Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Més de 400 professors i professores de filosofia de Catalunya han constituït la Plataforma Docents de Filosofia amb l’objectiu de reivindicar la importància de la matèria a l’ensenyament secundari obligatori i el batxillerat.
Segons expliquen en un comunicat, “l’ensenyament de la Filosofia a Catalunya s’ha vist trasbalsat els darrers anys a causa de les freqüents transformacions legislatives, que n’han minvat les hores lectives a les diverses etapes”.
La nova plataforma se suma així a les reivindicacions fetes pels docents de llengua i de ciències en el context de revisió del currículum de batxillerat, i reclama recuperar la tercera hora de filosofia a primer de batxillerat per aprofundir en la formació en pensament crític de l’alumnat i “la construcció d’una societat compromesa, capaç de pensar i expressar-se amb una argumentació rigorosa, íntegra, oberta i fonamentada”.
L’organització argumenta que des del 2008, la reducció a dues hores setmanals de l’assignatura ha afectat la formació filosòfica de l’alumnat i exigeix “la recuperació de la tercera hora per assegurar una docència de qualitat, ja que Catalunya és l’única comunitat autònoma que dedica menys de 3 hores a aquesta matèria, mentre que la resta en dedica tres o més. A més, aquesta reducció horària no ha estat acompanyada d’una adaptació del currículum, dificultant així l’ensenyament correcte de la matèria”.
Han elaborat un manifest fundacional amb un decàleg de mesures que ja han traslladat en una reunió als responsables del Departament d’Educació i Formació Professional. “Si volem formar una ciutadania activa i compromesa amb els valors democràtics, és més necessari que mai incorporar assignatures que fomentin l’esperit crític i abordin qüestions essencials per entendre i analitzar la societat, la justícia i els valors que ens defineixen. Aquests temes són indissociables de l’àmbit de la Filosofia”, diu el manifest.
“Considerem imprescindible que la Filosofia ampliï la seva presència en el currículum educatiu, tant a l’ESO com al Batxillerat. Això inclou mesures concretes com la recuperació d’hores lectives i la promoció d’una educació més integral i reflexiva. El currículum català de 2022 aposta pel pensament crític, la gestió de la informació i l’aplicació compromesa del saber. Tot i això, Catalunya té la pitjor dotació horària en Filosofia de tot l’Estat i només assegura una formació parcial en les seves matèries”, afegeix.
El decàleg que proposa la Plataforma Docents de Filosofia se centra en:
1. Recuperar la tercera hora de Filosofia a 1r de Batxillerat.
2, Augmentar la presència de l’Educació en Valors Cívics i Ètics (EVCE) a l’ESO.
3. Garantir l’oferta de l’optativa de Filosofia a 4t d’ESO a tots els centres i itineraris.
4. Reivindicar l’especificitat de la Filosofia i les matèries del seu àmbit tant a l’ESO com al batxillerat.
5. Assegurar l’assignació d’optatives al Batxillerat als especialistes en Filosofia.
6. Reclamar la coordinació de continguts del Currículum i les PAU.
7. Demanar que el Departament faciliti la formació docent contínua en Filosofia, subvencioni els cursos i en supervisi l’excel·lència.
8. Crear un banc de recursos didàctics de Filosofia amb materials d’accés lliure i de qualitat, estructurat per matèries i alineat amb el currículum.
9. Evitar que el Departament improvisi amb un impacte negatiu a la docència i assegurar que el personal docent conegui els canvis proposats pel Departament com a mínim tres mesos abans de començar el curs següent.
10. Requerir que el Departament treballi amb el professorat per aportar la perspectiva de l’expertesa a l’aula.