Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les colònies escolars truquen a la porta

    Redacciófebrer 5, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto cedida per ‘Més temps lliure’
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto cedida per ‘Més temps lliure’

    La trajectòria de les colònies escolars a Catalunya és extensa. Vora la primera quinzena del segle passat, pedagogs com l’Artur Martorell defensaven les colònies que es feien als Pirineus en termes de personalització i aprenentatge significatiu. En l’actualitat, diferents evidències de recerca internacional ens indiquen que si les colònies es desenvolupen segons paràmetres de qualitat educativa, fàcilment es generaran més oportunitats d’aprenentatge per l’alumnat. No obstant, la seva desigual rellevància al nostre sistema educatiu no sembla evidenciar ni la trajectòria ni les seves virtuts pedagògiques.

    A continuació, senyalem alguns aspectes que poden contribuir a un major reconeixement de les colònies escolars. Fem-ho partint d’allò que ens diu la recerca educativa: l’aprenentatge de l’alumnat no es correlaciona amb el nombre d’hores lectives, però sí amb la qualitat d’allò que passa a l’escola. Assumim, per tant, que participar en les colònies escolars pot esdevenir un espai ampli d’aprenentatge si considerem alguns dels següents factors:

    Partir d’una fotografia precisa i actual

    No disposem d’una fotografia precisa que ens permeti conèixer la seva implementació en clau territorial, per etapes educatives, segons el moment lectiu o les temàtiques que treballen, o segons qui les impulsa. Sistematitzar aquest coneixement permetria a la comunitat educativa desenvolupar estratègies globals i basades en evidències.

    Igualtat d’oportunitats en l’accés com a principi bàsic

    El principi d’equitat en l’àmbit de les colònies escolars ha de ser una condició i conseqüència del nostre sistema educatiu inclusiu. Aquest plantejament parteix de la convicció de concebre les colònies com un espai estratègic per a la construcció de relacions entre l’alumnat amb diversitat d’orígens, trajectòries i perfils familiars. Al respecte, ens cal:

    • Reconèixer la cartografia d’experiències: cal socialitzar pràctiques de referència d’escoles, associacions d’exalumnes, famílies o entitats educatives que a contra-corrent han assegurat la participació d’infants i joves.
    • Garantir l’accés en clau econòmica: cal redoblar esforços, ja que a la pràctica hi ha alumnat que per motius econòmics no hi participa.
    • Treballar el valor educatiu de les colònies amb les famílies: cal generar les condicions necessàries perquè els docents comptin amb espais de diàleg, sobretot orientats a aquelles famílies sense referents previs en l’àmbit de les colònies escolars.
    Disseny pedagògic de les colònies escolars

    Un disseny pedagògic afavoridor de més aprenentatges concep les colònies escolars com un procés de treball vinculat a diferents àrees curriculars. Aquest plantejament és del tot compatible amb espais d’autonomia i activitats lliures per a l’alumnat. Des de la recerca educativa s’apunten diferents orientacions. Algunes d’elles són:

    • Partir d’un sentit i objectius clars d’allò que es persegueix. Això inclou clarificar les expectatives amb l’alumnat.
    • Treballar-les prèviament a l’escola i des d’activitats lectives.
    • Posar en pràctica activitats que permetin connexions entre diferents àrees de coneixement.
    • Transformar l’experiència en aprenentatge, ja que l’alumnat necessita solidificar els seus aprenentatges. Aquí són necessàries activitats posteriors a les colònies, com ara debats, presentacions entre companys i companyes, espais de tutoria en grup, etc.

    La seva posada en pràctica pot permetre en l’alumnat més interès i desig d’aprenentatge, més habilitats socials i creixement socioemocional, més competències pel treball en equip o, fins i tot, més capacitat en la tria d’estudis posteriors.

    Des d’una dimensió col·laborativa i comunitària

    Traslladar l’actual necessitat de promoure una visió amplia i comunitària de l’educació ens planteja que una mirada 360 en l’àmbit de les colònies escolars, situa l’eix de connexió com a element rellevant. De fet, posar en relació en un mateix espai a membres de la comunitat educativa per a l’organització o realització de les colònies, suposa un increment de les oportunitats d’aprenentatge. Veiem algunes implicacions pràctiques:

    • Co-dissenyar o desenvolupar colònies amb entitats de base educativa del territori: genera millors relacions entre professionals, estableix objectius educatius compartits i una major connexió del temps lectiu i no lectiu. També promou visions més riques sobre l’alumnat.
    • Potenciar la implicació familiar: el que pot semblar ara una pràctica d’innovació educativa ja fa anys que es dóna. No obstant això, cal reforçar el seu sentit estratègic, ja que convidar a determinades famílies a participar-hi pot suposar més adhesió educativa en l’alumnat.
    • Connexió amb l’equip de monitoratge: les experiències d’èxit tenen en comú haver realitzat un diàleg previ per a la complementarietat de la programació educativa de l’equip de monitors i monitores amb els interessos educatius de l’equip docent.
    • Reconèixer les colònies com a oportunitat d’aprenentatge pels docents: són un espai idoni per aprendre de la mateixa pràctica pedagògica, posant en pràctica noves activitats educatives o aprenent d’altres docents. Fomenten també la cohesió d’equip i permeten aprendre des de nous registres del mateix alumnat.
    Més formació i més reconeixement 

    Són diversos els àmbits de millora que caldria abordar perquè les colònies escolars esdevinguin una pràctica normalitzada i extensa al conjunt del sistema educatiu. A continuació en destaquem dos: cal enfortir la formació específica, introduint continguts didàctics i organitzatius per tal que els docents guanyin en capacitats i confiança. Alhora, existeix marge de millora entorn del reconeixement dels docents en termes de certificació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    colònies escolars opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Vint pel·lícules sobre el professorat que fugen dels tòpics [2a part]
    Next Article
    Entrevista
    “L’educació no serveix només per trobar feina; l’escola és part d’un llarg viatge en el qual sempre aprenem”
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}