Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Educació i trencament social

    Opinió
    Educació i trencament social

    Fa unes setmanes, la premsa es feia ressò dels aldarulls i protestes que s’han viscut a Salt i Mataró a causa, alguns diuen, dels desnonaments de famílies amb fills petits o no i que afecten persones originàries de països pobres.
    Josep Miquel Palaudàriasjuny 20, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com alguns mitjans periodístics ja van expressar i jo ho comparteixo, les causes de les protestes són més profundes que els desnonaments viscuts i van ser el motiu de la presència de joves i no tan joves protestant als carrers. És la conseqüència d’un important abandonament social, causat per diverses i greus situacions que d’alguna manera els condemnen a la pobresa. Viuen en una ciutat, barri o poble sense viure-hi. Alguns sobreviuen. Els recursos que es dirigeixen a compensar tots els dèficits que els afecten, no arriben amb la urgència ni amb l’eficàcia que la situació demana i sovint no faciliten sortir de l’exclusió. En alguns casos, les ajudes tenen un enfocament paternalista que provoca un efecte adormidor dels seus anhels i projectes, per les dependències que generen.

    Aquestes conflictives situacions no són noves, recordo que ja fa anys també es van produir protestes en altres municipis de Catalunya, per la situació d’indefensió jurídica en la qual vivien persones migrades. Aquests fets sempre m’han preocupat per la gran càrrega de trencament social que tenen. Trencament social del qual malauradament pocs responsables polítics, tècnics i professionals en són conscients, vista la situació a la qual hem arribat.

    Per altra banda, no podem oblidar que quan l’ésser humà se sent abandonat, és fàcil que escolti discursos i raons que el poden portar a tancar-se socialment i a radicalitzacions ideològiques que el destrueixen individualment i col·lectivament.

    Quan feia classes a la universitat, a l’alumnat d’educació social i de pedagogia, recordo que al llarg dels cursos, més d’una vegada vam tractar les greus situacions de revolta que es donaven a diferents barris de França, entre altres països, a causa de les situacions de pobresa, de desarrelament, d’exclusió… i del racisme que impera a les societats europees. Vèiem que en qualsevol moment aquests conflictes no trigarien a produir-se o reproduir-se en el nostre entorn. Quan tractàvem aquests temes, plantejava als alumnes: com un educador pot, sigui de l’àmbit que sigui, intervenir, educar, després d’unes situacions tan conflictives? Reflexionàvem sobre quin marge d’actuació, de diàleg, queda per teixir vincle i complicitats amb famílies i educands. Un cop els anomenats cossos de seguretat han intervingut, per aconseguir la tranquil·litat dels ciutadans que demanen un determinat model de seguretat i de societat. La seva seguretat, el seu ordre.

    Certament, els estudiants no tenien gaires respostes. Jo tampoc en tenia gaires. És molt difícil recuperar una relació després de repressió i estomacades, afegides a situacions d’exclusió. No és gens fàcil, però sí que és necessari malgrat la complexa situació, donar oportunitats i construir ponts de diàleg amb aquells que el sistema ha rebutjat i que tenen drets que els són negats.

    No és gens fàcil, però sí que és necessari malgrat la complexa situació, donar oportunitats i construir ponts de diàleg amb aquells que el sistema ha rebutjat i que tenen drets que els són negats

    La presència de persones i de famílies d’origen estranger a Catalunya ja és llarga, més de trenta anys de certes coexistències i algunes convivències. Tres dècades en què sembla que no hem après gairebé res, ni de les situacions viscudes en altres països, ni de les incapacitats del sistema social que arrosseguem.

    Alguns ciutadans acusen veïns d’origen estranger, de no mostrar un cert nivell d’adhesió a la complexa societat en la qual vivim, de no integrar-se, un cop han aconseguit, sovint en difícils condicions, una certa estabilitat econòmica. Són acusacions que obvien que algunes famílies viuen importants dèficits socials malgrat l’estabilitat aconseguida, com per exemple, accedir a un habitatge amb mínimes condicions, seguretat jurídica… i també, dificultats per accedir a formació. També obvien l’aprofitament econòmic i social que té el país, per utilitzar aquestes persones com a mà d’obra barata i a vegades aprofitant-se de la situació irregular en la qual alguns viuen.

    Situats sobre l’educació: Què hem fet per donar oportunitats formatives a les dones que fa anys que viuen aquí, moltes sense permís de treball i sovint tancades a la família i més o menys oblidades per les administracions competents? Què hem fet per facilitar l’accés a la formació d’adults a les persones que han arribat a Catalunya, per exemple, per aprendre el català? Què hem fet per dotar a les escoles i instituts que ho necessiten, d’educadors socials que ajudin les mestres a entendre el vessant social i familiar que envolta l’escola? Què hem fet…?

    Cal passar a una mirada antiracista i a promoure accions, polítiques i actuacions que deixin de tractar la immigració i la pobresa com un problema

    La qüestió, doncs, rau en com atraure a infants, joves i adults que han viscut directament o indirectament un procés migratori més o menys recent i que viuen situacions d’exclusió o no, cap a una activa construcció d’un país plural i socialment just. Aquest és un dels grans reptes que tenim els educadors. Una tasca complexa que ara té un gran cost social i que si no posem remei, en el futur augmentarà. Cal un canvi en la mirada, en les polítiques i en les accions perquè actualment estan dominades pel paternalisme. Cal passar a una mirada antiracista i a promoure accions, polítiques i actuacions que deixin de tractar la immigració i la pobresa com un problema. Aquests canvis s’han de donar tant a escala de país com en l’àmbit municipal i han de tenir en compte la població que des de fa anys vivim a Catalunya i també la que en els darrers anys ha vingut.  

    Sigui com sigui, com a educadors tenim un gran repte: contribuir a la construcció d’una societat inclusiva des de l’educació, és a dir des de l’escola, des del barri o des de la diversitat d’àmbits en els quals els educadors treballem. Denunciant la insuficiència dels suports i recursos que arriben fins a l’educació. Alguns educadors ja es mouen, aquests són els casos de Docents contra els desnonaments de Salt o els Docents contra els desnonaments de Barcelona entre altres. Cal seguir la seva iniciativa, denunciar les desigualtats i teixir complicitats entre els educadors que treballem en els diferents àmbits educatius, per respondre als reptes aquí plantejats i evidenciar la inacció de l’administració davant les situacions de greu desigualtat que afecten la societat.

    Segurament no aconseguirem algunes de les nostres fites. El sistema és cruel i injust. A vegades les dures situacions educatives i socials que vivim ens desorienten o ens duen a les portes del desencís. Cal tenir esperança i pensar que malgrat les dificultats, si treballem per una educació per a tota la gent, tindrem la satisfacció de viure amb coherència amb el que és el nostre objectiu com a educadors. Fer de l’educació una eina per aconseguir una societat més igualitària per a tothom, a partir de desocultar l’opressió cap als més oprimits.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Campanya per a l’anul·lació de la sentència de Francesc Ferrer i Guàrdia
    Next Article
    Entrevista
    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”
    Josep Miquel Palaudàrias

    Nucli Paulo Freire de la UdG

    Related Posts

    Entrevista
    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    juny 20, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}