Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Reflexions per a una educació transformadora

    Centres del Fòrum 'Futurs de l’Educació'juny 30, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Fórum Futurs de l'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Abans de la pandèmia, s’havia generat un consens internacional que el dret a l’educació ja no es cobreix només amb l’accés a l’escola (entenent com a tal centres d’educació infantil, primària i secundària) sinó que també cal garantir que tots els infants i adolescents desenvolupin aprenentatges que donin resposta als reptes d’avui. Per a això, cal un canvi de paradigma en la nostra manera d’ensenyar i d’aprendre, el que implica transformar l’educació, posant-la al dia i propiciant innovacions, i donar suport al professorat perquè ho faci possible.

    Un conjunt de centres educatius compromesos amb aquesta visió, i en que el coneixement i l’aprenentatge poden donar forma al futur de la humanitat i del planeta, ens vam aplegar aquest gener per contribuir al debat mundial de dos anys sobre els Futurs de l’Educació impulsat per la UNESCO, des del convenciment que l’educació ha de fer més que respondre a un món en canvi: l’educació ha de capacitar les persones perquè puguin transformar el món per assolir més justícia, equitat social i solidaritat global.

    La urgència d’aquesta posada al dia és compartida per moltes famílies, docents i institucions, a casa nostra i arreu. Amb el confinament, tot i l’esforç de molts i moltes professionals, s’ha fet encara més palès que la proclama de l’escola competencial, inclusiva i orientadora, contrasta amb una realitat ben diferent, tant del debat educatiu com del que han viscut molts infants i adolescents. Com a societat, no ens podem permetre una debilitació de la funció educativa integral de l’escola, ni una involució cap a models d’ensenyament transmissor que no capacitaran adequadament els i les aprenents.

    En aquest context, les escoles d’infantil, primària i secundària que conformem el Fòrum “Futurs de l’Educació” i que estem reflexionant i treballant sobre l’educació de l’esdevenidor, volem compartir amb el conjunt d’escoles i amb la societat tres reflexions que creiem que són reptes de sistema:

    1. L’escola ha de formar generacions preparades per viure al món d’avui, respondre als reptes individuals i col·lectius, locals i globals, i poder transformar-lo. Durant anys s’ha dit que l’educació ha de preparar els infants per desenvolupar-se en una realitat que canvia exponencialment. El sacseig de la pandèmia exemplifica amb força aquest canvi. Generar en l’alumnat autonomia, autoregulació, respecte, empatia, responsabilitat, pensament crític, resiliència, creativitat, i saber cooperar i conviure en diversitat, així com capacitar-los per donar resposta als reptes globals, ha de ser una funció fonamental de l’escola. Per això, la formació integral, la personalització i l’enfocament competencial de l’aprenentatge han de donar-se a tot el sistema educatiu, capacitant docents i centres.
    1. L’escola ha de ser, en si mateixa, una institució que aprèn. Cap organització estava preparada per donar resposta al xoc del confinament. Tampoc l’escola. Però davant un món en transformació exponencial, l’escola ja no pot ser una institució que reprodueix pràctiques, o que les adapta artesanalment. Ha d’esdevenir una institució que sigui capaç de donar respostes als canvis externs, tingui una cultura d’aprenentatge permanent per als propis docents i tota la comunitat educativa, i pugui adoptar innovacions organitzatives i metodològiques que millorin l’assoliment del seu propòsit de formació integral de cada infant i jove.
    1. L’escola ha de ser una institució cabdal i respondre al dret a l’educació de cada infant i jove. S’ha de fer possible i garantir el caràcter inclusiu i orientador de tota escola del Servei d’Educació de Catalunya, assegurant l’acompanyament tutorial de cada infant, des d’una autonomia de centre equipada i capacitada, amb propòsit compartit i interdependència, no des de l’aïllament. S’han d’incentivar els avenços i innovacions per respondre millor als reptes educatius d’avui i de demà, i ajudar a fonamentar-los i a compartir-los.

    La situació que estem vivint pot comportar per a l’educació una transformació o una involució. Cal reconèixer la tasca de molts docents i escoles que han treballat incansablement durant aquests mesos de confinament, malgrat les dificultats i la incertesa del moment. La situació excepcional ha mostrat a moltes escoles la necessitat d’emprendre camins d’aprenentatge diferents, davant l’evidència que els reptes col·lectius requereixen de coneixement compartit, col·laboració, creativitat i valors inclusius. Alhora, les condicions organitzatives o d’espai també poden servir d’excusa per fer marxa enrere amb la codocència, els aprenentatges competencials i el treball cooperatiu, tornant al model de classe magistral de professorat aïllat que no respon a les necessitats de l’alumnat.

    Per això, fem una crida a la societat per pensar amb ambició i profunditat sobre l’educació que necessitem, i posar-se al costat dels milers de docents i d’escoles que treballem per fer possible una posada al dia de l’educació. Caldrà lideratge col·lectiu, empatia, diàleg, recursos, millor formació i desenvolupament professional, i acompanyament en els processos de canvi. Però tan sols així podrem aspirar a una educació de qualitat que capaciti a cadascun dels infants i joves per transformar el món en què vivim: una escola que posi l’infant i el jove al centre i un currículum que posi el planeta al centre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Violència Secreta, prevenir des de les arts escèniques
    Next Article
    Actualitat
    CCOO: “L’increment de personal només servirà per pal·liar les sobreràtios”
    Centres del Fòrum 'Futurs de l’Educació'

    Related Posts

    Opinió
    Per què no parlem de Palestina?

    maig 5, 2025

    Opinió
    És l’hora de tornar a l’àgora humana

    febrer 24, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.