Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Latcho drom

    Francesc Reinaabril 25, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    «Humanitzem el que ens passa a còpia de parlar-ne,

    i en fer-ho aprenem a ser humans»

    Hannah Arendt

    Hi ha pobles que no desapareixen, reben el seu llegat a través del llenguatge, mitjançant les lleis, les tradicions, les institucions o l’acceptació de formes d’autoritat (pròpies i externes). Un equilibri delicat entre les necessitats i els interessos. Tanmateix, moltes cultures han pogut aixecar-se sobre les ruïnes malgrat la crueltat dels seus dominadors, transmetent a les seves generacions els codis més savis per així adaptar-se als requisits dels entorns.

    Ara per ara, a molts indrets no és permès que els conflictes atemptin contra la dignitat humana i el dret dels pobles. No obstant això, assolim reptes que requereixen un tacte especial, una major reflexió en la recerca de solucions, més intel·ligència social, amb prudència en aplicar la llei al peu de la lletra: per exemple, quan es tracta d’organitzar la convivència. Arraconar els estigmes, identificar allò bo (no només allò dolent), tenir cura dels missatges, sense ingenuïtats ni excessos… Informar amb rigor i compromís col·lectiu per fer les coses correctament.

    Tothom és influenciable -cal acceptar aquesta realitat- doncs no sempre estem en condicions d’opinar bé, de saber distingir la veritat davant d’altres maneres de pensar

    Per jutjar és important no sotmetre’ns a preferències ni conveniències emocionals, caldrà atendre les circumstàncies sense deixar-se dur per la pressa dels fanatismes, analitzar tots els angles, avantatges i inconvenients, antecedents… Tothom és influenciable -cal acceptar aquesta realitat- doncs no sempre estem en condicions d’opinar bé, de saber distingir la veritat davant d’altres maneres de pensar. La bona notícia és que els escrúpols no són permanents: hem de dubtar dels prejudicis; es pot aprendre a canviar amb criteris que orientin les decisions. Perquè debatre vol dir discernir, no atacar.

    La història de les ideologies acostuma a caminar per una passarel·la nodrida d’errors, sovint suggereix que qui persegueix el poder acaba perdent sentiments d’empatia i generositat, condueix a naturalitzar la discriminació limitant la llibertat d’expressió, normalitzant la marginalitat, emprant polítiques més publicitàries que efectistes, confonent la solidaritat amb la satisfacció d’egos narcisistes.

    Conviure en pluralitat exigeix ​​desenvolupar fórmules de gestió que sàpiguen combinar els interessos legítims (prou variats) amb una mirada neta, per molt que ens incomodi –consensuant o discrepant- que permeti cultivar l’art de la conversa, una pedagogia del diàleg que respecti (també limitant) els esquemes morals de cada grup o individu.

    2025 ha estat declarat Any del Poble Gitano a l’Estat espanyol. El reconeixement d’aquesta ocasió suposa prosseguir un viatge que avanci cap a quotes més altes de democràcia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    convivència democràcia gitanos opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Les escoles que vaig tenir
    Next Article
    Opinió
    Si no planifiques no saps on vas (ni tampoc d’on vens)
    Francesc Reina

    Pedagog. Ha estat director del Col·legi Popular gestionat pel moviment associatiu de Badalona i Santa Coloma, i professor de les facultats de Pedagogia i Sociologia de Barcelona, Girona, Múrcia, València i Xile. És professor a la Uned i mediador. Autor de 'Desde la soledad del banco' (Círculo Rojo)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}