Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    A fer cua!

    Núria Pastorabril 26, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els qui saben, fan, i els qui entenen, ensenyen. No sé què hauria pensat Aristòtil si hagués vist com els docents es passen les hores del pati estacats al costat dels lavabos que toquen a les pistes de les escoles i els instituts de Catalunya, tot observant com l’alumnat hi entra i en surt. Res a la universitat, ni al màster de formació del professorat, no et prepara per a aquesta tasca tan tensionadora com carregosa.

    A d’altres països els qui ensenyen no vigilen lavabos, però a casa nostra sí. Deu ser pel valor que atorguem al pati com a espai d’aprenentatge? No ho tinc del tot clar, però en tot cas, si non è vero, è ben trovato. El fet és que, a l’educació primària, el temps de pati és considerat temps de treball efectiu (és a dir, temps d’ensenyament), però a secundària no. És un temps de permanència al centre en què es fan altres coses que no són fer classe.

    Si, tal com estableixen les instruccions d’inici de curs, el temps de pati és un temps educatiu, cal que ens preguntem què s’hi està ensenyant. Ara com ara, a molts centres el pati-pista és el paradís de la testosterona futbolocèntrica. Els nens i nois protagonistes juguen mentre la feminitat (ad)mira des de la perifèria. És cert que de vegades hi ha una apropiació temporal de l’espai per part de les noies, però només després d’una prèvia intervenció de les altes esferes, cosa que suscita airades protestes dels perjudicats. Perjudicats perquè senten que el pati és seu, perquè necessiten jugar a futbol.

    Els patis escenifiquen la vida, una vida en la qual les necessitats masculines passen per davant d’unes necessitats femenines invisibles. Quan es dissenyen els patis, algú s’ha preguntat què necessiten les nenes? El Pati de l’escola en Igualtat és una publicació de descàrrega gratuïta del col·lectiu d’arquitectes Equal Saree que aborda la qüestió i pot servir de guia per a revertir-la d’una manera participativa, atès que incorpora la perspectiva de gènere al disseny del pati escolar.

    Les noies passen una part important del temps del pati fent cua per anar al lavabo, si s’apliqués als centres educatius la normativa de prevenció de riscos laborals s’acabarien aquestes cues cròniques

    La invisibilització de les necessitats de les nenes (i de les docents) no es restringeix al pati, sinó que abasta els edificis en la seva totalitat. Els criteris per a la construcció de nous edificis per a centres docents públics estableix que a cada planta hi ha d’haver dos nuclis de lavabos de mides idèntiques, un per a nens i un per a nenes, amb tants inodors com aules i uns vestidors segregats per sexes de mides idèntiques. Aquesta assignació teòricament és equitativa però és, a la pràctica, discriminadora.

    Qui vigila patis i passadissos durant l’esbarjo sap que les noies passen una part important d’aquest valuós temps fent cua per anar al lavabo. És un fet que les dones necessitem més temps que els homes per anar al lavabo, i així ho reflecteix la normativa laboral. La Guia Tècnica per a l’Avaluació i Prevenció de Riscos als Llocs de Treball recomana instal·lar un lavabo per cada 15 dones treballadores, i un per a cada 25 homes. O el que és el mateix: fer els lavabos de dones un 33% més grans que els d’homes. Si això s’apliqués als centres educatius, seria l’adéu a la cua, crònica, de les nenes. I no només de les nenes. Si el Departament d’Educació seguís les recomanacions de la normativa laboral als seus centres educatius, les mides i xifres dels lavabos del professorat, un col·lectiu format en un 75% per dones, millorarien substancialment. Mentrestant, a fer cua!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Igualtat de gènere opinió patis
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Caiguda demogràfica, baixada de ràtios i codocència: què fer?
    Next Article
    Actualitat
    Sis de cada deu alumnes catalans de primària ja no fan religió
    Núria Pastor

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}