Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El Departament d’Educació fa una valoració positiva –”sense triomfalismes”– del qüestionari fet al personal docent i a les direccions de centres educatius, i que a finals de juny van rebre els docents dels 5.400 centres educatius de tot Catalunya. Així ho han expressat aquest matí la secretària general d’Educació, Patrícia Gomà, i la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, les quals han presentat en roda de premsa els principals resultats del qüestionari.
La consulta s’ha dut a terme amb la voluntat d’escoltar el sector, i al mateix temps identificar els punts forts del Departament i els àmbits de millora relacionats de forma directa amb la gestió dels serveis i recursos del sistema educatiu. La secretària general ha destacat que la mostra ha de permetre a Educació prendre les millors decisions i que l’objectiu és seguir fent enquestes als docents, dues cada curs.
Patrícia Gomà ha posat de manifest que “mai fins ara s’havia fet una consulta d’aquesta magnitud. Pocs qüestionaris podem trobar amb una mostra tant gran com la que avui presentem”. Així, la resposta entre el professorat ha estat d’un 39,80%, el que suposa un total de 41.435 docents de centres públics i concertats de les diferents etapes educatives. Pel que fa a membres de l’equip directiu dels centres, han respost 5.052 persones, un 53,20% del total.
La secretària ha explicat que Educació analitzarà els elements de millora que s’han detectat amb la mostra i estudiarà les mesures que es poden aplicar per revertir els elements amb menor valoració per part dels enquestats, i que d’una o altra forma incideixen en la seva tasca diària als centres.
“L’important per aquest Departament és el que passa als centres educatius”, ha expressat Gomà, que també s’ha felicitat pel fet que un dels resultats sigui que “els professionals valoren positivament les seves condicions laborals i la seva professió, la qual cosa garanteix un alt grau de compromís amb l’alumnat” i pel fet que “també hi ha una bona predisposició a la innovació i a la millora pedagògica”.
Resultats del qüestionari
La secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, ha exposat quins són els elements que han obtingut una major valoració per part dels docents que han respost a l’enquesta. Així, ha remarcat el paper de la Inspecció, que és vista des del col·lectiu com un suport per als equips directius, valorant especialment l’accessibilitat i la fluïdesa de la comunicació. Mora també ha explicat que, per part de les direccions, una de les principals preocupacions que els ha traslladat l’enquesta és pel poc ús social del català, “i això creiem que hem donat resposta amb el pla de promoció de l’ús del català als centres presentat fa unes setmanes“.
Núria Mora ha posat en valor que un 90% dels docents se senten sempre responsables del rendiment escolar del seu alumnat, fet que, afirma el Departament, posa de manifest la vocació i el compromís dels professionals de l’educació. Un altre dels aspectes amb una alta puntuació és la qualitat de la formació en centre, que permet que l’equip docent d’una escola o institut pugui planificar la formació en funció del propi projecte educatiu i necessitats.
La secretària de Transformació Educativa ha explicat també quins són els àmbits de millora per part del Departament d’Educació, com ara la reducció de la gestió de documents. Un altre camp amb marge de millora és la formació que organitza el propi Departament i la transferència d’aquestes formacions al dia a dia del centre. La formació inicial de la funció directiva és un altre dels aspectes a millorar, atès que només hi ha un 40% que en disposin. Per aquest motiu, el Departament posa en marxa mòduls permanents per tal que les direccions de centres puguin disposar de formació puntual que respongui a les necessitats formatives concretes.
Núria Mora ha exposat el grau de satisfacció entre el personal docent per la dotació de portàtils al col·lectiu, tot i que un dels elements que més es demanda és la de professionals qualificats als centres per a fer assistència tècnica. És per això, afirma el Departament, que aquest curs ha creat la figura dels mentors digitals, “que han d’ajudar als centres a elaborar un pla digital propi”.
Copsar les necessitats del col·lectiu docent
El passat 18 de juny els docents i equips directius de tots els centres catalans van rebre el qüestionari, que consultava sobre un seguit de temes. Pel que fa al col·lectiu docent, les preguntes estaven relacionades amb diferents àmbits al voltant de la comunicació amb el Departament, sobre la pròpia pràctica docent i la formació contínua -tant a nivell individual, com de centre o de xarxes d’intercanvi-.
En el cas dels equips directius, es qüestionava sobre la percepció al voltant de la formació, l’experiència o la satisfacció laboral, que permeten conèixer el perfil del professorat que exerceix tasques directives, així com la relació amb l’administració a diferents nivells -Departament d’Educació, Inspecció Educativa i Serveis Educatius-. Les pròximes enquestes ja no faran distincions entre docents i equips directius.