Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La saviesa pedagògica de Mafalda

    Jaume Trillaoctubre 1, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des de fa molts anys que utilitzo les històries de Mafalda i els seus amics a les meves classes de la Facultat d’Educació. Sobretot per il·lustrar certes aspectes del funcionament de l’anomenada pedagogia tradicional (i, de vegades, fins i tot de la que no es considera tant tradicional).[1] Alguns exemples.

    És a dir, com sovint s’intenta ensenyar a llegir i a escriure a partir d’uns continguts que no interessen a ningú: ni a qui aprèn ni a qui ensenya. Si els infants no tinguessin al seu abast altres paraules escrites i textos que realment els hi resulten motivadors i significatius (ni que sigui en els mòbils o en les etiquetes de les marques de roba de moda), arribarien a la conclusió que això de llegir i escriure és una activitat d’allò més absurda. Paul Goodman deia que si els infants

    haguessin d’aprendre a parlar de la mateixa manera que de vegades es vol que aprenguin a llegir i a escriure, la gran majoria acabarien tartamuts.

    Una altra tira que em sembla genial. En aquest cas protagonitzada per Mafalda i Miguelito, el membre de la colla que sol fer el paper de nano ingenu, crèdul i benintencionat …

    És un exemple d’una determinada escola que falsifica tot el que toca. En aquest cas, les preguntes. En vida normal, hom només pregunta allò que no sap. Les preguntes escolars examinadores són preguntes falses. Quan a classe la mestra pregunta, posem per cas a en Pepito, “Qui va descobrir Amèrica?”, allò que de veritat està preguntant no és pas “Qui va descobrir Amèrica”: això ella ja ho sap. Allò que la mestra no sap i realment vol saber és si en Pepito sap qui va descobrir Amèrica. Però pel fet que, en aquestes situacions, la relació educativa està basada en la desconfiança i el control, la pregunta autèntica (“Saps qui va descobrir Amèrica?”) no funcionaria ja que la resposta sempre podria ser afirmativa i llestos.

    Però no sé perquè m’esforço a explicar aquestes tires de Mafalda, si en realitat s’expliquen soles la mar de bé. Com aquestes tres darreres.[2]

    Tot i que segur que alguns hipercrítics amb l’escola actual i nostàlgics de l’educació d’abans –quan a les institucions educatives tot era ordre, disciplina i respecte a l’autoritat dels mestres– diran que aquests canvis de fons que desitjava en Manolito (que els alumnes peguin als mestres) desgraciadament ja s’han produït.

    Deixeu-me enllestir amb unes quantes imatges d’un altre gran dibuixant (Honoré Daumier, 1808-1879) que també va representar, amb magnífic to humorístic, aquella escola del seu temps.[3] Un temps en el qual, com afirmen els nostàlgics actuals, tot era ordre, disciplina i respecte.


    [1] També en un llibre sobre l’escola tradicional vàrem dedicar un apartat sencer a comentar algunes de les tires del dibuixant que ara ens ha deixat: La aborrecida escuela. Junto a una pedagogia de la felicidad y otras coses. Barcelona, Ed. Laertes, 2002, pp. 41-45.

    [2] Totes les tires procedeixen de l’edició de Mafalda publicada per l’Editorial Lumen de Barcelona, Concretament dels volums 2 i 7.

    [3] Daumier, H., Professeurs et Moutards, Paris, Ed. Vilo, 1969.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les quarantenes en l’àmbit escolar passen a ser de 10 dies
    Next Article
    Actualitat
    El programa ‘En Residència’ ja ha passat per 50 instituts de Barcelona
    Jaume Trilla
    • X (Twitter)

    Catedràtic emèrit de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}