Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Música i aprenentatge significatiu en l’escoltisme

    Neus Giménez Turabril 29, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El nostre és un món completament nou fet d’immediatesa. El “temps” ha cessat, l’espai s’ha esvaït. Ara vivim en un veïnatge universal… un esdevenir simultani. Hem tornat a l’espai acústic. Hem començat a estructurar el sentiment primordial, les emocions tribals que ens havien segrestat uns pocs segles d’erudició literària.

    En aquest nou àmbit cultural en que ens ha tocat viure la música hi té un protagonisme molt especial a l’hora de facilitar experiències comunicatives, vivencials i de creixement personal a tots els nivells. Per això és molt important que l’escoltisme es torni a associar amb el llenguatge musical per tal de potenciar i dotar de profunditat totes les experiències que infants, joves i adults hi fem.

    Quan ens referim a l’espai acústic ho fem en referència a aquella atmosfera suggerent de records, sentiments, imaginació i creativitat que s’esdevé quan tanquem els ulls i ens centrem en la comunicació acústica; en contraposició a la comunicació més racional, realista, analítica i acotada que s’estableix quan ens centrem en la concepció visual de la realitat. Podríem dir que, en la cultura actual, l’oïda està guanyant la partida a la vista pel que fa a la força comunicativa, ja que permet d’una forma quasi automàtica, que l’individu connecti amb els seus sentiments primordials i que pugui compartir amb els seus iguals (tribu) les seves emocions. Un dels llenguatges més usats actualment per establir aquest tipus de comunicació és la música.

    La música té un protagonisme molt especial a l’hora de facilitar experiències comunicatives, vivencials i de creixement personal

    Imagineu-vos que voleu explicar una història al cau. Com creieu que arribarà més als vostres infants o joves: si els la feu llegir escrita en un paper o si els feu tancar els ulls i els l’aneu explicant poc a poc, amb un coixí de música de fons i, fins i tot, amb algun efecte sonor com per exemple la pluja, el mar, el cavalcar d’un cavall que s’apropa o les passes sobre les fulles seques d’un camí a la tardor? Segur que em direu que la segona opció els agradarà molt més; això vol dir que heu entès que als infants i joves d’avui els resulta molt més significativa la comunicació basada en la creació d’ambients sonors que la comunicació visual-alfabètica.

    La música construeix el nostre sentit d’identitat a través de les experiències que ofereix de cos, de temps, i de sociabilitat. La música és un espai, doncs, en què la persona es troba a si mateixa, un espai en el qual fa experiència de la seva identitat més profunda i en el qual es fa experiència, també, de comunió amb l’entorn social a què es pertany.

    La idea de la música o espai sonor com a lloc de trobada ens pot fer pensar en aquells focs de camp que hem fet anant de campaments i que ens han fet sentir part d’un grup de persones en el qual érem molt més que la suma dels individus, una mena de sentit de pertinença molt fort en el qual anàvem entrant mentre ens sentíem embolcallats per les melodies i els acords d’una vella guitarra atrotinada, pels records de les aventures i anècdotes compartides, la seducció de la dansa efímera de les flames que poc a poc es van quedant en un no-res de brases, el cansament, la màgia de la nit…

    En aquesta experiència és central i principal el factor de pulsació rítmica, com a incentiu fonamental, carregat d’energia per un ritme intern: suma d’energia i reforç del jo. En l’experiència melòdica hi ha la projecció afectiva de la carícia, la memòria corpòria del diàleg emotònic pre-natal, i la complaença d’absència de gravetat, la facilitat-felicitat de la lleugeresa, del vol.

    La música comunica perquè, d’una banda, té la capacitat de facilitar la relació entre els que la comparteixen i, de l’altra, la capacitat de desencadenar processos d’identificació, ja sigui a nivell individual (mitjançant els sentiments i records que evoca) o a nivell grupal (ajudant al posicionament social).

    Tots trobem en la música el tipus d’experiència en la que resoldre els desajustos identitaris i transcendents (percepció del sentit) de la realitat social a la qual pertanyem.

    Ens cal recuperar la rellevància del llenguatge musical en l’escoltisme

    Tenim necessitat d’establir vincles de relació amb els nostres iguals i la música ens ajuda a això, també tenim necessitat de sentir-nos acompanyats en la nostra rutina diària i la música també ens hi ajuda; necessitem submergir-nos en els nostres records i sensacions i també en això la música ens dóna un cop de mà i, finalment, necessitem diferenciar-nos com a grup en la societat i la música que ens agrada és un dels nostres trets distintius.

    Per tant, l’escoltisme, si vol establir una relació que faciliti l’aprenentatge significatiu en la seva proposta educativa, no pot renunciar a la música com a eina privilegiada en els diferents plans d’acció. Cal, doncs, recuperar la rellevància del llenguatge musical en l’escoltisme per tal d’ajudar a que siguin ben significatives les vivències i aprenentatges que hi fem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticlePensar sensatament les respostes a la pobresa
    Next Article
    Actualitat
    Música i aprenentatge significatiu en l’escoltisme
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    març 5, 2025

    ‘Mestres de la nostra vida’, la nova revista de El Diari de l’Educació

    febrer 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}