Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una oportunitat per repensar la comunicació a la classe d’anglès

    Grup de Formació Compartida de Blanquerna – URLjuliol 12, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La comunicació és l’eix sobre el qual giren els elements que descriuen un procés d’ensenyament-aprenentatge efectiu i afectiu: ens comuniquem per saber com estan els infants, per garantir el seu benestar emocional, per fer preguntes, per generar idees i projectes compartits. És a través de la comunicació que escoltem les famílies, i compartim les alegries i neguits amb les companyes.

    El confinament ha significat replantejar-nos com ens comuniquem. El filòsof Byung-Chul Han es qüestiona com funciona una comunicació sense comunitat. L’escola fa comunitat, i la comunicació és intrínseca a la comunitat. Quan la comunitat es desdibuixa i l’escola no pot ser presencial, com ha de ser aquesta comunicació?

    Els autors d’aquest article som mestres d’anglès i membres del Grup de Formació Compartida de la FPCEE Blanquerna, Universitat Ramon Llull*. Participem en aquest Grup perquè volem trobar-nos amb altres professionals que, des de contextos sovint diferents, es troben amb dificultats docents semblants. I, a partir de la reflexió conjunta, aprendre els uns dels altres.

    D’un dia per l’altre vam veure com el curs havia canviat de format. Havíem de convertir la por i la frustració inicial en una oportunitat per repensar de quina manera aprenem i ensenyem. En qüestió d’hores, vam haver de canviar la metodologia d’un currículum presencial a un currículum a distància seguint la nostra intuïció i habilitats, aprenent a configurar dintre del marc de les noves tecnologies, sessions dinàmiques i engrescadores. A la vegada, calia poder atendre la diversitat de manera eficient, mantenir unes pràctiques docents coherents, i sentir-nos a prop malgrat la distància física.

    Pel que fa a les eines de comunicació, d’una banda, vam haver de revitalitzar eines que ja teníem però que potser només utilitzàvem d’una manera i aprendre a reenfocar-les; de l’altra, va caldre substituir l’ús d’eines que eren clau a l’aula física.

    Les eines de comunicació revitalitzades, les definim sobretot en termes de personalització i d’un acompanyament sostenible. Ara, més que mai, l’acompanyament ha de tenir en compte les particularitats de cada família i alumne. La realitat és que l’escola ha entrat a les llars on les famílies han d’acompanyar els infants i hem hagut d’aprendre a adaptar-nos-hi. Ha calgut trobar maneres efectives per comunicar-nos amb les famílies i oferir-los eines i estratègies per acompanyar els seus infants. L’empatia, la confiança i l’escolta entre l’escola i les famílies han estat elements clau en aquest sentit.

    Pel que fa a les eines que ha calgut gairebé substituir, es tracta de totes aquelles que permeten al mestre d’anglès mantenir una comunicació no verbal amb l’alumne (gestualitat, expressió facial, posició a l’aula o contacte físic) i que representen un percentatge elevadíssim de comunicació a l’aula. A causa de les limitacions evidents que suposa la pantalla, aquestes eines han esdevingut més que secundàries i, al seu torn, han guanyat pes aquelles que tenen a veure amb els detalls de la comunicació (para)verbal: l’entonació, el volum i, sobretot, l’ús estratègic de les diferents llengües de l’escola. La proximitat que una mestra d’anglès aconsegueix a l’aula amb una mirada, l’ha poguda aconseguir fent ús de l’alternança de llengua i utilitzant el català per fer-li un comentari afectuós o adreçar-se a la seva família. Aquest ús més fluid de les llengües, que anomenem transllenguatge, ha ajudat a mantenir la relació pedagògica.

    Tenim la certesa que aquesta situació excepcional de confinament ha provocat grans actualitzacions de caràcter pedagògic que duien anys enquistades i que, pel fet d’haver de trobar solucions ràpides en un moment de crisi, finalment s’han resolt, sovint per unanimitat dels claustres escolars. Les mestres hem après a comunicar-nos també de manera diferent entre nosaltres i hem pogut compartir amb més assiduïtat projectes i iniciatives rellevants per l’aprenentatge. En definitiva, hem pogut replantejar les nostres pràctiques, mantenir les que generen una bona resposta, integrar-ne de noves i obrir noves vies per una millor cohesió en el claustre.

    En definitiva, les mestres hem fet tot el possible per compensar la falta de contacte presencial de l’escola i les dinàmiques que s’hi generen, tenint cura i molt de tacte. Esperem amb moltes ganes la tornada presencial, però sabem que gràcies a la pandèmia, hem tingut l’oportunitat d’aprendre a comunicar-nos d’una nova manera.


    * Els membres d’aquest grup que hem participat en aquest article som Cristina Corcoll López  (FPCEE Blanquerna), Susana Gálvez (Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia, Fundació Collserola, Barcelona), Ada Garcia-Galceran (St.George’s School, Girona), Núria Hernàndez Castillo (Escola Pia, Caldes), Ferran Rodríguez (Escola Piaget, Barcelona), Caterina Sugrañes Ernest (FPCEE Blanquerna) i Noelia Vargas Alonso (Escola Vila Olímpica, Barcelona).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les escoles cooperatives constitueixen la seva organització patronal
    Next Article
    Actualitat
    L’estudi sobre el cost de la plaça escolar certifica l’infrafinançament i els desequilibris del sistema educatiu
    Grup de Formació Compartida de Blanquerna – URL

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}