Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La pàgina 99 en temps de covid

    Opinió
    La pàgina 99 en temps de covid

    Jordi Badiellaoctubre 22, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La commemoració del 24 d’octubre, Dia Internacional de les Biblioteques, és una oportunitat per recordar que l’any 1992 l’Adaggio d’Albinoni va omplir l’espai destruït per les bombes de la Biblioteca Nacional de Sarajevo quan el violoncel·lista Vedran Smailović va interpretar-lo, com una bella protesta, en aquell edifici devastat.

    El Dia Internacional de les Biblioteques és, també, l’excusa per visitar-ne alguna, perquè segur que hi trobarem alguna cosa especial i, si això no ens és possible, sempre podem compartir una ressenya sobre algun dels nostres llibres per inspirar a algú a endinsar-se en aquest univers de paper.

    De fet, quan agafem un nou llibre solem mirar-nos la contraportada, l’índex o la primera pàgina per fer-nos-en una idea. Però diuen que el novel·lista anglès Ford Madox Ford recomanava una altra cosa: “Si obres el llibre per la pàgina 99 se te’n revelarà tota la qualitat”. En què es basava? Doncs en la idea que aquesta pàgina sol correspondre al primer terç o al primer quart d’un llibre; per tant, la trama ja és avançada, els personatges ja tenen una entitat definida i l’autor pot haver insinuat detalls del desnuament. Tot plegat fa de la pàgina 99 la més representativa de la qualitat global de l’obra i la millor per decidir ràpidament si pot interessar-nos llegir-la.

    Si amb les mesures de prevenció de la covid19 els alumnes s’han allunyat de la biblioteca escolar, aquesta bé pot respondre apropant-s’hi. Pàgina 99 és una bona estratègia per fer-ho: cal portar una selecció de llibres a l’aula; allí, els alumnes han de triar-ne un, obrir-lo per la pàgina 99, llegir-la i fer-ne una valoració.

    A l’escola, érem a punt de fer el que acabem d’explicar quan el Servei de Vigilància Epidemiològica ens va ordenar el confinament d’un grup de secundària. Aleshores, vam modificar l’estratègia: ara, caldria que cada alumne triés un llibre de casa i compartís la troballa amb la resta de companys tot escrivint un article en el qual calia explicar si el trobava recomanable i per què. I, per fer-ho, també va haver d’aprendre com s’escriu un article.

    Així doncs, de la lectura silenciosa i comprensiva vam passar a la producció de textos escrits tot seguint unes pautes d’estil com ara l’objectivitat i la subjectivitat, la legibilitat i la brevetat, amb l’objectiu implícit d’acostar la biblioteca escolar als alumnes en aquests temps de restriccions de les activitats socials. Si en voleu veure la proposta completa, podeu visitar Pàgina 99.

    I, després de la lletra, la música. La proposta acaba amb l’oferiment a visitar alguns indrets d’internet per saber-ne una mica més de Ford Madox Ford, de l’origen del Dia Internacional de les Biblioteques i acabar escoltant l’estremidor Adagio d’Albioni.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Falling’ i ‘Estiu del 85’
    Next Article
    Actualitat
    EscolesCoop rebutja el ‘clic per al cole’ d’Amazon: “És un esquer”
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Vocacions que arrelen: aportar valor diferencial des de l’aula

    desembre 19, 2025

    Opinió
    Ha tornat a passar

    desembre 18, 2025

    Opinió
    Keep calm: els joves no són ultres

    desembre 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.