Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
CCOO ha denunciat avui, en roda de premsa, que les 5.000 noves dotacions de plantilla, anunciades dilluns pel conseller Bargalló, i dels quals 3.200 seran docents i 1.800 personal d’atenció educativa (tècnics, monitors, vetlladors…), “només serviran per pal·liar les sobreràtios habituals en els ensenyaments obligatoris que el mateix Departament reconeix que hi ha”, en paraules de Rosa Maria Villaró, responsable d’Acció Sindical de Sectors Públics. És a dir, servirà per evitar els grups de 27 i 28 alumnes a primària i de 32 i 33 a secundària, però per res més. El càlcul que ha fet aquest sindicat és que el curs vinent fan falta 16.500 nous docents a l’ensenyament públic i 5.000 al concertat.
De fet, els sindicats no tenen clar si l’increment de plantilla anunciada pel Departament es referia únicament al sector públic o era pel públic i concertat, si bé el mateix dilluns fonts del Departament van afirmar que incloïen totes dues. Per Manel Pulido, secretari general de la Federació de CCOO Educació, “els drets de l’alumnat són els mateixos, amb indiferència del tipus d’escola en la qual estigui”. Pulido ha denunciat que el Departament “no està negociant res” i ha qualificat d’“impresentables” les instruccions sobre organització dels centres enviades ahir perquè són molt inconcretes i deixen tota la responsabilitat a les direccions.
CCOO ha presentat avui un document de vuit planes en el qual es fa un balanç dels mesos de confinament, que segons la federació sobretot posen de manifest la “feblesa del sistema educatiu” com a conseqüència d’anys de desinversió, i on també es presenta un conjunt de mesures que s’haurien de prioritzar el proper curs, per garantir els drets a l’educació i la salut. Així, el sindicat advoca, entre altres mesures, per incrementar el personal dedicat al servei de neteja, fomentar el teletreball entre el personal administratiu, introduir definitivament la figura de la infermera escolar als centres, mantenir els horaris generals i de menjador, adaptar el currículum a la nova realitat, i “repensar l’actual sistema de doble xarxa” per evitar que es repeteixin les diferències que han patit els treballadors d’una i altra xarxa a causa del tancament de centres.
Altres sindicats ja van reaccionar de manera crítica a la roda de premsa que dilluns va fer el Govern català a través del seu vicepresident i del conseller i consellera d’Educació i de Salut. Ustec, a través de declaracions als mitjans del seu portaveu, Ramon Font, va considerar molt insuficients els 370 milions d’inversió anunciats, i sobretot va considerar “molt agosarat” que tot el plantejament de prevenció del contagi es basi en la creença que els nens no contagien i que a més es podran mantenir grups de convivència estable. “Si els nens no contagien, perquè se’ls limita els beneficis dels grups variables o de la utilització de laboratoris o aules de música?”, es preguntava Font, que demanava una reducció de ràtios dràstica, en la línia del que s’havia anat apuntant només fa unes setmanes per part de les autoritats educatives, amb 15 alumnes per grup a primària i secundària i 10 a infantil.
Un altre sindicat, ASPEPC-SPS, també va emetre un comunicat en el qual titllava d’“irresponsables” les mesures anunciades pel Departament dilluns, en especial per la dificultat de mantenir grups estables a la secundària, però sobretot per com han anat caient les expectatives en pocs dies. “En resum -deia el comunicat-, ni grups reduïts, ni mascaretes, ni PCR’s, ni distància de seguretat, ni grups de vulnerabilitat, sols grups estables i rentar-se molt les mans”. En un altre comunicat, UGT qualificava de “presa de pèl” la xifra dels 5.000 nous professionals pel curs vinent, mentre que a través de les xarxes la Intersindical-CSC es queixava també de la falta de diàleg del Departament i la CGT recordava que hi ha sobre la taula una proposta de vaga indefinida si Educació “no garanteix les mesures sanitàries, el dret a l’educació i unes condicions laborals dignes”.