Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Reminiscència i complicitat passiva

    Opinió
    Reminiscència i complicitat passiva

    "Sembla que la quantitat de melanina a la pell d’una persona acaba determinant el grau d’implicació de la comunitat educativa en la reivindicació per la pau en un conflicte armat"
    Guille de las Herasmarç 31, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pexels
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En cas d’haver disposat d’un sistema educatiu fora de les mans de Franco durant els anys quaranta, la decisió entre el col·lectiu docent d’explicar a l’alumnat les atrocitats injustificables del nazisme hauria estat unànime, i condemnable en cas de negar-s’hi algun energumen feixista dins el gremi. “Aquells qui no puguin recordar la seva història estan obligats a repetir-la”, com diria Jorge Santayana. L’eix cronològic de la humanitat ens evoca les reiterades ensopegades amb la mateixa pedra, però també que el coneixement i la cultura general al respecte en prevé moltes. I així s’assumí des del professorat un cop reinstaurada la democràcia, garantint el saber al respecte per part de les futures generacions dins el sistema educatiu públic.

    Com els fantasmes al senyor Scrooge de la Cançó de Nadal de Dickens, el passat ens visita avui a 3600 km del nostre país. El que fou i és una de les més grans vergonyes de la humanitat, l’holocaust nazi, es replica a hores d’ara a les costes més orientals del Mediterrani, on Palestina esdevé ruïna i sang sense límit. A menys d’un segle de distància del genocidi perpetrat per l’Alemanya de Hitler durant la Segona Guerra Mundial, el govern israelià decideix envair allò que “divinament” pren com a propi, amb més sadisme que mai gràcies a la impunitat atorgada per la negligència d’una Europa connivent i uns Estats Units del costat dels botxins. Des dels darrers atacs del 2023, més de seixanta-dos mil palestins (dels quals més de vint-i-cinc mil són nens) han estat morts i el seu país reduït a runes mentre els EUA continuen facilitant armament a Benjamin Netanyahu, oficialment criminal de guerra segons el Tribunal Penal Internacional, i la UE amb prou feines li nega lligams comercials.

    El govern israelià decideix envair allò que “divinament” pren com a propi, amb més sadisme que mai gràcies a la impunitat atorgada per la negligència d’una Europa connivent i uns Estats Units del costat dels botxins

    Sembla que la pedra segueix allà, on tothom l’ha vist, però qui té a les mans canviar de trajectòria ha decidit que no és prou rellevant. I, en aquest cas, no em refereixo només al Departament d’Educació (que amb escàs rigor i inexistent difusió ha formulat un polsim de recursos per abordar la coneixença del genocidi), sinó a la comunitat educativa i, amb especial focus, als mestres i professors. Els qui ens organitzem per a donar una resposta explícita des de l’ensenyament som minoritaris i amb prou feines rasquem minuts per a dedicar-los a mostrar (amb números i imatges) la barbaritat que delma diàriament la població de Gaza i Cisjordània, quan no som sotmesos a pressions pel “què diran les famílies” o directament jutjats i sentenciats. El també històricament recent esclat de la guerra d’Ucraïna es va tractar des d’un prisma molt diferent, mobilitzant amb amplitud el col·lectiu docent, generant jornades de reflexió, manifests escolars i minuts de silenci en un gest d’empatia i conscienciació col·lectiva des dels centres. I així ho vam abordar, amb la rellevància que requeria.

    Però cal recordar que la guerra d’Ucraïna, tot i ser la població d’aquest país víctima del deliri expansionista de Putin, no és un genocidi: hi ha dos exèrcits enfrontats, els mandataris dels quals han decidit que les accions del país adversari són prou greus per a mobilitzar les tropes (és a dir, tot i no ser justificable, sí que és explicable). El genocidi palestí presenta un punt de partida eminentment i conceptual colonialista, on internacionalment s’ha acceptat l’apartheid i s’han permès barbaritats fins a construir un imaginari on ningú amb suficient poder per a mediar-hi es commociona ja, així com tampoc ho fa un gruix social prou nombrós per a exercir una pressió rellevant al respecte. Normalitzar un camp de concentració al descobert ha alimentat la sensació d’impunitat de qui decideix establir-lo, i l’escalada fins al dia d’avui ha estat tant flagrant com ignorada fora de discursos buits i accions inútils.

    És trist de dir, però sembla que la quantitat de melanina a la pell d’una persona acaba determinant el grau d’implicació de la comunitat educativa en la reivindicació per la pau en un conflicte armat. És evident a ulls de tothom qui vulgui veure, sigui en aquest cas o en l’acollida dels refugiats de guerra (Espanya va acollir més de dos-cents mil ucraïnesos el 2024, però el problema el veiem en els divuit mil africans refugiats el mateix any). Com pot fer-se el desentès un col·lectiu la tasca del qual és, en gran part, apropar a l’alumnat la realitat d’allò que succeeix al món i com funciona aquest? Com podem formar ciutadans compromesos, conscients i empàtics si els neguem el coneixement d’un holocaust en ple segle XXI? Fins a quin punt és còmplice la nostra passivitat en no atorgar la rellevància que mereix una neteja ètnica d’aquesta magnitud? Com se sosté la nostra ètica professional en continuar girant el cap al respecte? Reflexionem i, sobretot, actuem. I visca Palestina lliure.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents Guerra Israel opinió Palestina
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Més drets i més democràcia centren el 14è congrés de CCOO Educació
    Next Article
    Anàlisi
    Cinquanta aniversari d’un manga resilient per excel·lència
    Guille de las Heras

    Mestre de Música i Visual i Plàstica a primària a l'escola pública, compositor infantil i il·lustrador.

    Related Posts

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}