Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pressió estètica: a les xarxes, al carrer, a l’escola

    Meritxell Benedí Altésjuny 22, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La meva filla gran, que està acabant 1r d’ESO, m’explica que, a la seva classe, les persones que estan més aïllades del grup són les que no responen al cànon estètic. Als 13 anys ja es pot posar nom a la pressió per ajustar-se a un determinat comportament. És el que veu i viu l’alumnat als mitjans, les xarxes socials, el carrer o les relacions personals, familiars i comunitàries, i aquesta pressió també es produeix a l’àmbit educatiu, en tant que és un reflex de la nostra societat.

    A l’escola no hi passa menys ni més del que hi passa a fora i, malgrat els esforços de la comunitat educativa per treballar des d’un model coeducatiu, continua sent un dels espais en què infants i adolescents aprenen les normes no escrites de validació o exclusió dels cossos per la mirada masclista, racista i classista que encara és hegemònica a la nostra societat.

    En els anys més decisius per a la configuració de la seva personalitat, nenes i adolescents idealitzaran un cos que no existeix: blanc, prim, jove, amb cabell llis, depilat, sense estries, ni canes, ni taques, ni cap mena de discapacitat. I, a mesura que passin els anys, destinarà cada cop més diners i esforços a tenir aquest cos ideal.

    L’escola continua sent un dels espais en què s’aprenen les normes no escrites de validació o exclusió dels cossos per la mirada masclista, racista i classista que encara és hegemònica a la societat

    El passat 8 de març, el Govern va aprovar el Pla d’acció per combatre la pressió estètica que, recollint les actuacions realitzades fins ara per combatre-la, crea una política pública específica, coordinada, transversal i basada en la promoció de la igualtat efectiva de dones i homes adreçada a lluitar contra els estereotips de gènere i la discriminació per aparença física.

    El pla vol donar una resposta política a la violència dels cànons estètics que produeixen i perpetuen els estereotips i les discriminacions de gènere, racials i capacitistes, incrementar la consciència social sobre l’impacte de la pressió estètica i definir mesures de promoció i prevenció, de regulació, de sanció, d’acompanyament i de reparació.

    Atès que la lluita contra la pressió estètica s’ha de dur a terme allà on es produeix (és a dir, als mitjans, les xarxes socials, el carrer o les institucions) l’escola i el conjunt de la comunitat educativa també hi tenen un paper rellevant.

    Per això, des de l’Institut Català de les Dones, organisme de la Conselleria d’Igualtat i Feminismes responsable de la definició de les línies bàsiques i les accions del Pla, animem a tota la comunitat educativa a contribuir amb el seu coneixement i la seva experiència al procés participatiu que s’iniciarà amb el nou curs escolar per erradicar la pressió estètica a tota la societat, també a l’escola, i que desitgem que contribueixi a acostar-nos un pas més a la #NormalitatFeminista.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió pressió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Envelliment de la plantilla i dèficit d’inversió, les altres ‘singularitats’ de la universitat catalana
    Next Article
    Actualitat
    Adéu al certificat de nivell C pels qui graduen l’ESO?
    Meritxell Benedí Altés

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}