Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Adéu al certificat de nivell C pels qui graduen l’ESO?

    Redacciójuny 22, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller Gonzàlez-Cambray amb la presidenta del Consell Lingüístic Assessor, Carme Junyent, a la roda de premsa d'avui | Foto: Departament d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Consell Lingüístic Assessor, constituït el passat mes de març per persones independents a proposta del Departament d’Educació per analitzar la situació del català al sistema educatiu, ha lliurat aquest matí el seu informe al conseller Gonzàlez-Cambray. A l’informe consten 50 propostes que han de ser la base, segons el Departament, amb la qual “Educació ha d’elaborar un esborrany decret que permetrà desplegar el Títol 2 de la Llei d’Educació de Catalunya, referent al Règim lingüístic del sistema educatiu de Catalunya”.

    Aquest Consell l’ha presidit la filòloga Maria Carme Junyent, i n’han format part personalitats del món acadèmic (Teresa Cabré, Joan Manuel del Pozo, Jaume Ametller, Marina Massaguer, Héctor Ruiz, Immaculada Buñuel,), de la docència (Conxita Gimeno, Olga Quesada, Alba Granell, Carla Benet), a més del president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Viñas, la directora de Catesco, Marina Gay, i l’influencer Pol Gisé.

    En la roda de premsa posterior, Gonzàlez-Cambray ha afirmat que “aquest encàrrec és molt valuós perquè posa l’accent en els mestres com a model per l’alumnat i com a exemple lingüístic d’infants i joves. Perquè posa l’accent en el projecte lingüístic dels centres, en els referents de xarxes socials pels joves, i en el català coma llengua d’acollida de l’alumnat”.

    L’òrgan consultiu considera que els usos lingüístics als centres educatius catalans són lluny del que preveu el marc normatiu i que, per això, cal prendre les mesures necessàries per tal que augmenti l’ús del català, tant a l’aula com a la resta d’àmbits de l’educació. El Consell insisteix que les mesures a adoptar no tenen sentit si s’emmarquen en percentatges de temps, tant des d’una perspectiva organitzativa com en el moment pedagògic actual.

    El conseller ha explicat que “a partir de l’informe el que farem és un decret que desplegarà la LEC sobre el règim lingüístic del sistema educatiu català, incorporant el contingut de l’informe. Posem totes les eines per defensar la llengua i garantir-ne els aprenentatges en el sistema educatiu, i ho hem fet des del primer minut. Seguirem lluitant amb les eines per incrementar l’ús de català als centres educatius”.

    Carme Junyent ha destacat que “l’escola ha de tenir el caràcter compensatori perquè en la reculada que estem encara que ens diguin que l’escola és reflex de la societat, també és motor de la societat en molts temes. I l’escola ha de ser motor en la llengua, sobretot per molts alumnes que no tenen el català en la seva llengua habitual i si no ho fa l’escola no ho farà ningú més”.

    Propostes destacades segons el Departament

    Segons informa el Departament en un comunicat, els principals punts de les propostes són:

    – L’escola catalana ha de tenir el català -i l’aranès a l’Aran- com a eix a partir del qual s’articuli el projecte educatiu del centre i les activitats que s’hi despleguen.

    – L’actuació dels centres ha de tenir un caràcter compensatori pel que fa al coneixement i la possibilitat d’ús de la llengua catalana i de l’aranès.

    – La llengua de la docència i de les activitats educatives emprada als centres no pot respondre a una tria personal, sinó que s’adequa al projecte educatiu i lingüístic definit pel centre.

    – El Departament d’Educació ha de garantir la formació bàsica en el camp de la sociolingüística i en estratègies d’assertivitat lingüística a tots els docents en el termini de tres anys.

    – A banda de l’ús del català i l’aranès com a llengua vehicular i referencial d’aprenentatge, el pla lingüístic del centre pot preveure l’ús del castellà com a llengua d’aprenentatge, tal com estableix la normativa, i d’alguna llengua estrangera com a llengua auxiliar d’aprenentatge per tal de garantir l’assoliment de les competències comunicatives de cada etapa educativa.

    Una prova específica de català

    Amb tot, la recomanació que ha cridat més l’atenció té a veure amb l’acreditació automàtica del nivell de suficiència de català (nivell C1) que actualment es dona a tots aquells alumnes que graduen l’ESO havent fet tota l’etapa de secundària i tres cursos de primària a Catalunya. La recomanació 36 del consell assessor diu: “Al curs darrer de l’ESO, els centres educatius oferiran la possibilitat d’obtenir, mitjançant una prova específica, un certificat oficial que acrediti la competència lingüística en català (o de l’occità, en el cas de l’Aran) d’acord amb els nivells del MECR” [Marc Europeu Comú de Referència per a les llengües].

    Aquest canvi, però, no dependria del Departament d’Educació, sinó del de Presidència, del qual penja la direcció general de Funció Pública, ja que obligaria a modificar el decret 161/2002, d’11 de juny, sobre l’acreditació del coneixement del català i l’aranès en els processos de selecció de personal i de provisió de llocs de treball de les administracions públiques de Catalunya.

    Avaluar la competència lingüística dels docents

    En l’àmbit del professorat, el Consell proposa revisar la formació inicial, en relació amb la competència i l’ús de la llengua catalana i la valoració de la diversitat lingüística de tot el personal que intervé en el procés educatiu formal i no formal; i que el Departament d’Educació incorpori l’avaluació de la competència lingüística -oral i escrita- dels docents en el procediment d’incorporació al sistema educatiu.

    El document també indica que els centres educatius crearan o redefiniran els seus projectes lingüístics de centre (PLC) atenent al marc de referència establert pel Departament d’Educació, i ajustant-lo a les particularitats del context sociolingüístic del seu entorn. Aquest PLC determinarà les actuacions lingüístiques i s’adequarà a l’assoliment dels objectius fixats inicialment pel Departament i desplegats pel centre. Per aquest motiu, haurà d’estar sotmès a una revisió i avaluació anuals. L’informe també estableix que Educació creï una comissió de seguiment i avaluació dels PLC; i que s’introdueixin en els centres activitats elaborades conjuntament amb professionals de les xarxes socials que promoguin l’ús de la llengua catalana en les xarxes socials.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nivell c1
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pressió estètica: a les xarxes, al carrer, a l’escola
    Next Article
    Opinió
    Quim Núñez
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    març 11, 2025

    Opinió
    Llibertat educativa o caos assegurat: la consulta lingüística que destrossa el sistema educatiu valencià

    març 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.