Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Marco

    "Ell deia una gran veritat, però era un gran mentider. Magnífica paradoxa"
    Jaume Celanovembre 12, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa uns quants anys, alguns centres educatius catalans, sobretot instituts, es van veure sacsejats per una notícia sorprenent: aquell home que es deia Enric Marco que havia vingut a explicar-los la part de la seva vida que va passar en un camp de concentració alemany, el camp de Flossenbürg, era un impostor. No era un supervivent dels camps de concentració i d’extermini que el règim criminal de Hitler va anar escampant per diferents llocs d’Europa, però ho explicava tan bé que convencia tothom. O gairebé.

    Segons m’han dit professors i professores que conec i que van convidar en Marco a parlar a les seves classes, els nois, les noies i el mateix professorat havien sofert una gran decepció. Si sobre fets tan greus podem mentir, ja no ens podem creure res, seria una bona síntesi del que sentien. Emocions en carn viva per una estafa.

    Un altre sector sorprès va ser la colla de l’Amical Mauthausen perquè l’Enric era el president d’aquesta entitat que encara intenta mantenir la memòria d’aquells temps tan plens de crueltat i d’ignomínia. Una feina absolutament lloable.

    Jo vaig conèixer l’Enric asseguts a diverses taules rodones parlant de l’Escola Pública. Ell representava les famílies i jo les escoles. Però mai m’havia explicat res de tot això en aquestes activitats fins que un dia, en una fira d’entitats que organitzava SOS Racisme, me’l vaig trobar en una taula de l’Amical. El vaig anar a saludar i quan li vaig demanar que com era que representava aquesta entitat em va fer el relat de la seva experiència. Vaig quedar impressionat. Tenia un relat magnífic, d’una gran solidesa i ell el sabia narrar amb aquell convenciment que només tens quan parles d’allò que has viscut en primera persona. Allò de “ho vaig veure amb els meus propis ulls”. Ell deia una gran veritat, però era un gran mentider. Magnífica paradoxa.

    Convé no confondre ni perdre mai de vista qui ens explica el que estem escoltant o veient i quins interessos estan en joc

    Ara just s’ha estrenat la pel·lícula “Marco”, dirigida per Aitor Arregi i Jon Garaño i interpretada, entre d’altres, per aquest immens actor que es diu Eduard Fernández.

    El personatge i la persona d’en Marco -mort fa uns quants anys- han tornat a l’actualitat.

    Javier Cercas ja va escriure un llibre sobre ell que es diu “L’Impostor” i Maria Barbal va novel·lar el tema de la història en el llibre “En la pell de l’altre”.

    He pensat que aquesta història -que estava condemnada a convertir-se en una pel·lícula que  no deixarà a ningú indiferent- ens pot servir per comentar a les aules alguns temes que d’alguna manera estan presents en el currículum. Intentaré anunciar-ne alguns:

    — Què  vol dir “dir la veritat” i què vol dir “mentir”.

    — Sempre hem de dir la veritat? En quines ocasions podem o hem de mentir?

    — Quina diferència hi ha entre memòria -autobiografia- o història? En Marco es va saber descobert perquè un historiador, Benito Bermejo, va començar a estirar fils que no lligaven.

    —La mentida es pot arribar a premiar? Què passa en el cas dels espies?

    —Un mentider pot dir la veritat?

    —Quina diferència hi ha entre construir un relat en primera persona o triar un altre punt de vista?

    — Quines exigències ha de tenir un documental si el comparem amb una novel·la històrica?

    — Què significa adoptar un determinat punt de vista en una narració?

    — Podem jutjar un mentider patològic?

    — Podem exigir o esperar que una persona mati el personatge que ha creat?  Superman pot destruir Clark Kent o a l’inrevés? Dalí pot fer miques el seu personatge?

    — Podem mirar cap a un altre costat quan algú que estimem ens està mentint o en tenim algunes sospites?

    — Podem sentir empatia davant d’un entabanador?

    — Què passa en les ments de les persones que responen amb el silenci o amb molt poques paraules quan se’ls demana què feien quan…

    (Per exemple, respondre la incomoditat d’una pregunta com aquesta: què fem quan veiem les atrocitats a Gaza?)

    I podria continuar la llista perquè el tema dona per molt. Només vull acabar dient que tots tenim alguna cosa que intentem amagar o construïm un relat que ens deixa bé davant dels altres i de la nostra consciència. Si tota la gent de la meva generació que respon que va estar al maig francès aixecant llambordes per descobrir el mar fos veritat en podríem omplir molts trens i avions!

    Tots tenim alguna cosa que intentem amagar o construïm un relat que ens deixa bé davant dels altres

    I una experiència personal. Durant la meva etapa de servei militar vaig fer un amic d’aquells que duren els mesos de la mili. Tres mesos de campament. A les estones lliures sempre anàvem  junts a passejar o a la cantina i parlàvem de tot. Quan faltaven dos dies per anar al nostre destí definitiu, que no va coincidir, em va confessar que havia format part del SIM, el servei militar amb l’encàrrec d’espiar i denunciar si veia que es parlava d’alguna cosa que pogués tenir un interès delictiu, delictiu en aquells dies quan el dictador encara estava present.

    Ell em va assegurar que en el meu cas no havia dit res, cosa gens estranya perquè jo no podia presumir de tenir una vida clandestina digna de ser narrada. Jo no li vaig preguntar res més, sobretot quan ell em va dir que aquesta galdosa missió era una obligació a la qual no podia dir que no i que li havia tocat a ell com em podia haver tocat a mi.

    Les nostres vides es van separar i mai més hem sabut res l’un de l’altre.

    La veritat, la mentida, la literatura, la memòria i les evidències que ens aporta la història, el relat i la seva força, la persona i el personatge, estan situades al mateix taulell i convé no confondre-les ni perdre mai de vista qui ens explica el que estem escoltant o veient i quins interessos estan en joc.

    Tornem a la pel·lícula. Una magnífica obra cinematogràfica que us recomano sense cap mena de limitació. Us ho dic de veritat, de veritat de la bona.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió Veritats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Vull ser futbolista!
    Next Article
    Opinió
    Societat i rumorologia en política educativa
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}