Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ajudem, aprenem… creixem!

    Xavi Pradosetembre 11, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Escola Sant Jaume
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Alumnes de 4ESO fent el Joc dels Aliments amb Ed. Infantil per promoure el recapte. Foto: Escola Sant Jaume

     

    Els Programes Aprenentatge-Servei (ApS) de l’escola Sant Jaume FEP. Una proposta integral d’educació en valors, educació emocional, emprenedoria i inclusió dels 3 als 18 anys van obtenir el 1r Premi Aprenentatge Servei. Ciutat de l’Hospitalet del Llobregat 2019 -Ed. Santillana

     

    Aquest projecte neix a partir de la realitat de la nostra ciutat (L’Hospitalet del Llobregat) i del nostre barri (Collblanc-Torrassa), i per tal de donar resposta a les necessitats educatives dels nostres alumnes i del nostre entorn (amb la finalitat de millorar-lo). Des de ja fa uns 12 anys l’escola es planteja un curs rere un altre la revisió, actualització i la introducció de diversos projectes educatius de Servei a la comunitat i d’Aprenentatge-Servei (ApS) en les diferents etapes educatives (des de P-3 fins 2n Btx) en un projecte comú, transversal i integral basat en un model pedagògic que fomenta l’experimentació, la participació activa, la interdisciplinarietat i la cooperació.

    Creiem fermament en l’efectivitat de l’aprenentatge entre iguals. Des de ja fa molts anys desenvolupem projectes en què els alumnes més grans es converteixen en un referent pels més petits de l’escola. En el dia a dia de l’escola, alumnes de cursos superiors apadrinen alumnes més joves; els hi organitzen activitats de lleure, d’aprenentatge, esportives… I pels alumnes més grans l’experiència  en alguns casos es converteix en un projecte d’emprenedoria en la qual ells organitzen la major part de les activitats, o s’organitzen per grups cooperatius per desenvolupar el projecte. En general sempre es treballa amb la metodologia de projectes, i sovint des d’un plantejament interdisciplinari.  I és a partir d’aquestes experiències que en els darrers  cursos desenvolupem a diversos nivells diferents Projectes Aprenentatge-Servei (ApS) i Serveis Comunitaris amb algunes entitats i institucions del barri,  la ciutat i el país.

    Alguns dels projectes de l’escola es centren  en la mateixa escola i en la nostra comunitat educativa. És aquesta experiència prèvia de servei, d’ajuda i suport el que garanteix que els posteriors projectes ApS i Serveis Comunitaris es desenvolupin amb èxit. Així doncs, especialment  a ESO i Batxillerat desenvolupem diferents projectes ApS que es basen en un treball en xarxa amb altres entitats i institucions del barri i la ciutat. La integració del servei a la comunitat i les tasques de voluntariat amb l’aprenentatge de competències, valors, continguts i habilitats són la clau d’aquests projectes tan enriquidors pels alumnes i per la comunitat, donant resposta a necessitats reals del nostre entorn, i especialment amb les persones més vulnerables o amb més necessitats (en el nostre cas: malalts mentals, gent gran, gent que passa fam…)

    Amb aquests programes de servei i voluntariat, els alumnes tenen l’oportunitat de cooperar, responsabilitzar-se, ser solidaris, exercir la ciutadania, experimentar el valor de l’esforç, empatitzar, planificar, innovar, ser creatius, resoldre problemes, créixer com a persones… tot aportant una millora a les persones i institucions amb qui col·laborem. Tots els projectes ApS que desenvolupem, així com altres iniciatives educatives de l’escola, es basen en el marc de la justícia social, l’educació en la solidaritat i la cooperació, la defensa dels drets humans i promouen el pensament crític, la consciència i el compromís social i la sensibilització vers el Medi Ambient i la sostenibilitat.

    Un altre dels trets identitaris de la nostra escola és l’aposta per l’educació a la diversitat i l’escola inclusiva. Tenim alumnes amb necessitats educatives especials derivades d’una discapacitat física o intel·lectual o d’un trastorn psicològic. Des de  ja  fa 11 cursos disposem d’un SIEI (abans USEE), “Els Peixos / El Taller”, amb 10 alumnes, força integrats en la dinàmica del seu grup-classe i amb la vida de l’escola. Ells també són protagonistes d’alguns d’aquests projectes ApS de forma molt activa i significativa.

    Alumnes de 4t d’ESO representant ‘Els superherois de la sang’ a ed. Infantil en el marc de l’Aps “Dóna sang, dóna vida” | Escola Sant Jaume

    També vull destacar un altre dels pilars del nostre projecte educatiu que identifica i vertebra moltes de les nostres intervencions educatives, des de fa ja força temps: l’Educació Emocional i l’Educació en Valors. Entre altres, desenvolupem un programa d’Educació Emocional i Competències Socials des de P-3 fins 2n Btx que dóna coherència i facilita força aquesta proposta educativa. Tanmateix, darrerament hem anat introduint alguns projectes d’Emprenedoria en diferents nivells educatius que han enriquit força la nostra proposta educativa, i que també han col·laborat en millorar la nostra oferta de projectes ApS i Serveis a la Comunitat.

    I, per suposat, l’escola sempre ha estat compromesa i oberta amb la comunitat, amb el barri, i amb la ciutat… entenent que el nostre projecte educatiu va més enllà de les parets de l’aula i es basa en un model  educatiu actiu, obert, participatiu, col·laboratiu i interdisciplinari amb l’objectiu de la innovació i la millora de la qualitat educativa.

    Els projectes són força variats i diversos. En concret treballem els següents àmbits: acompanyament a l’escolarització (Creixem plegats,1r Btx amb Ed. Infantil; programa TEI de prevenció del bullying 4t ESO amb 1r ESO…); ajuda pròxima a altres persones (APS Banc Aliments; Creixem plegats,1r Btx amb Centre de Salut mental…); intercanvi generacional (Creixem plegats,1r Btx amb Residència d’avis; “Les àvies ens expliquen contes”…; Medi ambient (Projecte Setmana Verda, Taps solidaris, Eskamot verd…); solidaritat i cooperació (Projecte Setmana de la Solidaritat; Cursa solidària; Joves solidaris…); promoció de la salut (Projecte SIEI-fruita; APS Banc de sang…)

    No oblidem tampoc la difusió i socialització d’aquests projectes per tal d’optimitzar-los i consolidar-los mitjançant xarxes socials i mitjans de comunicació. A tall d’exemple, un vídeo on mostrem algunes imatges dels projectes APS, així com les valoracions que en fan alguns dels alumnes:

    I una notícia que es va emetre a TV L’Hospitalet sobre un dels projectes:

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge servei opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Educació al Brasil (I): la situació del professorat
    Next Article
    Actualitat
    Menjadors escolars públics: tretze anys amb el preu congelat
    Xavi Prado

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}