Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Altes capacitats i educació

    Marc Gispert-Saüch i Fernándezjuliol 14, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les altes capacitats intel·lectuals són un conjunt de característiques que interaccionen de forma complexa i, per tant, no impliquen ser més intel·ligent que els altres, sinó que suposen utilitzar aquesta intel·ligència de forma diferent.

    Les característiques que comparteixen els nens amb altes capacitats són un elevat potencial intel·lectual i creatiu en interacció amb una elevada sensibilitat emocional i perceptiva. D’aquesta combinació en sorgeixen trets com la curiositat i l’observació per tot allò que els envolta, l’aprenentatge ràpid d’allò que els interessa, un pensament crític i profund envers temes abstractes o transcendentals (per exemple el sentit de la vida, la mort), reaccions emocionals intenses davant fets quotidians, una elevada exigència envers ells mateixos o els altres, dificultats per acceptar l’autoritat, mirada poc flexible envers la realitat, alta intel·ligència emocional, empatia i un elevat sentit de la justícia.

    La detecció i identificació de les Altes capacitats és necessària per poder satisfer les necessitats que en tots els casos se’n deriven, amb l’objectiu de poder planificar millor qualsevol actuació dins el marc de l’escola o la família. Sovint, i prèviament a la identificació, no entenem què li pot passar a aquell nen que observem absent a l’aula, desmotivat, que molesta als seus companys, però que sembla seguir el ritme de la classe sense massa esforç, o que desenvolupa conductes associades a un perfeccionisme intens que el bloqueja en els aprenentatges, o s’emociona o explota amb una facilitat o velocitat realment sorprenents. Darrere de tots aquests signes es pot amagar un nen dotat d’Altes capacitats.

    Altes capacitats i l’intel·ligència emocional

    Les persones amb altes capacitats són persones que moltes vegades tenen una espècie de sisè sentit, són molt intuïtives i instintives i tenen una gran empatia i capacitat per interpretar les emocions i l’estat de les altres persones. Això fa que es converteixin en persones altament sensibles i que es puguin sentir com “una persona rara” que no entén l’estructura del sistema i la societat en el món que vivim.

    Les persones amb altes capacitats són persones que moltes vegades tenen una espècie de sisè sentit, són molt intuïtives i instintives i tenen una gran empatia

    Els nens superdotats són nens que mostren un elevat potencial en totes les àrees cognitives i creatives i, per tant, els seus recursos són molt elevats en totes les aptituds intel·lectuals. Sovint, i per tal d’evitar totes les idees esbiaixades i preconcebudes que acompanyen al terme “superdotat” ha aparegut la tendència a nomenar als superdotats com a persones amb altes capacitats.

    Les altes capacitats són un potencial que es pot desenvolupar o no

    Per tant, les altes capacitats són un conjunt de característiques dinàmiques que depenen de la interacció entre aquesta vessant hereditària i l’estimulació i/o oportunitats que la criatura rebi del seu entorn socioambiental. És evident que l’entorn familiar, social i intel·lectual influeix en el desenvolupament de les capacitats que té tota persona.

    Per tant, estar dotat d’Altes capacitats suposa tenir un determinat potencial que serà més o menys visible segons les oportunitats i experiències que proporciona l’entorn educatiu, familiar i afectiu del nen. Per això, cal nodrir correctament les necessitats d’aquests nens, per tal de fer possible que es puguin desenvolupar al màxim de les seves possibilitats, ja que d’aquest factor també depèn el seu benestar emocional.

    El sistema educatiu està preparat per atendre l’alumnat amb altes capacitats?

    És important que el sistema educatiu estigui preparat per a atendre aquesta tipologia d’alumnat ja que moltes vegades sol ser el que acaba amb “fracàs escolar” (una connotació molt utilitzada dirigida als alumnes que no segueixen la “línia” imposada pel sistema educatiu), i amb comportaments inadequats a l’aula i amb els companys, ja que moltes vegades no segueixen el sistema educatiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    altes capacitats Intel·ligència emocional opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Els acords de PP i Vox a Balears alarmen la comunitat educativa
    Next Article
    Opinió
    Nens i estiu, un binomi extraordinari
    Marc Gispert-Saüch i Fernández

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.