Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El desenvolupament disciplinari de l’Educació financera, deu anys després: el cicle del tot i res

    Redacciómaig 7, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Educació Financera
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Educació Financera | wutwhanfoto

    La inclusió de l’educació financera a les aules d’ensenyament secundari és quelcom que pot ser analitzat des de diverses perspectives. Un dels debats el podríem situar entorn de la controvèrsia que desperta la seva raó de ser, un debat que ens conduiria a un xoc entre ideologies polítiques i econòmiques prou interessant i que deixo obert, però en el que ara no m’endinsaré per no allunyar-me del sentit d’aquest article.

    El que vull transmetre amb aquestes línies és la mala praxi identificada en el curs del desenvolupament disciplinari de l’educació financera i que, després de deu anys de debat i desplegaments d’estratègies en l’àmbit estatal, ha conduït a una situació d’incertesa possiblement extrapolable a altres vessants del món de l’ensenyament.

    Quin origen té i què és l’educació financera?

    El desenvolupament disciplinari de l’educació financera, entesa com a “dotació -als ciutadans- d’eines, habilitats i coneixements per prendre decisions financeres encertades i apropiades” va ser impulsat per organitzacions i institucions, tant mundials com europees -per exemple, l’OCDE i el Comitè Econòmic i Social Europeu-, inicialment a partir de l’any 2005 i amb major intensitat després de l’any 2010, quan les causes i els efectes de la crisi econòmica i financera començaven a ser analitzats amb major deteniment.

    Un desenvolupament disciplinari jeràrquic, liderat per institucions desprestigiades i allunyat dels corrents pedagògics actuals

    En l’àmbit estatal, el desplegament disciplinari de l’educació financera es va delegar, per part del Ministeri d’Educació, en mans de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i el Banc d’Espanya. Aquests actors han liderat de manera conjunta dos plans estratègics d’educació financera (2008-2012 i 2013-2017) amb la proposta prioritària de desplegar una matèria de continguts financers per incloure al currículum d’educació secundària.
    D’entrada, el fet de delegar el desplegament disciplinari d’una matèria com l’educació financera –manuals didàctics inclosos- a institucions tan estretament lligades amb el món de les finances sembla un veritable error estratègic.

    Es tracta d’institucions que han patit un desgast important i que s’han vist arrossegades pel desprestigi a causa de la crisi econòmica. Si a aquest fet li sumem les discrepàncies ideològiques que incorpora l’educació financera, o
    d’altres qüestions com el possible conflicte d’interessos, la no conveniència d’implicar amb tant de protagonisme a les institucions referides per a desenvolupar la matèria sembla més que evident.

    D’altra banda, si s’analitzen els plans estratègics estatals als quals m’he referit anteriorment, es pot identificar la intenció de desplegar una matèria en si mateixa. Un desplegament en forma d’assignatura que, de fet, ja s’ha aplicat com a pla pilot en algunes comunitats autònomes. Es tractaria, novament, d’un error estratègic. En un moment en què l’ensenyament avança cap a propostes didàctiques transversals, especialment a través de les competències, plantejar una proposta d’assignatura de caràcter tradicional resta credibilitat a la proposta i dificulta el seu protagonisme, doncs difícilment es podrà fer un espai entre dos elements fonamentals a tenir en compte: el sobrecarregat currículum de l’ensenyament secundari i el temps limitat disponible.

    Per acabar-ho d’adobar: urgències disruptives

    Finalment, com a darrera mostra de les males maneres a partir de les quals s’ha anat desenvolupant aquesta disciplina, cal tenir en compte la “interessada” inclusió de continguts financers a diverses assignatures ja existents en l’etapa d’ensenyament secundari. Es tracta de  continguts que coincideixen amb les novetats que es van incloure al programa d’avaluació PISA d’ençà de 2012. Una reacció a mida per satisfer les necessitats de puntuació en aquestes
    proves, a través de les quals es mesura el nivell dels alumnes entre països.

    El cicle del tot i res

    Amb tot això, després de 10 anys i dos plans estratègics de desenvolupament en l’àmbit estatal, ens trobem que l’educació financera segueix rodejada d’incertesa entorn de la seva implementació curricular. Un marc d’actuació desestructurat que les organitzacions, els centres d’ensenyament i els docents han de complementar amb la seva pròpia iniciativa (aquells que així ho creguin convenient), sense comptar amb les eines i els recursos desitjables.

    Tinc la sensació que es tracta, malauradament, d’un acte més en la representació del dia de la marmota aplicat a l’ensenyament: grans iniciatives de reforma, grans avenços pedagògics, grans principis i paraules que es van diluint, dia rere dia, en si mateixes. Mentrestant, una sirena irromp insolent a primera hora del matí; els nois i noies, amb un ull mig cluc i l’altre pendent del seu smartphone, van emplenant les aules. La majoria de professors i professores, per la seva banda, afrontaran un dia més l’exigència dels canvis del nostre temps amb les eines més fiables que tenen a l’abast: la seva vocació i el seu afany.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació financera opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Aprenentatge basat en projectes amb colofó artístic: un festival escolar solidari pels refugiats
    Next Article
    Actualitat
    Els secretaris d’Estat només es reuneixen amb una de les parts en el cas de l’Institut El Palau
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}