Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Alumnes viatgen a Silicon Valley després d’idear una ‘app’ per estudiar cantant els apunts

    Redacciómaig 26, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    A dalt, els premiats del Col·legi Claret. A sota, els de l'institut Gorgs, de Cerdanyola del Vallès.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A la Júlia Álvarez se li va encendre la bombeta mentre estudiava al cotxe, amb la ràdio de fons. Tal com Newton es va interrogar sobre per què li havia caigut la poma al cap, ella es va preguntar: “¿Com pot ser que m’aprengui abans una cançó que fa dos dies que ha sortit a la ràdio que no uns apunts que fa setmanes que estudio?”. ¿Si la lliçó fos cantada, s’aprendria més fàcilment? Amb aquest dubte, la Júlia i quatre companys seus del Col·legi Claret de Barcelona (Joan Albuixech, Pablo Castro, Sara Ruiz, Paula Parneo), han ideat l’aplicació per a mòbils ColMusic, que els ha valgut un premi que els permetrà viatjar aquest estiu al bressol de la innovació tecnològica: Silicon Valley, als Estats Units.

    Aquest és un dels cinc projectes guardonats en la quarta edició dels Premis Repte Emprèn 2017, que otorga l’Obra Social La Caixa, i que tenen com a colofó una estada a Silicon Valley on els joves estudiants, acompanyats del seu professor, poden aprofundir en la seva proposta tecnològica i entrar en contacte amb professionals del sector. “Veure com el que semblava un pensament molt simple et pot acabar duent a Califòrnia et dona empenta, et diu que tens més capacitats de les que tu creus”, exposa la Júlia. Amb el Col·legi Claret, han rebut també el premi l’institut Gorg, de Cerdanyola del Vallès, l’Instituto de Enseñanza Secundaria Galileo Galilei (Astúries), el Colegio Salesianos Atocha (Madrid) i La Salle Bilbao Ikastetxea (Biscaia).

    L’aplicació ColMusic és encara un prototip –és aquest format que el que es presenta als premis–, però la idea dels seus impulsors és convertir-la en en una app per a dispositius mòbils que permeti convertir uns apunts qualsevols, d’Història, de Biologia, del que faci falta, en una cançó. De moment, saben que hi ha programes processadors d’àudio que poden posar una melodia estàndard a una veu que reciti, per exemple, el contingut d’un llibre de text. Però el que ells volen és anar un pas més enllà: aconseguir que l’app passi a melodia un text escrit i que, per a més inri, aquesta melodia pugui ser la de cançons conegudes. “Hi ha diferents tipus de memòria; la gent amb dislèxia o TDAH tenen la memòria seqüencial baixa, la que és de curt termini; doncs nosaltres volem potenciar la simultània, que és la visual o musical”, s’explica en Pablo, un altre dels membres del grup.

    De fer un pla d’empresa a parlar en públic

    ColMusic és només un dels projectes que els alumnes de Quart d’ESO del Col·legi Claret han ideat en la seva classe d’Economia, on la professora, Mercè Fitó, els ensenya a arrencar un pla d’empresa. “Més enllà de la teoria que els puc impartir, aquest projecte té un gran component de recerca: han de plantejar quina és la seva proposta de valor, els costos, els clients, els partners, què necessitaran, quins possibles competidors tindran…”, enumera Fitó.

    Però del que està més convençuda aquesta professora és de que moltes de les coses que aprenen en iniciatives com aquesta no tenen a veure amb la seva assignatura: “Aprenen a treballar en grups multidisciplinars –tinc alumnes que volen fer el Batxillerat tecnològic i altres el social!–, a ser creatius… I treballen el pensament divergent, cosa que cap contingut curricular et permet”, afirma. “Aquestes competències són bàsiques en un món que avança cap a una indústria 4.0”, sosté.

    En això hi coincideix en bona part el Pablo, que preguntat sobre què és el que més ha après aquestes setmanes, respon: “Hem après a millorar el producte, però sobretot, per exemple, a parlar en públic, i això segur que ens servirà a la vida”, opina.

    Tornar de Silicon Valley amb un projecte d’emprenedoria social

    “L’agenda a Silicon Valley és apretada”, recorda Maur Gascó, professor que va acompanyar-hi les seves alumnes de l’escola Thau Sant Cugat l’any passat, després que rebessin el mateix guardó per idear una manta multiusos –impermeable, amb folre polar, amb butxaques…– pensada per ser útil en la crisi de refugiats. L’estada va consistir en el seu cas en visites a algunes de les empreses més conegudes, com Pinterest o Google, i universitats de renom com Berkeley, així com alguns tallers on els seus professionals els donaven consells i idees per implementar el projecte.

    Un any després, aquestes estudiants continuen intentant poder distribuir la seva manta, tot i que no és fàcil. “El sistema d’economia de mercat no està massa atent als projectes d’emprenedoria social”, es lamenta Gascó. Per això, considera, ell sí que ho ha d’estar. “A l’assignatura plantegem que hi ha dos models d’emprenedoria: el clàssic, que busca el màxim benefici al menor cost, i el social, que busca resoldre probemes”, exposa.

    Els premis s’emmarquen dins el Projecte Joves Emprenedors de l’Obra Social La Caixa, que es proposa “potenciar la capacitat d’iniciativa” dels adolescents. “Desenvolupar la creativitat, la capacitat d’autonomia, l’organització i el treball en equip”, exposen. Des del 2013-2014, quan es va posar en marxa, ha arribat a 1.412 escoles de diferents localitats d’Espanya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    apps col·legi claret Dislèxia mòbils Silicon Valley TDAH TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El balancí com a dispositiu moral
    Next Article
    Actualitat
    Les universitats espanyoles fa quatre anys que estan estancades en R+D: la despesa està per sota de 2012
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Reportatge
    El TDAH a l’adolescència: reconèixer i afrontar un trastorn complex

    març 21, 2025

    Actualitat
    Nova eina digital per detectar dislèxia i discalcúlia

    març 3, 2025

    Anàlisi
    Educar o regular: reflexions sobre pantalles i educació del Debat Verificat 

    febrer 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.