Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Final de curs amb dos clàssics

    Opinió
    Final de curs amb dos clàssics

    Xavier Besalújuliol 19, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El curs 2015-2016 és ja a les acaballes i arriba a la seva fi amb el so viu de campanes que parlen de transformacions sistèmiques, d’actualitzacions disruptives, de pràctiques avançades, d’innovació… Unes campanes que a mi m’han evocat la millor tradició pedagògica, tan oblidada, però tan actual i tan fèrtil encara, aquella que ha estat analitzada, pensada i sedimentada a partir de la pràctica de mestres compromesos i ben formats, en una dialèctica constant –i aquest és un tret específic de la pedagogia- entre la reflexió i l’acció, lluny de tecnificacions vàcues i d’enginyeries nominalistes.

    Per exemple, Célestin Freinet, que fa justament 50 anys que va morir. En els seus assenyats consells als mestres joves els commina a ser humans, a reviure la seva infantesa i la seva joventut, per tal de comprendre que els infants i joves d’avui no són pas pitjors, ni millors, que ells quan tenien la seva edat; que ser adult, que fer de mestre, no implica pas ser superior als altres; que l’essència de la docència és justament la comprensió (i això implica un esforç constant per conèixer cadascun dels alumnes, des de la confiança mútua) i l’ajuda per detectar i superar les dificultats, per aprendre, per afrontar i resoldre situacions i problemes cada cop més complexos, per assolir unes competències (és a dir, uns coneixements, unes habilitats i unes actituds) considerades bàsiques i imprescindibles per a tothom.

    Un Freinet que, en les seves imprescindibles invariants pedagògiques, diu taxativament que les notes i les classificacions són sempre un error, una afirmació –en temps de selectivitats, revàlides, pises, proves diagnòstiques, proves de competències bàsiques, exàmens, centres de nivell 1, 2, 3 o 4-, aquesta sí, autènticament disruptiva i transformadora. En paraules seves, “la nota seria vàlida si fos objectiva i justa. Ho pot ser, parcialment almenys, quan es tracta d’adquisicions simples, però pel que fa al treball més complex en que la intel·ligència, la comprensió, fins i tot les nocions de comportament s’han de tenir en compte, tota mesura sistemàtica és inadequada… Es tracta, evidentment, de la matemàtica més falsa, de l’estadística més inhumana. Com que es tracta de computar, i amb un mínim d’errors, hom s’até a allò que és mesurable. Però la comprensió, les funcions d’intel·ligència, la creació, la invenció, el sentit artístic, científic, històric, no es poden computar. Per tant, són reduïts al mínim a l’escola, i suprimits de la competició”.

    I John Dewey, de qui aquest any 2016 es commemora el centenari de la publicació d’un dels seus llibres més emblemàtics, Democràcia i educació. Per a ell, tot mestre ha de tenir condicions de lideratge, perquè l’ensenyament escolar es fa gairebé sempre en grup, i ha de ser un bon científic, un bon especialista en les seves matèries, és a dir, ha d’haver experimentat en primera persona el plaer de l’estudi i de la recerca: no s’hi val allò de saber-ne una mica més que els alumnes… Un Dewey per a qui educar és fonamentalment ensenyar a pensar.

    Però atenció: l’etapa inicial del pensament és sempre l’experiència, perquè no hi ha pensament en abstracte, sinó a partir de situacions viscudes. Els materials del pensar no són els pensaments, la contemplació o l’especulació, sinó les accions, les experiències que demanden trobar un sentit. Es pensa quan es vol actuar, quan es vol resoldre un problema; per això, l’aprenentatge només es pot donar a través de l’activitat, que haurà de ser alhora útil, experiencial i reflexiva. Les idees serien només anticipacions a solucions possibles als problemes plantejats; les idees servirien per orientar-nos, per organitzar i donar significació a les experiències, accions i observacions realitzades.

    Políticament Dewey seria el que ara en diríem un socialdemòcrata, en tant que accepta i valora l’economia de mercat i la democràcia parlamentària i es declara explícitament no marxista, tot i que és mostra crític tant amb el capitalisme com amb la democràcia tal i com eren viscudes al seu país, Estats Units. Considera que una democràcia avançada s’ha d’esforçar a corregir les desigualtats socioeconòmiques, territorials i ètnico-culturals. No ens ha d’estranyar, doncs, que, en el seu credo pedagògic, afirmi explícitament que l’educació és el mecanisme fonamental del progrés i la reforma social; que a l’escola s’ha de gaudir de la llibertat i de la deliberació democràtica i s’ha de potenciar la capacitat d’iniciativa i la independència de criteri.

    En aquesta voluntat de fer una escola de qualitat per a tothom no tot està per inventar, ni podem prescindir del bagatge de coneixement, de pensament, d’experiència i de recerca acumulada i contrastada. És evident que l’educació ha de preparar i ha de formar part ella mateixa del món d’avui, però no la podem convertir en un infal·lible i precís engranatge d’adaptació. Com a mínim per dos motius: primer, perquè hi ha moltes coses d’aquest món que no ens agraden; i, segon, perquè en la formació de les persones no tot és provisional i passatger, sinó que hi ha algunes coses permanents, perquè són inherents a la condició humana.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Dels suburbis a prodigi dels escacs: la història de la ugandesa que ha seduït Disney
    Next Article
    Actualitat
    Xile aigualeix la seva promesa de gratuïtat dels estudis universitaris
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona

    Related Posts

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025

    Opinió
    El dilema del currículum català de batxillerat

    desembre 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.