen centres educatius municipals. D’aquesta dinàmica no escapa ni el municipi de Barcelona, donat que l’últim pla de treball publicat al web del Consorci d’Educació de Barcelona és de l’any 2017.

    Els plans d’educació representen l’1% dels 629 plans no preceptius publicats

    És evident que hi ha una manca de planificació de les polítiques educatives a nivell local (que no d’acció), la qual s’emmarca en un context on les administracions semblen tenir poca tradició a planificar, avaluar i a rendir comptes a la ciutadania. Les dades de publicació de plans en els portals de transparència dels 311 ajuntaments de la província ho corroboren. Hi ha publicats 1.433 plans locals vigents (3), de 94 tipologies diferents. D’aquestes, 22 tipologies corresponen a plans preceptius per normatives sectorials i la resta (72 tipologies (4) ) són de plans a priori no preceptius, entre els quals hi hauria els plans d’educació. Els 1.433 plans poden semblar una xifra molt elevada, però no ho és. Els plans preceptius suposen el 56% del total de plans publicats i el 45% d’aquests són de dues modalitats (5); es pot afirmar que es planifica poc, i el que es planifica és sobretot planificació preceptiva per normativa sectorial.

    Les xifres de publicació de plans d’educació als portals de transparència dels municipis de la província de Barcelona són extremadament baixes: només 6 plans. De tota la planificació no preceptiva, hi ha 30 tipologies de plans amb més publicacions que els plans d’educació (6). Els plans d’educació representen l’1% dels 629 plans no preceptius publicats.

    I una última dada: hi ha 135 municipis a la província de Barcelona amb Pla de Mandat 2023-2027, i pràcticament tots inclouen accions en àmbit educatiu. Tanmateix, només 10 d’aquests plans (un altre cop la xifra del 14%) tenen l’educació com un dels objectius o eixos estratègics de la política municipal.

    És àmpliament coneguda la frase que allò que no es pot mesurar no es pot millorar. Jo afegiria que si no planifiques, no saps on vas (ni tampoc d’on vens). Què tal si planifiquem i avaluem les polítiques educatives? Més que res, perquè segur que en fer-ho, el que fem ho farem millor i de manera més eficient i eficaç.

     1)Dades de l’anualitat 2021, a https//www.pressupostosmunicipals.transparenciacatalunya.cat

     2)Llevat d’un municipi que té 32.000 habitants

     3)La publicació dels plans en el portal de transparència, a més és especialment rellevant, donat que facilita la consulta a la ciutadania de tota la planificació de l’ens.

     4)Dades de l’Informe de plans d’actuació dels ens locals a la província de Barcelona (Diputació de Barcelona, Març 2025)

     5)Les 22 tipologies de plans preceptius sumen un total de 804 plans (56%), dels quals 223 (28%) són plans de protecció civil (DUPROCIM) i 136 (17%) són plans de mesures antifrau. D’aquesta manera, el 45% dels plans preceptius corresponen a dues úniques modalitats, evidenciant-se una infraplanificació inclús en la planificació preceptiva.

     6)Els plans no preceptius més publicats són els plans de joventut (85 plans), els plans d’abastament d’aigua potable (56 plans) i els plans d’habitatge (44 plans). 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Ajuntaments avaluació educació local opinió Planificació escolar Polítiques educatives Polítiques educatives municipals
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Latcho drom
    Next Article
    Actualitat
    Harvard planta cara a Trump: quan la universitat és l’esperança democràtica
    Alba Caballé i Rivera

    Doctora en Geografia (UAB), Màster en Gestió i Direcció de RRHH (UOC) i Postgraduada en Estudis d’Impacte Ambiental (UPC). Consultora i tutora del Grau d’Economia i Empresa de la UOC. Tècnica del Servei de Planificació i Avaluació de l’Àrea de Presidència de la Diputació de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}