Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    No tenim Planeta B: nosaltres som el canvi

    Redacciómarç 17, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Us heu parat a pensar què farem quan tot el nostre planeta sigui un enorme contenidor de plàstics? Quan al mar hi visquin més bosses del supermercat que peixos? Marxem a viure al Planeta B? Ups, si no n’hi ha, de Planeta B!

    L’origen de tot: petites converses, grans projectes

    Sovint, els grans projectes neixen de les converses més inversemblants. Aquest va ser, a principis de setembre del curs 2018-2019, l’origen de Planeta B: una conversa de cafè entre el Juanma Sánchez, la Diana Méntrida i la Vicky Santolaria, en què tots tres vam coincidir en la nostra preocupació per la cura i preservació del medi ambient i en la pràcticament nul·la actuació per fer-hi front al nostre institut.

    Què podíem fer partint des de zero? Els inicis mai no són fàcils. Teníem moltes inquietuds i les idees van començar a aparèixer a partir d’una activitat inicial que en Juanma havia portat a terme el curs anterior: l’anàlisi de la quantitat de residus recollits al pati. Teníem moltíssimes idees, però algú ens havia de deixar l’espai per portar-les a terme. El professorat impulsor d’aquest projecte impartíem matèries molt diferents (ciències naturals, anglès i francès), però dos eren tutors de 1r d’ESO. I si canviàvem de dalt a baix la matèria de Cultura i Valors en aquest nivell, ja que justament l’havien d’impartir els tutors?

    Tots tres vam anar directes cap a qui llavors era coordinadora de 1r d’ESO i actualment coordinadora pedagògica: la Mireia Estrada, qui sempre hem considerat “la sòcia capitalista” del nostre projecte. Entusiasta, de seguida es va deixar encomanar per la nostra il·lusió i va presentar la nostra idea a l’equip directiu. I a partir d’allà, i sobretot gràcies a ella, tot va ser volar. I volar cada vegada més alt.

    Ja des d’un bon inici vam tenir clar quins serien els nostres lemes, aquells en què ens vam inspirar:

    Els nostres caps anaven molt de pressa. Darrere d’una idea sorgia una altra, en acabar de muntar una activitat ja teníem tres més “al forn”. Al final vam confeccionar material per tot un curs escolar i per a un nivell, el de 1r ESO. El projecte seria portat a terme amb un total de 150 alumnes.

    Per fer més visible la quantitat de paper d’alumini que generem a l’institut, vam confeccionar una bola amb tot el que havíem recollit al pati en una setmana i les seves dimensions van provocar la sorpresa i el rebuig per part de l’alumnat. Per si sol, va entendre perquè cal canviar aquesta situació i, amb el suport guiat del professorat, va pensar què fer per revertir el problema. No només es va parlar de reciclar. En tot moment van ser conscients de la importància més gran de les altres dues “R”: Reduir i Reutilitzar.

    Foto: Quantitat de paper d’alumini recollit en una setmana a les papereres del pati (Institut Rafael Casanova).

    Activitats realitzades i matèries implicades

    A Planeta B tenien cabuda totes les matèries. Vam idear material molt divers i vam demanar la col·laboració d’altres departaments. A aquella activitat inicial de recollir i pesar residus, es van afegir d’altres.

    També vam organitzar sortides a la deixalleria de Sant Boi, a la planta de triatge de Gavà-Viladecans i al Centre de Recuperació d’Animals Marins (CRAM) del Prat de Llobregat.

    Foto: Sortida a la planta de triatge de Gavà-Viladecans.

    Al final del curs 2018-2019 el projecte es va acabar de definir fins a ser el que és avui: un projecte interdisciplinari de centre. Atret pels continguts, cap a l’estiu passat es va afegir-hi en Dani Perals, el quart membre de l’equip impulsor.

    Actualment, Planeta B és un projecte en el qual participen 25 professors i professores. La nostra idea inicial s’ha convertit en un projecte transversal, que abraça totes les assignatures que s’imparteixen a 1r d’ESO, que contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i que culminarà amb un congrés mediambiental que tindrà lloc el 5 de juny al nostre institut. Actualment s’està actuant en el nivell de 1r d’ESO, però la intenció és fer-ho extensible a nivells superiors intervenint en el projecte des de diverses matèries ja sigui amb perfils més tècnics, científics o ètics, però amb la mateixa filosofia amb què va néixer Planeta B.

    Objectius

    Resultats

    Amb aquest projecte, que estem implementant totalment aquest curs, estem aconseguint, en primer lloc, sensibilitzar tota la comunitat educativa amb el problema del medi ambient i, en segon lloc, provocar que l’alumnat i el professorat faci un primer pas en el seu entorn més immediat eliminant per complet l’ús del paper d’alumini i d’envasos d’un sol ús. En aquest sentit, cada dia veiem que s’estan fent servir més embolcalls sostenibles i ampolles d’alumini.

    Conclusions

    El projecte Planeta B està sent l’inici del progressiu “enverdiment” del nostre centre. L’objectiu a llarg termini és que l’institut Rafael Casanova esdevingui un centre capdavanter en acció ecològica tant a la vessant teòrica (formació del professorat mitjançant xerrades i tallers i de l’alumnat a través d’algunes matèries) com a la pràctica (evolució a un consum més responsable amb el planeta, reducció de la despesa energètica i reutilització de materials com a primera opció en tot allò que requereixi l’ús d’algun tipus de material).

    Premi Fundació Grífols

    El passat 7 de febrer, l’institut Rafael Casanova va rebre el primer premi Ètica i ciència que atorga la Fundació Víctor Grífols i Lucas pel seu projecte “Planeta B”. A la foto, Dani Perals (professor de ciències naturals), Diana Méntrida (professora d’anglès i alemany), Vicky Santolaria (professora de francès) i Juanma Sánchez (professor de ciències naturals), impulsors del projecte. Per a més informació: https://agora.xtec.cat/iesrafaelcasanova/tag/planeta-b/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Carta a Ignasi Aragay: de pare a pare
    Next Article
    Actualitat
    Educació ajorna fins a nou avís tots els processos de preinscripció i matriculació
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}