Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La innovació com a estructura: un projecte educatiu de país

    Redacciónovembre 9, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dues nenes juguen en un dels passadissos de l'escola Congrés Indians. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si hem de fer cas de l’atenció dels mitjans, l’actualitat educativa passa per l’aposta per la innovació. Des de l’èxit de participació en el projecte Escola Nova 21 fins a la consolidació i expansió de propostes arreu del territori: xarxes amb anys d’experiència, grups de treball amb resultats sostinguts… L’esclat innovador, però, no ajudarà a millorar el nostre sistema educatiu si és només conjuntural, si no esdevé una peça més d’un engranatge estructural que serveixi per a bastir el model educatiu que necessita el país. Si no s’insereix en un Projecte Educatiu de país.

    No es tracta de limitar-nos a administrar l’àmbit competencial. Cal prendre decisions, planificar, proposar… Hem d’adequar el sistema a les necessitats formatives, obrint-nos a una evolució educativa que ja s’ha mostrat efectiva en altres països, però tenint molt clar que no es pot bastir cap nou model si no fem el pas que ha de permetre replantejar-ho veritablement tot: la República Catalana. En l’actual context, els canvis tan sols poden ser capil·lars. I, això, si és que arriben a ser.

    Les necessitats formatives evidencien que, sense noves pràctiques, sense autonomia dels centres i sense intervenció corresponsal del món local, el conjunt del sistema esdevindrà cada vegada més ineficient, i per això cal prendre decisions valentes i compromeses. Cal refer el Pacte Nacional per l’Educació. Millor, cal fer un nou Pacte Nacional –amb el nom que sigui, tant fa- que posi les bases per al desenvolupament efectiu del Servei Educatiu de Catalunya. Que situï el servei públic -centres compromesos amb la no segregació, la coeducació i la participació- a l’avançada d’un nou model. Que es constitueixi en un procés obert a tota la comunitat educativa i a tot el territori. Que no el protagonitzi ningú i que hi intervingui tothom: administracions, professionals, famílies, alumnat, agents directes i indirectes… Que recordi que el subjecte i objectiu únic de l’educació és l’alumnat. I que el professorat -la seva formació i la seva estabilitat- és la garantia de l’eficiència del sistema.

    No podem pretendre arribar a l’excel·lència des de la centralització. La descentralització és un repte i la participació del món local, una necessitat. Una participació que ens ha d’aportar corresponsabilitat competencial, autonomia de gestió, implicació del territori, planificació des de la comunitat educativa i atenció a la diversitat. Cal conduir el sistema a ser inclusiu, a no segregar. L’educació és un dret i el seu adequat compliment un deure que cap administració pot desoir, un pilar fonamental de l’estat del benestar i una estructura cabdal d’una societat que vulgui garantir l’equitat; i encara més d’una societat que pretén construir i constituir ella mateixa el seu futur.

    La innovació és, sense cap mena de dubte, un concepte clau en l’escola d’avui. Però no ha de ser un concepte de màrqueting educatiu. Conec alguna escola que s’omple la boca anunciant que innova, i transmet valors i habilitats absolutament tradicionals que prenen la forma de nova tecnologia i serveixen per superar proves d’avaluació externa però no milloren la formació de l’alumnat. També conec moltes escoles i instituts que treballen en silenci i desenvolupen projectes que transformen l’aula, superen els resultats dels seus alumnes i són motor d’èxit educatiu. Ja hem viscut prou casos d’enlluernament per la paraula i d’oblit del concepte. Fa anys va ser allò de la sostenibilitat –tot era sostenible, ni que no ho fos. Després, tot havia de ser emprenedor –ni que no calgués. Ara és el torn de la innovació, aprofitem-ho. Mai com avui les transformacions socials i econòmiques ens havien exigit situar el context formatiu en una evolució constant, tant per a atendre les necessitats que sorgeixen de manera continuada com per treballar les noves competències socials, culturals i professionals. Necessitats i competències que no podem deixar fora del marc escolar, i que hem d’atendre des de la singularitat: l’assignació de plantilles i recursos ha de fer-se d’acord amb la complexitat de l’entorn escolar de cada zona educativa.

    No caiguem en el parany de pensar que la innovació és una pauta uniforme, que tot ha de ser d’aquella manera o de l’altra, que allò que és innovador en un lloc i en un moment ho és a tot arreu i sempre. La innovació no es decreta, sinó que es practica, s’avalua i es fa servir i, sobretot, no respon a altres interessos que els de l’alumne. Innovar és canviar per millorar el procés d’aprenentatge de l’alumnat, el treball a l’aula, la inserció del centre en el seu context. No hi ha canvi ni millora sense innovació. Tampoc sense recursos: l’organització educativa hi té un paper fonamental. L’educació és el servei que garanteix la cohesió social i territorial. Per això, mai no hi haurà un servei educatiu eficient si no tenim un Projecte Educatiu de país. Perquè l’educació és una qüestió de país. I una estructura d’Estat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola Nova 21 innovació opinió procés sobiranista Projecte educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El repte d’impulsar un sistema educatiu per a tothom
    Next Article
    Actualitat
    Dels valors a les estratègies
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}