Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Aprenentatge basat en projectes amb colofó artístic: un festival escolar solidari pels refugiats

    Sandra Vicentemaig 7, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El Loco Festival, un festival solidari basat en l'educació per projectes organitzat per ACNUR i Eduxarxa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escola Santa María Micaela és un petit centre ubicat a Ceuta; els seus alumnes estan acostumats a treballar en projectes solidaris i de sensibilització relacionats, per exemple, amb violència de gènere o migracions. I, com no, amb la crisi de refugiats, que s’ha convertit en un element de l’actualitat del que molt pocs centres no n’han parlat encara. Però de fa uns quants anys que cada dia ens llevem amb notícies sobre desplaçaments o camps de refugiats a les notícies. I a poc a poc, aquesta situació d’emergència podria estar-se normalitzant.

    És normal que hi hagi nens soldats? És normal que hi hagi 75.000 menors no acompanyats o que el 51% de les persones refugiades no arribi als 18 anys? És normal que hi hagi 20 desplaçaments cada minut? Potser aquestes xifres ens queden llunyanes però si tenim en compte aquesta última dada, veurem que la petita comunitat de l’Escola Santa María Micaela (de 365 alumnes) s’hauria desplaçat sencera en menys de 20 minuts. “Això no és normal. És una emergència humanitària, però per sort, hi ha molts joves que ho veuen i que volen canviar les coses”, assegura Beatriz Revilla, responsable del departament d’Educació pel Desenvolupament d’ACNUR.

    Alguns d’aquests joves que volen posar el seu gra de sorra són els alumnes del Santa Micaela que, juntament amb 15 escoles més, ja han confirmat la seva participació al Loco Festival, organitzat per ACNUR. Aquest projecte, que neix enguany, busca engrescar escoles que vulguin dur a terme un projecte solidari i que a més vingui acompanyat d’un rerefons pedagògic de qualitat. Així doncs, fins al 20 de juny -Dia Internacional dels Refugiats- desenes d’escoles d’arreu de Catalunya i Espanya celebraran les festes de final de curs, representacions de teatre o festivals musicals de caràcter solidari, en què els beneficis seran donats a ACNUR.

    “Però aquesta experiència no és una idea solidària més, com una cursa o un concert aïllat. El Loco Festival té un component diferencial, un rerefons pedagògic que fa que no només sigui un dia bonic marcat al calendari, sinó que hagi calgut tot un camí d’aprenentatge per arribar-hi”, explica Estela González, membre d’Eduxarxa i coordinadora del projecte educatiu de Loco Festival. I és que aquesta proposta d’ACNUR es fonamenta en una base d’aprenentatge per projectes que posa els alumnes al centre del desenvolupament del festival.

    És precisament aquesta metodologia per projectes i la vocació d’aprenentatge i servei el que va fer que els docents de l’Escola Santa Maria Micaela s’interessessin pel Loco Festival. “Sempre havíem treballat els projectes solidaris des de la metodologia tradicional, però aquestes altres modalitats pedagògiques fa que els alumnes sentin que estan aportant més que no pas si els asseiem en una cadira i els expliquem de què va la crisi dels refugiats”, explica l’Elisa López, directora del centre.

    Infants refugiats sirians estudien al col·legi de Kamed A Louz, Líban. Foto: ACNUR / S. Baldwin ACNUR / S. BALDWIN

    Comissions de treball amb equivalència a les competències curriculars

    Els alumnes d’aquest centre de Ceuta estan “com bojos! És com si una gran discogràfica els hagués encarregat fer un gran festival”, explica López. I és que són els joves els encarregats de fer-ho tot: el pla pedagògic ideat per Eduxarxa planteja una divisió de tasques basada en diferents comissions: comunicació, finances, elaboració del cartell… “Tots aquests grups de treball realitzen tasques que són equivalents a algunes competències curriculars. No volíem que suposés cap càrrega extra pels docents, sinó que ajudar-los a complir objectius”, afirma González. Per exemple, a la comissió de comunicació es posen en contacte amb mitjans locals i realitzen notes de premsa de manera “professional. Així s’estudien els textos periodístics propis de les assignatures de llengua”, afegeix.

    Aquesta metodologia d’aprenentatge ha estat la que ha engrescat molts centres: “en el nostre cas el festival el desenvolupen només els de quart d’ESO, però la sensibilització l’estem treballant, adaptant els materials que ens han estat facilitats, a tots els cursos des de P3”, expliquen des de Ceuta. I és que el que es pretenia amb aquest plantejament era que fos “molt pautat però a la vegada molt flexible, així els centres acostumats a treballar per projectes troben un retorn solidari en la seva tasca i als que no ho estan tant se’ls proporciona una manera fàcil d’introduir-se en aquesta metodologia”, assegura González.

    “Però el millor d’aquest camí és que els alumnes són els protagonistes de l’aprenentatge i del servei social que se’n deriva: aconsegueixen que hi hagi un canvi a la societat mentre cadascú obté un desenvolupament personal”, apunta des d’ACNUR Beatriz Revilla.

    Un projecte pilot

    El Loco Festival d’enguany és la primera experiència d’ACNUR, juntament amb Eduxarxa, de realitzar una activitat pedagògica amb transfons solidari en tot l’àmbit espanyol; de moment han confirmat 15 centres la seva participació i encara se n’esperen més. “Sabem que les dates són ajustades perquè el final de curs està a prop”, assegura Revilla. Per això el marge de maniobra és molt ampli i hi ha moltes escoles que han adaptat els seus festivals de final de curs, ja planificats.
    La idea, però, és que el projecte es desenvolupi de manera continuada en el temps, per a poder dotar de més valor a la preparació pedagògica del festival. Tant és així que ja hi ha força centres que s’han inscrit per l’edició del curs vinent. “Cada escola té les seves necessitats i els seus interessos, però al final el que preval és la voluntat solidària i el fet que aprenent els joves vegin que aporten alguna cosa a la societat”, conclou Revilla.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    acnur eduxarxa loco festival Refugiats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La UB celebra la IV edició de la Festa de la Ciència
    Next Article
    Opinió
    El desenvolupament disciplinari de l’Educació financera, deu anys després: el cicle del tot i res
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.