Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Aprendre dels companys, una eina imprescindible per avançar en l’educació

    Pilar Gargallo Oteronovembre 29, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En ser l’ensenyament una pràctica social, d’influència ideològica i de caràcter axiològic, ha estat i està en el punt de mira de tots els poders. Però la seva intervenció s’ha limitat al control, a donar al professorat instruccions, circulars, normes, diligències, prescripcions…, menyspreant la seva identitat professional, la seva autonomia, el seu coneixement i la seva capacitat per prendre decisions.

    Es perden en el temps moltes veus que podien comunicar-narrar-relatar tantes experiències i coneixements interessants sobre l’ensenyament, sobre la vida interna de les aules i les escoles, les vivències pròpies i dels seus companys, els anys transcorreguts al costat de generacions d’alumnes, acumulant experiències, compartint el coneixement de l’ofici…. Van ser, i ho són encara, veus silenciades o esmorteïdes dels veritables protagonistes de l’ensenyament. Sovint els relats de les experiències d’uns altres ens ajuden a entendre el que ens succeeix a nosaltres mateixos. Històries, relats i experiències de vides educatives truncades que van poder aportar les seves reflexions i les seves accions, i a les quals no hem tingut l’oportunitat de sumar a la nostra pròpia experiència.

    Massa sovint, la veu, l’experiència i el coneixement del professorat ha estat silenciada. S’ha donat per descomptat que per esgrimir una certa autoritat i poder parlar sobre l’ensenyament i sobre la professió que ells exerceixen, calia impersonalitzar la identitat professional pràctica i sortir de l’aula i assumir altres papers (inspecció, supervisió, assessorament, universitat, administració, etc., és a dir, parlar de l’escola des de fora de l’escola). I s’argumentava que el dia a dia els absorbia tant que no els deixava temps per pensar, per reflexionar, per escriure, per investigar, per aportar elements de canvi a una pràctica que coneixen millor que ningú.

    Una professió que alguns han titllat, per això, de subsidiària i dependent d’uns altres, menyspreu que ha calat profundament en la cultura professional del magisteri. Uns altres administraven, pensaven i decidien per ells (l’ús del “passat” és més producte del meu desig que de la realitat). Això ha significat propiciar la subordinació a la producció del coneixement educatiu, la separació entre teoria i pràctica educativa, l’aïllament professional, la marginació dels problemes morals, ètics i polítics viscuts en la pràctica, el gremialisme d’alguns, la insolidaritat professional d’altres i la descontextualizació de la pràctica educativa.

    Estic convençut que un dels motius del perquè l’ensenyament ha avançat tan poc, o avança tan a poc a poc, és pel fet que no s’ha escoltat la veu pròpia d’aquells que la viuen intensament, per descomptat amb excepcions i matisos, sinó que eren i són veus situades en un segon o tercer nivell les que opinaven sobre això, veus que analitzen l’ensenyament des de punts de vista allunyats de la realitat de les escoles i, a vegades, veus amb relats poc humanitzats i teòrics, plens d’una gran quantitat de racionalitat tècnica i de normativitat absurda, imbuïts d’una suposada objectivitat.

    A vegades, en el sector educatiu, no donem importància a qui des de la proximitat ens narra o ens mostra una vivència professional i personal, un coneixement docent. En canvi prestem oïda a veus que narren històries prestades o expropiades que sovint només serveixen per alimentar-se a si mateixes, que resulten contemplatives, que només es miren en el mirall d’altres paraules erudites, a les quals no sembla interessar-los la millora real i pràctica de l’ensenyament i del professorat. I finalment el que ens ha quedat és aquesta dicotomia entre teòrics i pràctics que tant de mal fa a la professió educativa.

    Diferència entre els que es dediquen a administrar, a pensar, a decidir i els que treballen en l’educació. A aquest hiat entre el pensament educatiu i l’acció, amb la falsa creença que el primer dirigeix al segon. Una bretxa que es pot trencar donant veu pròpia (o recuperant-la) a les pràctiques i experiències del professorat, a les seves experiències i històries de vida educativa i coneixement professional, o afavorint l’escoltar i el compartir unes vivències personals que poden ajudar a uns altres a avançar i, alhora, a expressar-se amb veu pròpia. A perdre la por d’escriure, a explicar, a compartir… No ha de ser una veu refugiada en el jo, sinó que surti de l’abstracció per convertir-se en el nosaltres, per incidir en un coneixement més profund de si mateix (valors, creences, suposats…), de l’entorn de treball (social, polític, cultural…), del coneixement i les destreses que ha de transmetre, dels constructes teòrics de l’ensenyament, de l’aprenentatge i del currículum (planificació, metodologia, organització, materials…).

    Sovint no donem importància a qui des de la proximitat ens mostra una vivència professional, un coneixement docent, i en canvi prestem oïda a veus que narren històries prestades que només serveixen per alimentar-se a si mateixes

    Caldria pensar que els millors docents són els més capaços a l’hora de compartir el que saben, però hem de fer prevaldre l’autenticitat de la vivència, més que l’habilitat tècnica per saber compartir-la. Aquesta peculiaritat didàctica ha de posseir components narratius que fan que en la docència barregin en el seu exercici no únicament el lingüístic, l’extralingüístic (el propi cos, els gestos, les mirades…) i el paralingüístic (la passió, el context, les emocions, el personal…) per  fer el relat del seu coneixement més interessant i comprensible perquè l’alumnat aprengui més i millor. La dimensió personal, tantes vegades marginada quan es recomanava indirectament que el professorat ocultés les seves pròpies emocions, hauria d’assumir una enorme importància en la interacció didàctica.

    Aprenem quan som capaços d’efectuar l’anàlisi de la nostra pròpia experiència. Quan d’ella podem extreure una solució que, posada a la pràctica, ens ajuda a fer millor les coses i ens permet viure una nova experiència. I quan això es realitza durant molt de temps, en el pou de l’experiència pràctica queden una infinitat de qüestions resoltes que puc compartir amb els meus companys. És qüestió de donar valor al que se sap i donar valor també al que el company o la companya sap. Trencar el silenci d’aquesta veu que calla perquè no s’atreveix a expressar-se, perquè pensa que no aporta res o perquè uns altres ho saben millor que un mateix. És necessari trencar amb la ignorància de tants que donen consells a uns altres o volen solucionar problemes des de fora, per compartir la pràctica professional amb els companys del costat, els que són a les aules veïnes i a la sala de professorat, i amb els quals exerceixen en institucions pròximes una funció similar, encara que estiguin llunyanes en l’espai.

    El fet de compartir l’experiència i el coneixement a l’ensenyament és molt important. Per aquest motiu, encara és més important la comunicació entre el professorat, el fet de compartir els problemes, les angoixes, agrupar-se en un projecte comú per ajudar a superar la desmoralització i recuperar les eines que permeten treballar bé l’ofici.

    És necessari reubicar i donar importància a l’experiència del treball docent per augmentar el coneixement docent, la consideració i l’estatus social. I a tot això ajudarà una veritable col·legialitat entre iguals, amb la participació de tots els que intervenen en l’educació. Només l’autenticitat de l’experiència docent, relatada per les veus del professorat que han viscut les diverses situacions contextuals, pot acabar impregnant les idees i les vides d’altres persones que participen també d’una mateixa activitat o professió educativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Manifestació unitària el 18 de desembre en defensa del model d’escola catalana
    Next Article
    Actualitat
    Susana Naranjo relleva Maite Aymerich com a directora general de Currículum
    Pilar Gargallo Otero

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.