Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Accés a la universitat: hi ha alternatives a la ‘sele’?

    Joan Domènechmaig 19, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Abans se’n deien les PAU (Proves d’Accés a la Universitat), i ara l’EvAU (Avaluació d’Accés a la Universitat), però la seva essència segueix sent la de la selectivitat de tota la vida: una prova igual per tothom (o gairebé) que aporta el 40% (el 60% surt del batxillerat) d’una nota que determinarà els estudis als quals podrà accedir o no l’alumne. Aquest sistema d’accés a la universitat és equitatiu? És una barrera per determinades capes socials? Mereix ser repensat? Aquests són els interrogants de la jornada Repensar l’accés a la universitat, un side event organitzat dimecres passat per la Fundació La Caixa, Catesco i l’ACUP (Associació Catalana d’Universitats Públiques), amb motiu de la Conferència Mundial d’Educació Superior (WHEC2022) de l’Unesco.

    La jornada es va obrir amb la intervenció de les professores Ann Cook i Michelle Fine, que van explicar el sistema que permet que els estudiants d’un grup d’escoles de Nova York que treballa per competències i que majoritàriament ho fa en barris segregats accedeixin a la City University of New York (CUNY) per una via alternativa a la clàssica prova estandarditzada que han de superar tots els altres estudiants (als EUA la major part d’universitats agafen com a referència la nota del SAT: Scholastic Aptitude Test). En altres paraules, la CUNY està ara permetent l’accés d’alumnes que tenen una puntuació al SAT que en altres circumstàncies no els hauria atorgat l’accés.

    Cook ja va passar per Barcelona fa tres anys, convidada per Escola Nova 21, per explicar l’experiència d’aquest consorci de centres (New York Performance Standards Consortium), que ella va cofundar fa més de trenta anys i que encara dirigeix, i ja aleshores va explicar el seu mètode avaluatiu personalitzat, i les bondats que aquest tenia pel que fa a la vinculació (engagement) de l’alumnat amb el centre i els estudis. En aquell moment feia poc que s’havia començat a col·laborar amb la CUNY en una prova pilot per l’accés d’alumnes del consorci, i ara, uns anys després, ja es pot dir que l’experiència ha estat un èxit, ja que els resultats acadèmics d’aquests alumnes, que en aquests anys ja passen del miler, estan una mica per sobre de la mitjana i els índex d’abandonament una mica per sota.

    Ann Cook i Michelle Fine | Foto: VS

     

    Cook i Fine van mostrar el seu convenciment que les proves estandarditzades, com el SAT o les EvAU, suposen una barrera per a determinades capes de la població, i de fet Fine, professora de la CUNY, va admetre que la raó per la qual la seva universitat va accedir a fer el pilot amb el consorci d’escoles va ser perquè van constatar que, sent la “universitat del poble”, el percentatge d’alumnes afroamericans, llatins, i en general d’extracció social “marginal” era molt baix. Segons Fine, els bons resultats que està tenint l’experiència està animant altres universitats a interessar-s’hi, i a provar alternatives als seus sistemes d’accés. Un informe de 50 pàgines firmat per la mateixa Michelle Fine explica els detalls d’aquesta col·laboració.

    A continuació van prendre la paraula tres ponents que van coincidir que aquestes proves estandarditzades, la virtut de les quals és la seva objectivitat, “actuen com a filtre social”, segons paraules d’Álvaro González, professor de la Universitat de Magallanes (Xile). En aquest país s’ha pogut veure, segons va explicar, que la gratuïtat absoluta de la universitat no està impedint l’exclusió de determinades capes socials dels estudis superiors. En la seva opinió, les causes d’aquesta exclusió s’ha de buscar més en el sistema d’accés i el poc diàleg que s’estableix entre l’ensenyament secundari i l’universitari. González va afirmar que l’única raó de ser de les proves estandarditzades d’accés a la universitat és que són més barates, però fins i tot això ho va qüestionar Cook, segons la qual l’allau d’aquestes proves ha desembocat en una testing industry que mou milers de milions. Per Cook, la preferència pels examen tipus test és la intenció deliberada d’excloure, ja que “no es pregunta als alumnes pel que saben, sinó que es pregunta si saben el que altra gent diu que han de saber”.

    També van intervenir dos catalans: el neurocientífic i professor de la UB David Bueno, que des de fa dotze anys coordina la prova de biologia de la selectivitat, i Caterina Casalmiglia, investigadora i professora de l’Institut d’Economia Política i Governança. Bueno va defensar l’aprenentatge i l’avaluació competencials, també a la selectivitat, i segons va dir, així es com es fa amb les proves que ell coordina, en les quals l’alumne “ha de saber relacionar informacions diferents i demostrar la seva capacitat crítica”. “En les proves competencials també hi ha coneixements, la diferència és que no són només un catàleg”, va afegir. En la seva opinió, l’EvAU, tal com està ara plantejada, “té una visió finalista” que no hauria de tenir, ja que una sola dècima de diferència en la nota pot fer que un estudiant no pugui accedir als estudis que voldria.

    Per la seva banda, Casamiglia també va qüestionar la presumpta objectivitat de proves com l’EvAU, “perquè aquesta objectivitat serveix de ben poc si el que es mesura és quelcom que té poc interès”. En altres països també s’estan qüestionant la idoneïtat d’aquest sistema i provant altres fórmules, va dir, i va afegir que en estudis que s’han fet s’ha observat que “la nota de l’alumne que millor serveix com a predictora de la nota de selectivitat és l’anglès, que és precisament la matèria que s’aprèn més fora de l’escola”. Per Casamiglia, seria interessant que alguna universitat catalana s’atrevís a una experiència pilot com la de Nova York, però això possiblement no arribi a succeir mai, o no a mig termini, si atenem a les explicacions que per tancar l’acte va donar Cristina Gelpí, secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya. Segons va dir, el marc legal estatal no ho permet.

    Gelpí va admetre que l’EvAU no està pensada per avaluar la persona, sinó per avaluar el seu batxillerat. I va voler veure el got mig ple destacant-ne tres aspectes positius: l’anonimat, el fet que siguin proves meritocràtiques, i el fet que siguin un sistema per ordenar més que per seleccionar, ja que més del 90% dels estudiants que s’hi presenten la superen. A banda, va recordar, ja contempla alguns mecanismes perquè determinats col·lectius, com la comunitat gitana, accedeixin a la universitat per una via diferent, i el mateix sistema universitari també compta amb un sistema per a l’accés dels majors de 25 i de 45 anys, els quals han de superar unes proves però que no tenen un temari al darrera.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    PAU Selectivitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Fundació Bofill reclama més transparència i control sobre l’escola concertada
    Next Article
    Actualitat
    Les activitats gratuïtes de lleure del setembre seran d’una hora al dia
    Joan Domènech

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}