Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’educació en valors: canviar per al canvi

    Redacciósetembre 4, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    libro-ninos-educacion_EDIIMA20150903_0618_5
    Nens que particien al programa Ahora Toca (Cristina Maruri/Ayuda en Acción)

    Aquest és un article publicat a Ayuda en Acción

    “Si totes les persones som iguals… per què existeixen aquestes diferències?”. Aquesta pregunta no és fàcil de respondre si ets un nen i el teu amic de l’Amèrica Llatina, amb el que t’escrius i comparteixes il·lusions, que té la mateixa edat i somnis que tu, no compta amb les mateixes oportunitats pel simple fet d’haver nascut en una zona amagada per a la resta del món. Aquesta mateixa pregunta es torna encara més incòmoda si l’amic que ho està passant malament és el teu propi company de classe.

    Des de la seva fundació el 1981, en ​​Ayuda en Acción treballem la figura de l’apadrinament com una eina solidària que va més enllà de l’aportació econòmica. Un dels aspectes més significatius en aquests anys ha estat comprovar com els adults que apadrinen incorporen els més petits del seu entorn en la relació amb els nens de les comunitats amb què col·laboren. La relació d’amistat entre nens d’Amèrica Llatina i Espanya no només contribueix a millorar la situació de vulnerabilitat de milers de nens i famílies. A més, aprenen a conèixer altres realitats i aprofundeixen sobre el valor de la solidaritat i l’amistat. Aquest aprenentatge facilita en gran mesura les seves primeres reflexions sobre la desigualtat, la pobresa i la injustícia.

    En Javier, de 8 anys, pregunta al seu pare per què el seu amic Carlos, del Perú, triga dues hores a arribar a classe o per què ha d’ajudar al camp a la seva família quan acaba el col·legi. La Paula té 6 anys i no entén per què la seva amiga Cinthya d’El Salvador ha hagut de deixar el col·legi i traslladar-se amb els seus germans a un altre lloc perquè els seus pares puguin trobar feina. En Nicolás, de 10 anys, viu a Cornellà i els seus pares no poden pagar la llum de casa, ni el menjador que li garantia una alimentació equilibrada. No podrà explicar als seus companys d’aquí a uns dies que se’n va anar de vacances.

    Aquestes històries del Perú, El Salvador i Espanya descriuen l’aclaparadora realitat en què viuen milions de famílies en el món. La pobresa infantil s’obre pas sense respectar el passat, continent o història. Les dades hi són i són demolidores. A El Salvador, 7 de cada 10 nens no gaudeix de drets tan bàsics com una bona alimentació, una bona salut o un bon habitatge. A les zones rurals de Perú, més d’un 30% de nens menors de 5 anys té desnutrició crònica i el 40% pateix algun tipus d’anèmia. A Espanya, 1 de cada 3 nens viuen ja en risc de pobresa.

    Un cop més, aquestes xifres no fan més que confirmar que, en situacions de desigualtat, els menors sempre surten més malparats. Si es mantenen, quin impacte tindrà en les generacions venidores? És important que els nostres fills entenguin que ser diferents és una cosa que ens enriqueix i que hi hagi diferències és una cosa que ens empobreix. En primer terme, a qui pateixen aquestes desigualtats i finalment a tots per fracassar en un model que mai ha acabat de funcionar. Si els més petits no entenen per què es produeixen aquestes diferències, si no aconseguim que reflexionin des de molt aviat sobre tot el que els envolta, podrien arribar a acceptar el que passa com a part d’una herència natural que preval en el temps, sense una necessitat real que ningú ho canviï

    En moltes ocasions comptem amb els nens com a ciutadans del futur, sense tenir en compte que també ho són del present. El futur té alguna cosa de mentida. A mesura que sembla apropar-se, s’allunya irremeiablement. Aquesta és la realitat per a milions de famílies que no compten amb un present per solucionar el seu futur. La infància té dret a tenir una bona alimentació, a anar a l’escola, a jugar… però la realitat és que milions de nens no poden anar a l’escola, no tenen prou aliments o han de treballar per ajudar les seves famílies.

    Afortunadament, algunes senyals resulten esperançadores per treballar canvis que propiciïn altres canvis. Són moltes les persones sensibilitzades per combatre les situacions d’injustícia que ens colpegen. D’altra banda, la lluita per la dignitat i els drets al servei d’aquells que pitjor ho estan passant, semblen estar més que mai en l’agenda de moviments socials i partits polítics. Tot això, llança una mica de llum per tornar a l’essencial: l’educació en valors com a punt de partida.

    Des de les ONG, hem de seguir acompanyant aquests canvis i posar a disposició totes les nostres eines, il·lusió i experiència. A Ayuda en Acción ens hi hem posat. Comptem amb un innovador projecte que permet als més petits ser protagonistes del canvi social i que aprenguin el que poden fer per millorar la vida d’altres persones. “L’Apadrinament en Família” combina aprenentatge i diversió. Tot, a través de material educatiu i d’oci i de la correspondència que s’intercanvien amb els seus amics d’Amèrica Llatina, coneixent la realitat d’altres llocs del món.

    Les escoles són també una part indispensable en els processos de transformació social dels nens i les nenes, per això treballem amb elles a través del nostre programa educatiu Ahora Toca… que ofereix propostes col·lectives, originals i flexibles que involucren tota la comunitat educativa. El programa, del qual acabem de llançar la seva quarta edició, pretén ser una eina que doni suport als docents en la seva tasca d’aconseguir que els seus alumnes i les alumnes no només sàpiguen molt, sinó que també siguin persones solidàries i compromeses amb el món que els envolta .

    Tant a casa com a l’aula, és fonamental obrir una nova finestra al món als nens perquè puguin mirar-lo de forma diferent: amb curiositat, amb responsabilitat i sobretot amb ganes de millorar les coses que no funcionen. Per Ajuda en Acció, l’educació en valors és la nostra finestra. En definitiva, canviar per al canvi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Somnis de mestre
    Next Article
    Actualitat
    Les entitats per la infància defensen la viabilitat d’una ajuda de 2.500 euros anuals per nen
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}