Us heu parat a pensar què farem quan tot el nostre planeta sigui un enorme contenidor de plàstics? Quan al mar hi visquin més bosses del supermercat que peixos? Marxem a viure al Planeta B? Ups, si no n’hi ha, de Planeta B!
L’origen de tot: petites converses, grans projectes
Sovint, els grans projectes neixen de les converses més inversemblants. Aquest va ser, a principis de setembre del curs 2018-2019, l’origen de Planeta B: una conversa de cafè entre el Juanma Sánchez, la Diana Méntrida i la Vicky Santolaria, en què tots tres vam coincidir en la nostra preocupació per la cura i preservació del medi ambient i en la pràcticament nul·la actuació per fer-hi front al nostre institut.
Què podíem fer partint des de zero? Els inicis mai no són fàcils. Teníem moltes inquietuds i les idees van començar a aparèixer a partir d’una activitat inicial que en Juanma havia portat a terme el curs anterior: l’anàlisi de la quantitat de residus recollits al pati. Teníem moltíssimes idees, però algú ens havia de deixar l’espai per portar-les a terme. El professorat impulsor d’aquest projecte impartíem matèries molt diferents (ciències naturals, anglès i francès), però dos eren tutors de 1r d’ESO. I si canviàvem de dalt a baix la matèria de Cultura i Valors en aquest nivell, ja que justament l’havien d’impartir els tutors?
Tots tres vam anar directes cap a qui llavors era coordinadora de 1r d’ESO i actualment coordinadora pedagògica: la Mireia Estrada, qui sempre hem considerat “la sòcia capitalista” del nostre projecte. Entusiasta, de seguida es va deixar encomanar per la nostra il·lusió i va presentar la nostra idea a l’equip directiu. I a partir d’allà, i sobretot gràcies a ella, tot va ser volar. I volar cada vegada més alt.
Ja des d’un bon inici vam tenir clar quins serien els nostres lemes, aquells en què ens vam inspirar:
Els nostres caps anaven molt de pressa. Darrere d’una idea sorgia una altra, en acabar de muntar una activitat ja teníem tres més “al forn”. Al final vam confeccionar material per tot un curs escolar i per a un nivell, el de 1r ESO. El projecte seria portat a terme amb un total de 150 alumnes.
Per fer més visible la quantitat de paper d’alumini que generem a l’institut, vam confeccionar una bola amb tot el que havíem recollit al pati en una setmana i les seves dimensions van provocar la sorpresa i el rebuig per part de l’alumnat. Per si sol, va entendre perquè cal canviar aquesta situació i, amb el suport guiat del professorat, va pensar què fer per revertir el problema. No només es va parlar de reciclar. En tot moment van ser conscients de la importància més gran de les altres dues “R”: Reduir i Reutilitzar.
Activitats realitzades i matèries implicades
A Planeta B tenien cabuda totes les matèries. Vam idear material molt divers i vam demanar la col·laboració d’altres departaments. A aquella activitat inicial de recollir i pesar residus, es van afegir d’altres.
També vam organitzar sortides a la deixalleria de Sant Boi, a la planta de triatge de Gavà-Viladecans i al Centre de Recuperació d’Animals Marins (CRAM) del Prat de Llobregat.
Al final del curs 2018-2019 el projecte es va acabar de definir fins a ser el que és avui: un projecte interdisciplinari de centre. Atret pels continguts, cap a l’estiu passat es va afegir-hi en Dani Perals, el quart membre de l’equip impulsor.
Actualment, Planeta B és un projecte en el qual participen 25 professors i professores. La nostra idea inicial s’ha convertit en un projecte transversal, que abraça totes les assignatures que s’imparteixen a 1r d’ESO, que contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i que culminarà amb un congrés mediambiental que tindrà lloc el 5 de juny al nostre institut. Actualment s’està actuant en el nivell de 1r d’ESO, però la intenció és fer-ho extensible a nivells superiors intervenint en el projecte des de diverses matèries ja sigui amb perfils més tècnics, científics o ètics, però amb la mateixa filosofia amb què va néixer Planeta B.
Objectius
Resultats
Amb aquest projecte, que estem implementant totalment aquest curs, estem aconseguint, en primer lloc, sensibilitzar tota la comunitat educativa amb el problema del medi ambient i, en segon lloc, provocar que l’alumnat i el professorat faci un primer pas en el seu entorn més immediat eliminant per complet l’ús del paper d’alumini i d’envasos d’un sol ús. En aquest sentit, cada dia veiem que s’estan fent servir més embolcalls sostenibles i ampolles d’alumini.
Conclusions
El projecte Planeta B està sent l’inici del progressiu “enverdiment” del nostre centre. L’objectiu a llarg termini és que l’institut Rafael Casanova esdevingui un centre capdavanter en acció ecològica tant a la vessant teòrica (formació del professorat mitjançant xerrades i tallers i de l’alumnat a través d’algunes matèries) com a la pràctica (evolució a un consum més responsable amb el planeta, reducció de la despesa energètica i reutilització de materials com a primera opció en tot allò que requereixi l’ús d’algun tipus de material).
Premi Fundació Grífols
El passat 7 de febrer, l’institut Rafael Casanova va rebre el primer premi Ètica i ciència que atorga la Fundació Víctor Grífols i Lucas pel seu projecte “Planeta B”. A la foto, Dani Perals (professor de ciències naturals), Diana Méntrida (professora d’anglès i alemany), Vicky Santolaria (professora de francès) i Juanma Sánchez (professor de ciències naturals), impulsors del projecte. Per a més informació: https://agora.xtec.cat/iesrafaelcasanova/tag/planeta-b/