Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Digues com avalues i et diré com ensenyes

    Benjamí Martosgener 1, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Els mestres dediquen molts esforços i hores a l’avaluació dels seus alumnes i, sovint, és un dels aspectes més tècnics, complexos i feixucs de la tasca docent. Fins i tot, i segurament alguns dels lectors s’hi sentiran identificats, molts mestres voldrien treure’s de sobre l’avaluació, ja que tenen la sensació que els resta temps per dedicar a altres tasques més agraïdes. Malgrat tot, es vulgui o no, l’avaluació és una part inherent al procés d’ensenyament. Fins i tot en activitats on el mestre no estableix un procés d’avaluació formal sorgeixen processos espontanis d’autoavaluació i coavaluació. Dit d’una altra manera, no existeix aprenentatge sense avaluació. Les persones ens avaluem inconscientment a nosaltres mateixos quan aprenem i l’error esdevé el motor que genera nou aprenentatge. És prou important, doncs, posar atenció en un procés que, vulguem o no, tindrà un paper principal en l’aprenentatge i influirà de manera decisiva en el que l’alumne aprèn.

    Tradicionalment, l’administració no ha facilitat l’avaluació a les escoles canviant tot sovint els protocols i el llenguatge amb el qual plasmar l’aprenentatge de l’alumnat a l’informe de notes. L’avaluació, però, té poc o res a veure amb els informes de notes. Sí, ho heu llegit bé: avaluar i posar notes són dues realitats ben diferents que cal diferenciar. Posar nota és un acte que considera l’alumne com a subjecte passiu, és un procés quantitatiu, classificador, estàtic i que no genera millora. Posar una qualificació ja sigui en forma de números, de lletres o, qui sap, potser en un futur amb emoticones, és relativament fàcil per un mestre i probablement podria fer-ho intuïtivament sense por a equivocar-se i sense haver de recórrer a interminables algoritmes per calcular mitjanes numèriques.

    En canvi, l’avaluació és un procés qualitatiu, dinàmic i busca generar la millora i l’empoderament de l’alumne. És un procés intrínsec a l’aprenentatge que no pretén etiquetar l’aprenent sinó generar estratègies que li permetin aprendre dels errors i avançar. L’avaluació no ha de ser una finalitat en sí mateixa sinó un mitjà que busqui potenciar l’aprenentatge. La metacognició, l’autoconeixement, la regulació… són processos que han de formar part d’una avaluació reguladora i formativa. L’observació, la recollida d’evidències (en diferents formats), les rúbriques i altres eines d’auto i coavaluació són els instruments per articular l’acte avaluador. I si un cas, quan haguem fet tot això, ja dedicarem una estona a posar notes en un informe.

    L’ensenyament de competències que marca el currículum educatiu ha d’anar vinculat forçosament a processos d’avaluació qualitatius, reguladors i continuats. De res serveix desenvolupar un treball d’aspectes competencials a l’aula si no s’acompanya d’una bona avaluació que reguli el procés d’aprenentatge. De fet, un treball per competències autèntic va lligat indissolublement a un procés avaluador que reguli el que l’alumne aprèn i, sobretot, com ho aprèn. Si no és així no estarem parlant d’un treball de competències estricte i ben fet, ja que es perdrà l’efecte d’empoderament que produeix una bona avaluació competencial.

    La innovació educativa, un tema capdavanter al món de l’educació als últims anys, ha de basar-se en un canvi profund dels processos d’avaluació als centres. Qualsevol reformulació dels processos d’ensenyament i aprenentatge en una escola ha d’abordar forçosament l’avaluació. Si no es canvia la manera com s’avalua no s’estarà canviant res de manera real, i tot quedarà en retocs estètics i poc profunds que tindran una data de caducitat molt curta. Només si es parteix del què i el com avaluem podem plantejar noves dinàmiques d’aprenentatge a les escoles que suposin un vertader canvi respecte del que sempre s’ha fet, ja que l’avaluació determina allò que s’aprèn i la manera com s’aprèn. Digues com avalues i et diré com ensenyes, això és tan clar com l’aigua.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “Als nens se’ls hi ensenya l’ego i a les nenes se’ls hi ensenya la culpa”
    Next Article
    Actualitat
    “El violador eres tú”
    Benjamí Martos

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}