Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Ni cotxe, ni tele, ni casa: la cultura del millenial

    Lucía Lijtmaer - eldiario.esmaig 9, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge de la pel·lícula Broad City
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La generació més esmunyedissa dels últims temps canvia els hàbits que coneixem. Ni televisió, ni casa, ni tendències de consum definides: els patrons que funcionaven com etiquetes de reconeixement resulten cada vegada menys identificables i les seves dades s’atomitzen -i per tant, s’escapoleixen de la definició més bàsica. Què defineix un millenial? La pregunta del milió que es fan publicistes, guionistes i mitjans de comunicació té poca resposta fàcil però sí algunes claus, i també pistes en l’última cultura contemporània.

    No veuen la televisió: Als Estats Units, on s’origina l’etiqueta, el ciutadà mitjà consumeix el 71% de la seva graella audiovisual en televisió, però en la forquilla que comprèn entre 14 i 24 anys això disminueix al 46%, ja que consumeixen entreteniment especialment en telèfons, tauletes i ordinadors. A Espanya les xifres són similars, i segons l’Observatori de l’Oci i l’Entreteniment Digital ronden el 44%. Tota una generació avança cap al rebuig complet a la televisió, cosa que deixa els creadors audiovisuals estirant-se els cabells a la recerca d’una audiència cada vegada més atomitzada.

    Productes espanyols televisius com El Ministerio del Tiempo obtenen almenys un terç de l’audiència directament d’internet i proporcionen als seus espectadors els ganxos necessaris per a un seguiment en xarxa constant. D’altra banda, estrenes televisives com Scream, on l’assassí pot veure si les seves víctimes estan en línia al WhatsApp o anunciar les morts a través de llistes de difusió massiva busquen replicar algunes de les noves pors de les xarxes socials a través de les seves trames.

    No inverteixen en res (o com a molt, en una habitació)

    Criats en la crisi econòmica més devastadora dels últims cent anys, no resulta sorprenent que els joves europeus no comprin ni inverteixin el mateix que generacions anteriors a la seva edat. No és novetat que els plans de pensions o les hipoteques estiguin fora del seu escenari natural, però sí que se’n comencen a veure les conseqüències. Si fa cinc anys es gestaven moviments urbans com V de Vivienda que serien brous de cultiu per a l’acció política futura, l’aprofitament o reaprofitament de l’espai es converteix ara en una alternativa.

    Projectes d’arquitectura social com Home back Home d’Enorme Studio miren, per exemple, de posar perspectiva sobre algunes de les noves realitats socials: en un país on el 54% dels menors de 25 anys no tenen feina, molts es veuen obligats a tornar a casa dels seus pares -o a no sortir-ne- i desitgen fer-ho amb dignitat.

    No tenen cotxe

    La qual cosa és tota una novetat, especialment als Estats Units, on des de 2010, les xifres de compra d’automòbils per part de joves no deixa de baixar. Els adults d’entre 21 i 34 anys van comprar el 27% dels vehicles nous, enfront del 38% de 1985. Què significa això per a una cultura forjada en el viatge i en el vehicle com a objecte central? Si el somni americà juvenil al segle XX es transmetia a partir de la road movie i de la novel·la d’exploració motoritzada, el focus es desplaça completament a partir del segle XXI.

    La prosa de la nova generació nord-americana ens deixa un Tao Lin que a Taipei explora l’ansietat de la multiplicitat d’opcions a partir d’un món gairebé hikikomori, o un Sheila Heti que autoanaliza en una revisió del Càndid de Voltaire per saber Com ser una persona. Ningú es mou del seu centre d’acció -ningú es mou de si mateix ni tan sols com a fil temàtic-. Fins i tot si ens fixem en la televisió que s’anuncia a “les veus d’una nova generació”, quants cotxes surten a Girls o a Broad City?

    No es casen ni tenen fills

    Els espanyols es casen, de mitjana, 11 anys més tard des de l’arribada de la democràcia, si és que es casen. Als Estats Units, els fills dels baby boomers retarden també els casaments o directament els descarten. Si el 35% de l’anomenada Generació X -nascuts durant els anys setanta- es van casar entre els 18 i els 35 anys, en l’actualitat, la forquilla d’aquesta edat que passa per l’altar descendeix al 26%.

    Els estudis indiquen a més que els ni-ni retarden -si no eliminen- la possibilitat de tenir fills. Menys de la meitat planegen formar una família (el 42%), la qual cosa és un descens considerable respecte el 78% de fa vint anys. El sexe, així, es converteix en un espai d’exploració més que de compromís, i això es trasllueix també en la ficció.

    Després de It Follows, que mostrava un món juvenil en el qual el sexe és una cadena de terrors sense escapament, la recent estrena de Bang Gang al festival D’A, ens mostra a una colla d’adolescents d’un poble del sud de França que passen de la clàssica festa d’institut a l’orgia desenfadada convocada via mòbil. Sexe i amor es dissocien, i el romanticisme s’allunya del final feliç clàssic.

    No compren el que els aconsellen (a no ser que no et coneguin)

    A diferència dels seus pares -producte d’una economia pròspera i la infància i adolescència dels quals no va transcórrer sota el paraigua d’Internet-, la meitat dels adults joves afirmen preferir recomanacions d’estranys pel que fa a consum. El contingut generat per l’usuari afecta directament al seu accés a la informació i a l’ús i gaudi de la cultura. Un 84% presta atenció directa a aquelles plataformes en les quals es valora aquest contingut, i la meitat dels joves a Espanya ho utilitzen com a font d’informació.

    Així, apareixen noves perles d’ironia en el consum i la importància de l’usuari: els comptes que, recorrent a bones dosis d’humor, venen coca-cola de “la millor collita” a trenta euros el litre. Això sí, avalats per més de setanta comentaris. Un acte warholià d’aquesta nova era.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    millenials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    A l’escola bressol sortim… a passejar
    Next Article
    Actualitat
    Ensenyament tancarà menys unitats de P-3 públiques i més concertades de les previstes
    Lucía Lijtmaer - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}