L’Observatori de l’Equitat en el Sistema Educatiu no Universitari. Aquest és l’organisme que té previst impulsar el departament d’Ensenyament de cara al curs vinent per dotar-se d’anàlisis i propostes per combatre una de les problemàtiques més enquistades del sistema escolar: la manca d’una igualtat real d’oportunitats. Així ho ha anunciat la vicepresidenta de la Generalitat, Neus Munté, que ha anunciat que el Govern ja ha donat llum verda a la redacció d’un decret, que haurà de passar a exposició pública en les properes setmanes, per regular aquest nou observatori.
Aquest organisme serà merament consultiu, “un instrument d’assessorament en l’àmbit de les polítiques educatives des de la perspectiva de l’equitat”, segons ha especificat Munté, que ha recordat que aquest era ja un objectiu que s’havia plantejat per a l’actual legislatura. De l’observatori se n’esperarà que identifiqui “les necessitats derivades de la situació sociocultural dels alumnes” i que defineixi els “recursos i model de gestió” d’acord amb la recerca promoguda.
“La finalitat última és garantir el dret de tot ciutadà a rebre una educació de qualitat en condicions d’equitat i d’igualtat d’oportunitats”, ha expressat Munté. Aquesta és una demanda que el diversos actors de la comunitat educativa fa anys que traslladen a l’Administració, i que probablement faran un seguiment al detall sobre si el Govern aplica les propostes de l’observatori. Els últims en assenyalar la problemàtica dels centres de màxima complexitat van ser les AMPA de la pública, que van assenyalar la segregació com un dels principals factors que minen l’equitat del sistema.
La vinculació de l’observatori amb Ensenyament encara està per definir, segons la informació proporcionada pel Govern, però del que sí que hi ha ja una proposta clara és de qui en formarà part. La conselleria de Meritxell Ruiz aposta perquè l’integrin els organismes consultius d’Ensenyament, conselleries com Treball, Afers Socials i Famílies, els municipis, les entitats del tercer sector, el Síndic de Greuges, les universitats, i els grups de recerca amb trajectòria en aquest àmbit.