Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Alerta per les agressions a docents: un 22% ha rebut atacs físics i un 53% verbals

    Ana Basantamaig 24, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un estudi de la UGT alerta de les agressions als docents a Catalunya
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un estudi de la UGT afirma que un 22% del professorat ha rebut violència física en algun moment de la seva carrera per part de l’alumnat i de les famílies i, en la gran part dels casos, la víctima no sap quin protocol ha de seguir ni se sent acompanyat per l’administració.

    “Es tracta d’una dada prou preocupant”, remarca el sindicat, que destaca també que el 53,2% ha patit agressions verbals per part d’algun membre de la comunitat educativa, i que el 73,9% ha patit alguna vegada per la seva integritat física o emocional.

    Les dades s’han extret arran de les respostes de 3.222 persones d’infantil, primària, secundària, formació especial i educació especial que treballen a Catalunya. Per a la UGT, les xifres obtingudes demostren que la tasca docent és “una professió amb un alt risc psicosocial i calen mesures de prevenció”.

    “No es pot permetre cap mena de violència als centres educatius. Els docents es troben massa exposats a aquest tipus de situacions durant el seu dia a dia”, alerta l’estudi sobre salut laboral ‘Docència: una professió d’alt risc?‘

    Així, un 11,3% de les persones enquestades afirma haver patit en algun tipus d’acte vandàlic, com danys al seu vehicle, assetjament a les xarxes o pintades, per causes relacionades amb la seva feina.

    La situació s’agreuja pel fet que el 88,3% del professorat que ha rebut algun tipus d’agressió no ha estat informat sobre com havia d’actuar respecte al servei de prevenció de riscos laborals del seu territori.

    En aquest sentit, el 48,5% de les persones enquestades no coneixen el servei de prevenció de riscos laborals i el 91,8% no tenen constància que s’hagi fet en el seu centre educatiu una avaluació dels aspectes que puguin causar danys físics, psíquics o socials a la salut de les treballadores.

    Excés de burocràcia

    A més de les agressions físiques i verbals directes, l’estudi també fa referència a altres elements que perjudiquen la salut del personal docent, i destaca que el 95,3% creu que l’excés de burocràcia els treu temps per atendre i acompanyar l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge, tot abocant el professorat a una situació d’estrès i ansietat.

    Per a la UGT, “la tasca burocràtica ha anat augmentant durant els darrers anys als centres educatius, fet que dificulta directament les tasques relacionades amb l’atenció directa de l’alumnat”.

    “El sentiment de vulnerabilitat és àmpliament compartit entre les treballadores de l’educació. Això subratlla la necessitat de mesures de prevenció específiques per abordar els riscos psicosocials a què s’enfronten diàriament els docents. És essencial proporcionar-los els recursos i el suport necessaris per afrontar aquests desafiaments, i treballar amb tota la comunitat educativa per preservar la salut mental de les treballadores”, afegeix.

    En aquesta mateixa línia, l’enquesta assenyala que el 48% ha patit situacions desagradables amb alguns dels membres de la comunitat educativa i s’ha sentit desatès o desatesa quan han demanat acompanyament a l’administració.

    A això se suma que el 76,2% de les enquestades afirma sentir-se poc valorada per la seva tasca docent, especialment a l’etapa secundària. Les raons tenen a veure amb “el poc suport i les decisions preses unilateralment per part de l’administració, la poca valoració social o les demandes de les famílies que reclamen responsabilitats als docents que no els corresponen”. Tot això influeix en el sentiment d’insatisfacció per part del professorat.

    Propostes

    Per tot això, un 74,6% del personal docent assegura haver patit alguna vegada símptomes d’ansietat, com poden ser pressió al pit, insomni o estrès, davant la situació d’haver d’anar a treballar amb algun grup determinat. La UGT subratlla que si no hi ha mesures de prevenció, pot afectar a la salut física i mental, així com ser motiu de baixa laboral.

    Gairebé la totalitat (96,8%) pensen que les retallades en educació i la manca d’inversió repercuteixen en la salut i la seguretat als llocs de treball. Per tal de protegir els drets laborals als centres educatius, la UGT reclama fer avaluacions de salut laboral de forma obligatòria un cop cada quatre anys.

    Per tal de millorar la salut mental, exigeix mesures per reduir l’alt nivell d’estrès i ansietat a causa de la burocràcia i l’augment de càrrega de treball, així com que l’Administració faciliti els suports necessaris i que s’augmenti en educació fins al 6% del PIB, tal com marca la Llei d’Educació de Catalunya (LEC).

    Davant les situacions d’agressions físiques i verbals i dels actes de vandalisme, considera urgent aplicar “un protocol clar de mesures efectives de prevenció i d’actuació que garanteixin la protecció del professorat”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    condicions laborals docents enquesta violència
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    En record de la Pia Vilarrubias
    Next Article
    Opinió
    L’educació emocional en els joves
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}