Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Més de 400 docents de filosofia de Catalunya creen una plataforma per reivindicar la tercera hora a 1r de Batxillerat

    Actualitat
    Més de 400 docents de filosofia de Catalunya creen una plataforma per reivindicar la tercera hora a 1r de Batxillerat

    Redacciómarç 14, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més de 400 professors i professores de filosofia de Catalunya han constituït la Plataforma Docents de Filosofia amb l’objectiu de reivindicar la importància de la matèria a l’ensenyament secundari obligatori i el batxillerat.

    Segons expliquen en un comunicat, “l’ensenyament de la Filosofia a Catalunya s’ha vist trasbalsat els darrers anys a causa de les freqüents transformacions legislatives, que n’han minvat les hores lectives a les diverses etapes”.

    La nova plataforma se suma així a les reivindicacions fetes pels docents de llengua i de ciències en el context de revisió del currículum de batxillerat, i reclama recuperar la tercera hora de filosofia a primer de batxillerat per aprofundir en la formació en pensament crític de l’alumnat i “la construcció d’una societat compromesa, capaç de pensar i expressar-se amb una argumentació rigorosa, íntegra, oberta i fonamentada”.

    L’organització argumenta que des del 2008, la reducció a dues hores setmanals de l’assignatura ha afectat la formació filosòfica de l’alumnat i exigeix “la recuperació de la tercera hora per assegurar una docència de qualitat, ja que Catalunya és l’única comunitat autònoma que dedica menys de 3 hores a aquesta matèria, mentre que la resta en dedica tres o més. A més, aquesta reducció horària no ha estat acompanyada d’una adaptació del currículum, dificultant així l’ensenyament correcte de la matèria”.

    Han elaborat un manifest fundacional amb un decàleg de mesures que ja han traslladat en una reunió als responsables del Departament d’Educació i Formació Professional. “Si volem formar una ciutadania activa i compromesa amb els valors democràtics, és més necessari que mai incorporar assignatures que fomentin l’esperit crític i abordin qüestions essencials per entendre i analitzar la societat, la justícia i els valors que ens defineixen. Aquests temes són indissociables de l’àmbit de la Filosofia”, diu el manifest.

    “Considerem imprescindible que la Filosofia ampliï la seva presència en el currículum educatiu, tant a l’ESO com al Batxillerat. Això inclou mesures concretes com la recuperació d’hores lectives i la promoció d’una educació més integral i reflexiva. El currículum català de 2022 aposta pel pensament crític, la gestió de la informació i l’aplicació compromesa del saber. Tot i això, Catalunya té la pitjor dotació horària en Filosofia de tot l’Estat i només assegura una formació parcial en les seves matèries”, afegeix.

    El decàleg que proposa la Plataforma Docents de Filosofia se centra en:


    1. Recuperar la tercera hora de Filosofia a 1r de Batxillerat.

    2, ⁠Augmentar la presència de l’Educació en Valors Cívics i Ètics (EVCE) a l’ESO.

    3. Garantir l’oferta de l’optativa de Filosofia a 4t d’ESO a tots els centres i itineraris.

    4.⁠ ⁠Reivindicar l’especificitat de la Filosofia i les matèries del seu àmbit tant a l’ESO com al batxillerat.

    5. Assegurar l’assignació d’optatives al Batxillerat als especialistes en Filosofia.

    6. Reclamar la coordinació de continguts del Currículum i les PAU.

    7. Demanar que el Departament faciliti la formació docent contínua en Filosofia, subvencioni els cursos i en supervisi l’excel·lència.

    8. Crear un banc de recursos didàctics de Filosofia amb materials d’accés lliure i de qualitat, estructurat per matèries i alineat amb el currículum.

    9. Evitar que el Departament improvisi amb un impacte negatiu a la docència i assegurar que el personal docent conegui els canvis proposats pel Departament com a mínim tres mesos abans de començar el curs següent.

    10. Requerir que el Departament treballi amb el professorat per aportar la perspectiva de l’expertesa a l’aula.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Currículum docents filosofia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Freire i la mutació dels opressors
    Next Article
    Opinió
    De professió: docent (però no gaire)
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La crisi de la professió docent

    juny 17, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}