Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les paraules creen realitats

    Redaccióabril 1, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Amador Loureiro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Amador Loureiro | Unsplash

    La narració dels fets

    Ui!… Ja ho veuràs… és un autèntic desastre

    Narrar un fet, una situació, un comportament o una resposta començant amb una frase negativa i, posteriorment, fer un ús categòric d’un verb com ser, pot donar-nos una visió inamovible d’algú.  Sobretot si no tenim en compte que d’entrada una persona no “és així”.

    Les persones actuem en un moment determinat, davant un fet específic i en un context concret, però això no necessàriament vol dir ni que sempre hem actuat de la mateixa manera ni que sempre ho farem igual. I, quan narrem aquest fet, haurem d’acceptar que té una dimensió social i una possibilitat de múltiples narracions factibles que a la vegada mirarem des de la nostra experiència i prisma, tant personal com professional.

    Cada relat que fem tindrà una trama, uns personatges i una atmosfera concrets. Alhora, les trames tendeixen a tenir una lògica bàsica i aquesta té una tendència a ser predictiva. Tot plegat sumat al fet que, mentre anem narrant, hi anirem afegint un seguit de suposicions, gairebé sempre amb la millor de les intencions, que qui les escolta les anirà confirmant o desmentint i deixarà que li expliquem una història o una altra.

    Fem saltar les alarmes

    Aquest trimestre ha suspès tres assignatures i els retards a primera hora són una constant

    Per exemple, a l’escola el problema apareix quan algú fa saltar l’alarma. Pot ser a partir d’un fet puntual, on s’obre una xarxa de converses. Si aquest problema no es soluciona, l’alarma s’incrementa i podem perpetuar-lo. Si a això hi afegim que cada persona està preocupada per coses diferents i que els problemes no estan aïllats sinó connectats, ens trobarem amb un problema amb diferents capes -escolar, familiar, professionals- externes, que pot desembocar en un nus sistèmic. En aquest punt, en què els professionals parlem i actuem perquè estem preocupats, necessitem trobar un equilibri entre la vessant més compassiva i executiva. Entre tots anem decidint, de forma interna moltes vegades, això em toca a mi, això li toca a l’altre i, quan arribem a un equilibri i a una conclusió, convertim els esdeveniments en patrons de comportament, reafirmant la predictibilitat de les nostres trames i del nostre ideari col·lectiu.

    Però, en tot aquest problema, les coses canvien, de cop i volta. Hi ha una excepció, un moment i, si estem alerta, aprofitarem el mommentum generat per acompanyar aquest canvi que ja s’ha produït. Elevar l’excepcionalitat on el problema no succeeix a una possibilitat de solució. Automàticament, les nostres expectatives davant del nen/a i/o problema canvien. És com –i que es permeti la metàfora serà bon signe d’estar oberts a altres narratives–, si passéssim de llegir una novel·la amb una trama bàsica coneguda a un llibre de “tria la teva aventura” i poguéssim escollir on mirar a la següent pàgina, com si féssim una lectura del llibre Rayuela sense seguir els capítols en ordre ni tampoc el suggeriment de l’autor. Perquè les persones evolucionen i, en canvi, les solucions intentades en el passat no serveixen, i ara noves solucions obren la mirada a noves construccions de la realitat.

    Mirada constructivista

    Aneu fent-vos a la idea que repetirà curs.

    Assumint aquests plantejaments anteriors, m’agradaria portar la reflexió a com sobre com una narrativa, la nostra narrativa individual o la col·lectiva, està relacionada amb les expectatives que tindrem sobre una la persona, una situació concreta…

    Des d’una perspectiva del constructivisme i construccionisme social, fent una metaanàlisi de les narratives i utilitzant aspectes de la teràpia narrativa, podem fer-nos conscients que el relat de la realitat és important. Una construcció pròpia i amb la qual es poden construir diferents versions d’una mateixa realitat.

    És interessant apuntar que aquesta noció postmoderna de la realitat es fa a través del llenguatge, i n’hauríem de ser conscients.

    La nostra posició a l’entorn escolar

    D’acord amb els postulats de la innovació educativa, s’entén el professional docent com algú que no té una posició tan jeràrquica, sinó més col·laborativa, i que adopta un rol on es tenen en compte els sistemes de creences i els models culturals tant dels alumnes com de les famílies i de la resta de diferents companys de professió. La forma peculiar de cada individu, família i/o col·lectiu en donar sentit a la seva realitat sorgeix en l’espai social a partir de les nostres ideologies i els models socials predominants (Sluzki, 1998; 2006).

    Davant d’aquest plantejament podem observar si algunes dinàmiques de treball plantejades en altres entorns ens poden ser útils, com per exemple, si agafem com a referència el treball de Tom Andersen i les seves pràctiques reflexives (Andersen, 1994; Friedman; 1995) i les portem al terreny educatiu: ens podem preguntar si els alumnes alguna vegada han tingut la possibilitat d’escoltar i observar l’equip de docents mentre parlen sobre ells.

    Potser en aquesta observació hi hauria la possibilitat de crear entorns de treball transparents, col·laboratius i oberts a múltiples perspectives (Moreno, 2014) i, en la línia del que s’ha escrit fins ara, fer que es creessin narratives diferents de les que els mateixos alumnes tenen d’ells mateixos i de les que tenen sobre ells l’equip docent. Aquest plantejament es fa amb la premissa que la voluntat és bona en tots dos sentits i es busca el creixement de totes les parts implicades.

    Avui els primers deu primers minuts de classe has estat molt atent, com ho has aconseguit?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els fons d’inversió es llancen al creixent negoci de la universitat privada espanyola mentre la pública s’estanca
    Next Article
    Actualitat
    El Diari de l’Educació renova i amplia el seu consell assessor
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    L’ús compulsiu dels videojocs (de mòbil), dades i propostes alternatives

    juny 10, 2025

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}