Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Call me by your name

    Jaume Celafebrer 8, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La història passa en una població rural del nord d’Itàlia, sobretot a l’estiu. Elio és un jove de 17 anys, d’una cultura impressionant –en poques pel·lícules es veuen tants llibres com en aquesta, llibres que no adornen una biblioteca, sinó que són per ser llegits– que passa l’estiu banyant-se, llegint, anant en bicicleta i amb els amics mentre es va descobrint tot allò que es descobreix quan un té disset anys. Però el noi, savi com és, sap que li falten moltes coses per aprendre, sobretot les més essencials, les que estan lligades a l’experiència.

    El seu pare és un professor universitari que fa recerca. La mare també és una dona culta i refinada. Tots dos són  molts oberts de caràcter i tenen una visió del món molt avançada. Reben cada any un professor ajudant i l’estiu dels 17 anys arriba Oliver, dels Estats Units. És un home d’una quarantena d’anys, de molt bon veure que fa trontollar alguns cors i és motiu de desig d’algunes joves del poble. I Elio descobreix alguns moviments en el seu interior que el fan iniciar un joc de seduccions que Oliver accepta. Comença una història d’amor amb escenes inoblidables com el ball dels dos personatges a la festa del poble, les converses on s’expressen alguns desigs que n’amaguen d’altres, una masturbació amb un préssec que et fa descobrir com pot ser de sensual aquesta fruita i una conversa entre pare i fill sobre els descobriments de l’adolescència i el pas del temps que ha de passar a formar part d’una antologia que reculli les converses més cèlebres entre pares i fills.

    Però arriba el final, perquè tota història d’amor s’acaba. Potser m’hauria agradat encara més que el the end aparagués quan Oliver se’n va i després de la conversa entre el pare i el fill el director filmés un panorama d’hivern, la neu caient mansament, com passa a la història de Joyce, però s’estima més donar un final explicatiu sobre la situació d’Oliver que Elio medita davant d’una llar de foc, una llar de foc que acaba simbolitzant que la vida pot arribar a cremar-ho tot, però que els reflexos de les flames i l’escalfor que desprenen poden quedar dins de la retina per sempre més. I del cor.

    Una gran història d’amor, amb un guió ben explicat de James Ivory basat en una novel·la d’André Aciman, una excel·lent direcció de Luca Guadagnino i dues interpretacions memorables. Armie Hammer i el jove Timothée Chalamet que aprèn en aquest estiu el que aprèn qualsevol noi a aquesta edat: que l’amor de veritat queda sempre, però que pot fer mal, un mal que portaràs sempre de bracet amb la tendresa i la passió que s’aniran difuminant lentament. Aprèn bàsicament que ben poques coses tenen només una cara. Sovint tenen una cara i una creu i que viure es saber portar aquesta dualitat i mirar de treure’n alguna lliçó de profit. Guanyarà Chalamet l’Óscar? No ho crec, però si el guanya ho celebraré.

    I per acabar afegir que una escena de la pel·lícula m’ha fet pensar en aquell moment de “Hiroshima, mon amour” quan els dos enamorats diuen que el teu nom és Hiroshima i l’altre és Nevers. Aquí Elio és Oliver i Oliver és Elio.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Didàctiques del carrer
    Next Article
    Opinió
    Del #MeToo al poder del no: què ens diu Kenya sobre educar en la igualtat de gènere
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}